انواع لنز عینک | عدسی عینک خود را بر این مبنا انتخاب کنید !!

انواع لنز عینک | عدسی عینک خود را بر این مبنا انتخاب کنید !!

آشنایی با انواع لنز عینک برای کسانی که قصد خرید عینک آفتابی یا خرید عینک طبی دارند می‌تواند یک موهبت بزرگ محسوب شود. وقتی که قیمت عینک آفتابی یک دستفروش نسبت به قیمت آن در یک فروشگاه بیش از ۷ یا ۸ برابر کمتر است، طبیعتاً باید تفاوت‌های زیادی با هم داشته باشند. معیارهای مختلفی برای تمایز بین انواع عدسی عینک وجود دارد که هر کدام از آن‌ها تأثیر مختلفی بر کارایی عینک دارند.

به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم تا یک مطلب جامع در مورد انواع لنز عینک بنویسیم و انواع مختلف آن‌ها را از لحاظ جنس، پوشش عدسی و همچنین ضریب شکست بررسی کنیم. پس با ما در گروه بینا اپتیک همراه باشید.

انواع لنز عینک از لحاظ جنس

عینک طبی

اولین معیار فروشندگان عینک طبی و عینک دودی برای دسته بندی انواع لنز عینک و عدسی آن‌ها، جنس یا ماده اولیه به کار رفته در ساخت آن‌هاست. در هر صورت لنز عینک‌ها هم به مرور زمان پیشرفت کردند و ما الان با چندین گزینه در بازار مواجه هستیم:

عدسی شیشه‌ای

لنزهای شیشه‌ای اولین گزینه‌های تولید شده برای اصلاح دید بودند و تمام لنزهای عینک در گذشته از جنس شیشه بودند. اگرچه لنزهای شیشه‌ای از لحاظ اپتیکی شرایط استثنایی را ارائه می‌دهند، اما وزن بالایی دارند و به راحتی شکسته می‌شوند. به همین دلیل به صورت بالقوه باعث آسیب به چشم یا حتی از بین رفتن چشم می‌شود. به همین دلیل است که امروزه انواع لنز شیشه‌ای کاربرد چندانی ندارد.

عدسی پلاستیکی

لنزهای پلاستیکی در سال ۱۹۴۷ به عنوان یک گزینه سبک وزن معرفی شدند. در ساخت این لنزها از یک پلیمر پلاستیکی به نام CR-39 استفاده شده بود. به لطف وزن پایین که تقریباً نصف وزن لنز شیشه‌ای بود، هزینه کم و کیفیت نوری عالی این عدسی‌ها به سطح محبوبیت بالایی رسیدند و هنوز هم امکان تولید آنها وجود دارد.

عدسی پلی کربنات

در اوایل دهه ۱۹۷۰ بود که اولین گونه از انواع لنز پلی کربنات برای عینک ایمنی ساخته شد. بعدها و در دهه ۱۹۸۰ این لنزها محبوبیت بیشتری به دست آوردند و به مرور زمان به عنوان عدسی عینک آفتابی و عدسی عینک طبی استفاده شدند. لنزهای پلی کربنات اولین بار به عنوان پوشش در کلاه نیروی هوایی ایالات متحده به عنوان شیشه ضد گلوله استفاده شد و حتی در بانکها و دیگر برنامه‌های کاربردی هم به کار گرفته شد. پلی کربنات به مراتب وزن سبک‌تر و مقاومت بیشتری نسبت به پلیمر پلاستیکی CR-39 دارد و به همین دلیل در عینک‌های ورزشی مانند عینک کوهنوردی به کار گرفته می‌شود.

لنزهای پلاستیکی با شاخص بالا

تقریباً در ۲۰ سال گذشته تقاضای زیادی برای استفاده از عینک نازک به وجود آمد و انواع لنز عینک ته استکانی به یک معضل تبدیل شده بود. این موضوع باعث شد که برخی از تولیدکنندگان لنز عینک به سراغ لنزهای پلاستیکی با ضریب شکست بالا بروند. این لنزها بسیار نازک‌تر و سبکتر از لنزهای پلاستیکی CR-39 هستند. شاخص انکسار یا ضریب شکست بالای این لنزها کمک می‌کنند تا فرد قدرت دید بیشتری با وجود عدسی نازک به دست بیاورد.

 عدسی تریوکس

عدسی تریوکس (Trivex) دسته جدیدی در انواع لنز عینک محسوب می‌شوند که تولید آنها به سال ۲۰۰۱ برمی‌گردد. این عدسی‌ها با شیوه‌های خاصی طراحی و ساخته می‌شوند که استحکام بسیار بالایی دارند و مقاومت آنها در سطح عدسی‌های پلی کربنات است. به همین دلیل است که این عدسی‌ها تحت عنوان عدسی نشکن در بازار شناخته می‌شوند و تقریباً گران‌ترین گزینه ممکن در بازار هستند.

