پوشش عینک طبی | بررسی انواع پوشش های بکار رفته بر روی آن

پوشش عینک طبی | بررسی انواع پوشش های بکار رفته بر روی آن

پوشش عینک طبی | دیدگاه ما نسبت به عینک طبی با دیدگاه یک عینک‌ساز یا یک عینک فروش تفاوت بسیاری دارد. در حقیقت ما فقط یک قسمت شیشه‌ای یا پلاستیکی در یک فریم عینک را می‌بینیم که می‌تواند وضعیت بینایی ما را بهبود ببخشند. اما یک عینک ساز، هم فریم عینک را می‌بیند، هم جنس به کار رفته برای ساخت عدسی عینک را می‌شناسد، هم در مورد قدرت عدسی عینک طبی اطلاع دارند و هم این که می‌داند پوشش عینک طبی تا چه اندازه بر عملکرد عینک تأثیر گذار است.

در مطالب قبلی مسئله فریم عینک و همچنین عدسی عینک را به طور کامل بررسی کردیم. اما امروز می‌خواهیم به سراغ یک بحث جدید تحت عنوان پوشش عینک‌ طبی برویم که شاید برای بسیاری از ما هنوز هم ناشناخته و مبهم است.

دلیل استفاده از پوشش عینک طبی

قبل از هر چیزی باید بدانیم که پوشش عینک طبی چیست و اصلاً چرا از آن استفاده می‌شود؟ این پوشش یک لایه اضافی و غیر قابل روئیت است که تمام سطح عدسی عینک طبی را می‌پوشاند و یک ویژگی اضافی برای آن به وجود می‌آورد. پوشش‌های عینک با یکدیگر متفاوت هستند و عملکرد آنها هم با هم فرق می‌کند. برخی از آنها برای جلوگیری از ورود نور فرابنفش هستند و برخی نیز صرفاً برای بالابردن طول عمر عدسی استفاده می‌شوند. در مورد دلایل استفاده از پوشش‌های عینک طبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این پوشش‌ها در جلوگیری از نور خیره کننده و نور ماوراء بنفش مناسب هستند؛
  • این پوشش‌ها می‌توانند از ایجاد خط و خش بر سطح عدسی جلوگیری کنند؛
  • این پوشش‌ها برای انجام برخی فعالیتهای خاص مانند رانندگی مناسب هستند؛
  • این پوشش‌ها در فعالیت‌های ورزشی کاربرد دارند که نمونه بارز آنها عینک کوهنوردی است؛
  • این پوشش‌ها هیچ تأثیر منفی بر توانایی بینایی فرد ندارند؛
  • این پوشش‌ها از بروز برخی بیماری‌ها مانند دژنراسیون ماکولا جلوگیری می‌کنند؛
  • این پوشش‌ها از ایجاد بیماری آب مروارید و سایر بیماری‌های چشمی جلوگیری می‌کنند.
  • این پوشش‌ها قیمت عینک طبی را بالا می‌برند!

حالا بریم با انواع مختلف پوشش‌های عینک طبی که اتفاقاً مزایای زیادی دارند و از طرف دیگر هزینه‌های ما را هم بالا می‌برند آشنا شویم.

عدسی فتوکرومیک

عدسی بلوکات زایس

پوشش فتوکرومیک (Photochromic) یکی از آشناترین و معروف‌ترین پوشش‌ها برای عینک طبی هستند. نتیجه استفاده از این پوشش تغییر رنگ عینک در شرایط نور مختلف است. هر چه شدت نور بالاتر برود، لنز به صورت خودکار به رنگ‌های تیره تغییر رنگ می‌دهد و مانع از رسیدن نور فرابنفش به چشم می‌شود. این در حالی است که در محیط‌های تاریک مانند فضای داخلی منزل، رفتاری همانند عینک‌های معمولی دارند. عدسی فتوکرومیک تقریباً در همه موارد و در همه سبک‌ها وجود دارد و رانندگان هم می‌توانند در استفاده از آن‌ها نگران نباشند. البته این به این دلیل است که شیشه جلوی ماشین نور ماوراء بنفش مسدود می‌کند. لنزهای فتوکرومیک در دو مدل خاکستری و قهوه‌ای در بازار وجود دارند.

