عدسی تریوکس یا عدسی نشکن چیست ؟؟ تفاوت آن با عدسی پلی کربنات

عدسی تریوکس یا عدسی نشکن چیست و تفاوت آن با عدسی پلی کربنات

عدسی تریوکس یا عدسی نشکن را می‌توان یک تحول در حوزه تولید عینک‌های طبی و به طور ویژه عینک کودکان معرفی کرد که بعد از عدسی پلی کربنات موفقیت چشمگیری به دست آورد. معمولاً در زندگی سازش‌هایی وجود دارد. مثلاً، کفش‌های پاشنه بلند هیچ وقت به اندازه کفش‌های کتانی راحت نیستند، اما در برخی موارد انتخاب خانم‌ها همان کفش‌های پاشنه بلند است. اما در مورد انتخاب به لنز عینک طبی مسئله سازش وجود ندارد. هر چه کیفیت ساخت و ایمنی لنز یا همان عدسی عینک طبی بالاتر باشد، طبیعتاً انتخاب اصلی ما خواهد بود.

در حال حاضر عدسی تریوکس به عنوان رقیب مستقیم عدسی پلی کربنات در حوزه خرید عینک طبی شناخته می‌شود. حالا ما هم با این مقدمه کوتاه ابتدا یک معرفی کلی از لنزهای طبی و خواهیم داشت و سپس تفاوت بین آنها با لنزهای پلی کربنات را نیز معرفی می‌کنیم.

عدسی تریوکس چیست؟

عدسی عینک

عدسی تریوکس (Trivex lenses) یا عدسی نشکن یک نوع خاص از عدسی عینک‌های طبی و آفتابی است که از مواد اولیه بسیار سبک و با شفافیت بسیار بالا ساخته شده است و به آسایش فرد در طول روز کمک می‌کند. در حقیقت این عدسی‌ها محافظت بهتر از چشم، بینایی قوی‌تر و وزن سبک‌تر نسبت به سایر لنزها در اختیار شما قرار می‌دهد. لنزهای تریوکس برای اولین بار توسط موسسه PPG ایالات متحده آمریکا ساخته شد و در حال حاضر در طرح‌ها و شکل‌های مختلف مانند عدسی پروگرسیو و عدسی فتوکرومیک در بازار موجود هستند. البته در حال حاضر عدسی‌های تریوکس یا همان عدسی‌های نشکن با برندهای مختلفی مانند عدسی هویا، عدسی اسیلور و عدسی NXT  در بازار وجود دارد.

ویژگی‌های بارز عدسی تریوکس

همیشه لنزهای عینک بر اساس مشخصات قدرت و ایمنی آنها دسته بندی می‌شوند و این به طور ویژه برای عینک کودکان، عینک‌های ورزشی مانند عینک کوهنوردی و عینک آفتابی وجود دارد. لنزهای تریوکس در این زمینه برترین گزینه ممکن هستند. در حقیقت این عدسی‌ها برای اولین بار برای استفاده در ارتش طراحی شده بودند که در شیشه هلیکوپتر و همچنین سایبان جنگنده‌ها به کار گرفته شده بود. در سال ۲۰۰۲ بود که شرکت PPG آمریکا تصمیم گرفت که مواد شیمیایی مخصوصی را به آنها اضافه کند و از آنها لنزهای اپتیکی تحت عنوان عدسی نشکن طراحی کند.

ماده طراحی شده توسط این شرکت تحت عنوان تریوکس شناخته می‌شد و به عنوان یک ماده شیمیایی با وزن بسیار سبک، استحکام مکانیکی بالا و مقاومت در برابر خط و خش شناخته می‌شد. در حقیقت در میان لنزهای موجود در بازار، تنها لنزهای پلی کربنات هستند که می‌توانند ایمنی و راحتی عدسی تریوکس را نصیب مصرف‌کننده کنند.

نکته جالب دیگری که در مورد لنزهای نشکن وجود دارد این است که امکان ایجاد حفاظت ۱۰۰ درصدی در برابر اشعه‌های مضر مانند اشعه فرابنفش را فراهم می‌کنند. از طرف دیگر، شما به هنگام خرید عینک طبی و خرید عینک آفتابی بهتر است از پوشش آنتی رفلکس استفاده کنید. این پوشش میکروسکوپی، نور منعکس شده از جلو و عقب عدسی‌ها را از بین می‌برد و به یک نگاه شفاف‌تر و با کیفیت‌تر کمک می‌کند.

لنز تریوکس یا لنز پلی کربنات؛ از لحاظ روش ساخت

عدسی عینکبا توجه به موارد گفته شده در بندهای قبلی، عدسی‌های تریوکس و پلی کربنات از بسیاری از جهات به یکدیگر شباهت دارند. این شباهت باعث شده که به عنوان رقیب مستقیم در بازار شناخته شوند و به عنوان گزینه انتخابی بسیاری از افراد عینکی مطرح شوند. برای سالهای متمادی، لنزهای پلی کربنات به عنوان گزینه استاندارد برای عینک ایمنی و عینک طبی بچه گانه شناخته می‌شدند. اما در چند سال اخیر بسیاری از چشم پزشکان استفاده از عدسی تریوکس را به عنوان جایگزین لنزهای پلی کربنات پیشنهاد می‌دهند.

اگر مطالب قبلی ما را مطالعه کرده باشید، لنزهای پلی کربنات به دلیل وزن سبک و مقاومت در برابر ضربه بسیار معروف هستند. این ویژگی‌ها باعث شده که انتخاب مناسبی برای عینک ایمنی، عینک کوهنوردی و سایر عینک‌های محافظ باشند. اما تفاوتی که بین لنزهای طبی و لنزهای پلی کربنات وجود دارد، مربوط به مراحل ساخت و روند تولید آنهاست.