انواع لنز عینک از لحاظ پوشش عدسی

عدسی عینک

یکی دیگر از معیارهایی که ما برای دسته بندی انواع لنز عینک از آن استفاده می‌کنیم، نوع پوشش بکار رفته در آن‌هاست که باعث تغییر خصوصیات عینک می‌شود. این پوشش‌ها تأثیر بسیار زیادی در کیفیت دید و همچنین شرایط استفاده از لنز دارند. از جمله پوشش‌های موجود در عینک‌های طبی و عینک‌های آفتابی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پوشش ضد خش (Anti-Scratch Coating)

باید این واقعیت را قبول کنیم که هیچ عینکی یا در واقع هیچ لنزی به طور کامل و ۱۰۰ درصد در برابر خط و خش مقاوم نیست. اما این بدین معنا نیست که امکان محافظت از آنها وجود نداشته باشد. پوشش ضد خش یک لایه اضافی است که از خراشیدگی و سایش سطح عدسی جلوگیری می‌کند.

 پوشش آنتی رفلکس (Anti-Reflective Coating) 

پوشش آنتی رفلکس که در برخی موارد با عنوان پوشش AR شناخته می‌شود، یک پوشش مفید برای بالا بردن کیفیت دید عدسی است. این پوشش در از بین بردن انعکاس آزار دهنده و همچنین تشکیل هاله نور در اطراف لنز ایفای نقش می‌کند. این ویژگی به طور خاص برای کسانی که مدت زمانی با رایانه یا چراغ کار می‌کنند و انعکاس نور باعث از بین رفتن کیفیت دید آنها می‌شود، بسیار مهم است.

در انواع لنز عینک با پوشش آنتی رفلکس ۵۰ درصد نور بیشتر نسبت به لنزهای سنتی نشان داده می‌شود و از انعکاس عدسی کم می‌شود. عینک‌های ساخته شده با این پوشش به طور ویژه برای رانندگی و برای کسانی که در طول شب کار می‌کنند مناسب هستند.

 پوشش فتوکرومیک

این پوشش با توجه به میزان نور موجود در محیط، تغییر رنگ می‌دهد و عینک طبی را به یک نوع عینک دودی تبدیل می‌کند. پوشش فتوکرومیک باعث می‌شود که رنگ عدسی در محیط بیرون تیره به نظر برسد و در جاهایی که نور کم است به رنگ روشن و شفاف دیده می‌شود. معمولاً از این پوشش‌ها برای جلوگیری از ورود اشعه‌های مضر فرابنفش و نور مستقیم خورشید استفاده می‌شود. کسانی که از لحاظ بینایی دچار مشکل هستند و در استفاده همزمان از عینک آفتابی و عینک طبی محدودیت دارند، می‌توانند از این لنزها به عنوان مطلوب‌ترین گزینه استفاده کنند و نیازی به تعویض عینک به هنگام خروج از منزل نداشته باشند.

پوشش رنگی

پوشش رنگی در برخی مدل‌های خاص از انواع لنز عینک به کار گرفته می‌شود و هدف آن بهبود کنتراست و در نتیجه بهبود کیفیت دید فرد است. در برخی موارد، به ویژه در ورزشکاران و کوهنوردان که با برف و یخ بمواجه هستند، پوشش‌های رنگی می‌توانند کیفیت دید مناسبی به آنها بدهند و از بروز مشکل برای چشم جلوگیری کنند.

 پوشش پلاریزه

این پوشش در انعکاس دادن نور آزاردهنده و نور درخشان بازتاب شده از سطوح مختلف ایفای نقش می‌کند و مانع از ورود این نور خطرناک به داخل چشم می‌شود. اگر دیده باشید، معمولاً نور منعکس شده از سطح آب در ورزش‌های آبی، نور منعکس شده از سطح برف در ورزش‌های زمستانی و همچنین نور منعکس شده از سطح جاده در حین رانندگی می‌تواند باعث حواس پرتی و در نتیجه بروز حادثه شود. این در حالی است که شما می‌توانید از پوشش پلاریزه در انواع لنز عینک استفاده کنید و مانع از تأثیر نور منعکس شده بر روی چشم شوید.

پوشش آبگریز یا پوشش هیدروفوبیک

این پوشش یک لایه بسیار صاف و صیقلی است که امکان چسبیدن ذرات به آنها به حداقل می‌رسد. صاف بودن سطح این پوشش به حدی زیاد است که حتی قطره‌های آب هم بر روی آن باقی نمی‌ماند. بنابراین کسانی که در فضای شرجی مجبور به استفاده از انواع لنز عینک هستند، می‌توانند از این پوشش استفاده کنند. جالب است بدانید که پوشش هیدروفوبیک در جلوگیری از تشکیل گرد و غبار بر روی عدسی و همچنین تجمع چربی بر روی آنها نقش مهمی دارد.

پوشش uv یا پوشش ضد فرابنفش

قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش می‌تواند مشکلات متعددی برای شما به وجود بیاورد که در سنین بالا احتمال بروز دژنراسیون ماکولا و همچنین آب مروارید را افزایش می‌دهد. یکی از اصلی‌ترین دلایل خرید عینک آفتابی اصل به همین بهانه است و باید مانع از ورود نور فرابنفش به داخل چشم شویم. امروزه در برخی از انواع لنز عینک طبی از پوشش uv استفاده می‌شود. این پوشش به طور کامل مانع از ورود نور فرابنفش به داخل چشم می‌شود.