لایه یا پوشش پلاریزه       

پوشش پلاریزه (Polarized) برای جلوگیری از تأثیر نور بازتاب شده و منعکس شده از سطوح مختلف بر روی چشم استفاده می‌شود. این لنزها دارای فیلترهای شیار مانند هستند که نور منعکس شده از سطوح مختلف را حلاجی کرده و مانع از رسیدن مستقیم نور به داخل چشم می‌شوند. نورهای خیره کننده منعکس شده از سطح آب، برف، شیشه خودروهای دیگر و حتی نور داشبورد خودروها در مواجهه با این عدسی‌ها کنترل می‌شود. عینک پلاریزه بهترین گزینه به عنوان عینک کوهنوردی است و به همین دلیل پوشش پلاریزه یک انتخاب خوب برای عینک طبی محسوب می‌شود.

پوشش محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش

این پوشش به عنوان یک لایه مسدود کننده برای اشعه فرابنفش بر روی لنز عینک طبی قرار می‌گیرد از تأثیر آن بر روی بخش‌های مختلف چشم جلوگیری می‌کند. متاسفانه نور فرابنفش بسیار مضر است و در بلند مدت می‌تواند منجر به بیماری‌هایی مانند آب مروارید و حتی دژنراسیون ماکولا شود. خوشبختانه لنزهای پلی کربنات و همچنین لنزهای پلاستیکی شاخص بالا در برابر اشعه فرابنفش مقاوم هستند و نیازی به پوشش محافظ ندارند. اما کسانی که از لنز پلاستیکی استفاده می‌کنند یا احیاناً علامت CR-39 بر روی عدسی آنها وجود دارد، لازم است که از پوشش محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش استفاده کند.

پوشش آنتی رفلکتیو یا ضد بازتاب

عینک طبی

پوشش آنتی رفلکتیو یا پوشش ضد بازتاب یک لایه پوشش اضافی است که از بازتاب نور از سطح عدسی عینک طبی جلوگیری می‌کند و در نتیجه کنتراست بالا و وضوح تصویر مناسب به وجود می‌آورد. معمولاً بازتاب نور از سطح عینک در طول شب یا در حین رانندگی می‌تواند کیفیت دید فرد را کاهش دهد. این در حالی است که پوشش ضد انعکاس می‌توانند بازتاب مضر از سطح عدسی را محدود کند و درخشندگی لنز عینک شما را کاهش دهد. همه ما می دانیم که لنزهای پلاستیکی شاخص بالا ضریب شکست بالاتری دارند و طبیعتاً میزان بیشتری از نور را منعکس می‌کنند. به همین دلیل کسانی که این لنزها را انتخاب می‌کنند، باید از پوشش ضد بازتاب استفاده کنند.

پوشش ضد خش

پوشش‌های ضد خش برای محافظت فیزیکی از سطح عدسی عینک به کار گرفته می‌شوند و وظیفه آنها جلوگیری از ایجاد خط و خش کوچک بر روی عدسی عینک است. با وجود اینکه عدسی‌های پلی کربنات مقاومت بالایی در برابر خش دارند، اما در هر صورت این پوشش می‌تواند مانع خوبی برای ایجاد خط و خش بر روی سطح عدسی عینک باشد. این پوشش‌ها تقریباً در مورد همه افراد جامعه کاربرد دارند، اما بهتر است برای کودکان از این پوشش استفاده شود تا طول عمر عینک طبی افزایش یابد.

پوشش آینه‌ای

عینک بچه گانه -مقاله

این پوشش به عنوان ابزاری برای مخفی کردن چشم در پشت لنز عینک شناخته می‌شود. پوشش‌های آینه‌ای در ایجاد یک سطح آینه‌ای برای چشم موفق هستند و از ورود نور به داخل چشم جلوگیری می‌کنند. با توجه به سلیقه شما، امکان استفاده از رنگ‌های مختلف مانند رنگ نقره‌ای، رنگ طلایی و رنگ آبی برای عینک‌ها وجود دارد.

لازم به ذکر است که انتخاب پوشش عینک طبی به شرایط کاری و همچنین شرایط شخصی خود شما بستگی دارد. این پوشش تأثیر چندانی بر قدرت بینایی شما ندارند و بیشتر به عنوان یک لایه کمکی بر روی عدسی عینک استفاده می‌شوند. معمولاً هنگام مراجعه برای خرید عینک طبی می‌توانید در این مورد با عینک فروش یا عینک ساز مشورت کنید و بهترین گزینه را با توجه به شرایط خود انتخاب کنید. اگر سوالی در این زمینه دارید خوشحال می‌شویم که در بخش نظرات مطرح کنید یا برای مشورت با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مطالعه مطالب زیر می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند:

 

دیدگاهتان را بنویسید