در ساخت عدسی تریوکس از روش قالبگیری به شیوه ریخته گری (cast molded) استفاده می‌شود. در حقیقت در این شیوه مونومرهای پلاستیکی ابتدا ذوب و سپس به قالب مخصوص انتقال داده می‌شود. در نهایت قالب به دست آمده تحت درجه حرارت بالا به سختی کامل می‌رسد و به آرامی سرد می‌شود. این روش برای تولید لنزهای پلاستیکی و لنزهای پلاستیکی شاخص بالا هم قابل استفاده است.

این در حالی است که برای تولید لنزهای پلی کربنات از روش تزریقی (injection molded) استفاده می‌شود. در این شیوه گلوله‌های پلی کربنات جامد بیش از حد گرم می‌شوند و سپس به صورت مایع به قالب‌های تحت فشار تزریق و در نهایت با سرعت بالا سرد می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که روش تولید دو لنز شباهت زیادی به یکدیگر داشته باشند، اما جزئیات باعث تفاوت آن‌ها می‌شود.

طبق گفته موسسه PPG آمریکا، فرآیند ریخته گری آهسته‌تر که برای ایجاد لنزهای تریوکس استفاده می‌شود، منجر به ایجاد لنزهای شفاف‌تر و با قدرت دید مناسب‌تر می‌شود. جالب‌تر اینکه، این روش ریخته گری باعث می‌شود که عدد آبه (ABbe) برای عدسی تریوکس بسیار بالاتر از لنزهای پلی کربنات باشد. طبق بررسی‌های فنی، عدسی‌هایی که عدد آبه بالاتری دارند، پخش نور کمتری از خود انجام می‌دهند و به کیفیت دید فرد کمک می‌کنند. این عدد در مورد لنزهای تریوکس ۴۵ است که نسبت به حالت میانگین بالاتر است. این در حالی است که عدد آبه برای لنزهای پلی کربنات در حدود ۳۰ است.

تفاوت عدسی تریوکس و عدسی پلی کربنات از لحاظ استحکام

عدسی طبی

اگر مسئله استحکام و ایمنی لنز را به عنوان یک فاکتور در خرید عینک طبی در نظر بگیریم، عدسی تریوکس استحکام کششی بالاتری نسبت به لنزهای پلی کربنات دارند. این ویژگی در حالتی خودنمایی می‌کند که افراد به دنبال انتخاب فریم‌های تحت فشار با اندازه مینیمال هستند. اندازه فریم عینک کوچک باعث می‌شود که فشار بیش از حدی به لنزها وارد شود. در نتیجه این فشار، استحکام کششی بالا باعث می‌شود که عدسی توانایی تحمل فشار را داشته باشد. به همین دلیل در برخی از فریم‌ها امکان استفاده از لنزهای پلی کربنات وجود ندارد.

یکی دیگر از تفاوت لنزها با یکدیگر، مسئله شاخص انکسار است. لنزهای پلی کربنات شاخص انکسار بالاتری نسبت به عدسی‌های تریوکس دارند (1.58 در مقابل 1.53). این موضوع به طور ویژه باعث می‌شود که در افراد با نمره چشم بالا، لنزهای پلی کربنات انتخاب بهتری نسبت به لنزهای تریوکس باشند. در حقیقت لنزهای پلی کربنات نازک‌تر هستند. البته شاخص انکسار در لنزهای پلاستیکی 1.50 است و به همین دلیل می‌توانیم از لنزهای تریوکس با ضخامت کمتر استفاده کنیم.

وزن بسیار کم و راحتی مناسب

عدسی بلوکات

یکی از ویژگی‌های جالب عدسی تریوکس علاوه بر مقاومت بالا در برابر ضربه، خواص اپتیکی مناسب و استحکام کششی فوق العاده بالا، وزن مناسب است. در حقیقت مواد استفاده شده در عدسی‌های نشکن کمترین وزن مخصوص (تراکم در واحد حجم)، نسبت به مواد اولیه همه لنزهای موجود در بازار دارند. این یعنی ما می‌توانیم سبک‌ترین عینک‌ها را با وجود لنزهای تریوکس داشته باشیم و هیچ نگرانی در مورد اثر پل بینی عینک بر روی قسمت فوقانی بینی خود نداشته باشیم.

قیمت بالا 

در حالی که ممکن است از نظر کیفیت، قدرت، ایمنی، آسایش و ظاهر، هیچ مشکلی وجود نداشته باشد، در هنگام انتخاب لنزهای عینک Trivex، نگران کننده ترین موضوع قیمت عینک آنهاست. در حال حاضر از لنزهای تریوکس به عنوان گران قیمت‌ترین عینک‌ها نسبت به لنزهای پلی کربنات یا پلاستیکی یاد می‌شود. البته اگر فاکتورهای دیگری مانند مدت زمان استفاده از عینک و همچنین عملکرد نوری و اپتیکی عینک‌ها را در نظر بگیریم، درک قیمت بالای این محصولات برای شما چندان سخت نباشد.

امیدواریم اطلاعات داده شده در این مطلب در مورد عدسی تریوکس برای شما کافی باشد و به ابهامات شما پاسخ داده باشیم. اما اگر سوالی دارید یا در زمینه خاصی دچار ابهام هستید، در بخش نظرات همین مطلب مطرح کنید یا مستقیماً با کارشناسان ما در گروه بینا اپتیک در تماس باشید.

مطالعه مطالب زیر می‌تواند به شما در این زمینه بیشتر کمک کند:

 

 

دیدگاهتان را بنویسید