پوشش بلوکات یا پوشش بلو کنترل

عدسی بلوکات

این پوشش به طور ویژه برای جلوگیری از ورود نور آبی به داخل چشم طراحی شده است. افرادی که در طول روز بیش از حد در معرض نور خورشید هستند یا مدت زمان طولانی با کامپیوتر و گوشی همراه کار می‌کنند، تحت تأثیر نور آبی قرار می‌گیرند که بسیار خطرناک است. این در حالی است که عدسی بلوکات از ورود نور آبی به چشم جلوگیری می‌کند و صدمات احتمالی آنها را کنترل می‌کند.

انواع لنز عینک از لحاظ ضریب شکست

عدسی طبی

ضریب شکست یا شاخص انکسار (index of refraction) به صورت اختصاری به عنوان شاخص لنز شناخته می‌شود. این ضریب نشان دهنده شکست نور خورشید به هنگام برخورد با سطح ماده و در نتیجه عبور آن است. هر چه که شاخص یک لنز یا ضریب شکست آن بالاتر باشد، نور با سرعت کمتری از آن عبور می‌کند و در نتیجه بیشتر شکسته می‌شود. بنابراین، شما می‌توانید با مواد با شاخص انکسار بالا، لنزهای ظریف‌تر و نازک‌تری داشته باشید که باز هم همان شاخص شکست را دارند.

در دسته بندی انواع لنز عینک از چند گروه بندی استفاده می‌شود که عبارتند از:

ایندکس 1.5 –  لنزهای استاندارد

اگر شما به دنبال یک گزینه اقتصادی به عنوان عدسی عینک خود هستید و نمره چشم شما زیاد پایین نیست، این گزینه می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد. این عدسی‌ها تک دید هستند و پایه‌ای‌ترین گزینه‌ای محسوب می‌شود که شما می‌توانید آنها را انتخاب کنید. این عدسی‌ها برای افراد با نمره چشم بین 2.25 + تا 2.25 – به کار گرفته می‌شوند و برای اصلاح آستیگمات 1.50 هم مناسب هستند.

ایندکس 1.57 –  لنزهای نازک و سبک

این گزینه در بین انواع لنز عینک برای کسانی مناسب است که نمره چشم بالایی دارند و باید به دنبال گزینه‌ای بهتر از لنزهای استاندارد بگردند. این لنزها معمولاً نازک‌تر و قوی‌تر از لنزهای 1.5 هستند و برای اصلاح نمره چشم بین 5 + تا 4 – به کار گرفته می‌شوند. ضمن اینکه قابلیت اصلاح آستیگماتیسم تا 3 + و کمتر را دارند.

ایندکس 1.59 –  لنز پلی کربنات

لنزهای پلی کربنات به عنوان لنزهای مقاوم در برابر خط و خش و ضربه شناخته می‌شوند و در برخی موارد امکان محافظت در برابر اشعه فرابنفش را دارند. این لنزها برای عینک طبی بچه گانه و عینک آفتابی کودکان بهترین انتخاب ممکن است. اگر در بیشتر موارد بیرون از منزل هستید، این لنزها گزینه خوبی هستند.

ایندکس 1.60 –  لنزهای خیلی نازک

این لنزها شیک و فوق العاده نازک هستند و انتخابی عالی برای افراد با نمره چشم بسیار بالا و یا برای فریم عینک نازک هستند. معمولاً چشم پزشکان این عدسی‌ها را برای افراد با نمره چشم بین 4.25 + تا 6.75 –  تجویز می‌کنند و امکان اصلاح آستیگمات بین 2.25 تا 3.00 + را دارند.

ایندکس 1.67 –  لنزهای فوق العاده نازک

در بین انواع لنز عینک از این گزینه به عنوان یک عدسی سبک وزن، نازک و محکم یاد می‌شود که برای افراد با نمره چشم خیلی بالا تجویز می‌کنند. اگر چشم پزشک برای شما یک نسخه اختصاصی نوشته باشد، به احتمال زیاد این عدسی می‌تواند گزینه مطلوب شما باشد. از این محصولات برای اصلاح نمره چشم بالاتر از 4.75 استفاده می‌شود و آستیگمات بین 0.25 تا 4.00 را نیز به خوبی کنترل می‌کند.

همانطور که می‌بینید، شما برای خرید عینک آفتابی یا خرید عینک طبی با انواع لنز عینک مواجه هستید و شرایط آنها با یکدیگر متفاوت است. اگرچه تشخیص این موارد برای شما سخت است، اما کارشناسان ما در گروه بینا اپتیک در کنار شما هستند تا اطلاعات تکمیلی را در اختیار شما قرار دهند.

مطالعه مطالب زیر هم در این مورد می‌تواند به شما کمک کند:

 

دیدگاهتان را بنویسید