مشاوره استفاده از عینک پروگرسیو

عدسی‌های پروگرسیو و یا عینک پروگرسیو زمانی برای بیماران تجویز می‌شود که چشم آنها قادر به تمرکز بر روی اشیاء نزدیک یا اشیاء دور بطور همزمان نباشد. این عدسی‌ها دارای سطوح مختلفی از قدرت هستند که رفتاری مشابه با عدسی‌های بایفوکال دارند. با این حال تفاوت‌هایی بین عدسی‌های پروگرسیو و عدسی‌های بایفوکال یا تری فوکال وجود دارد؛ عدسی‌های تدریجی هیچ خط قطعی که قدرت لنز را تغییر دهد ندارند و برای استفاده از آنها به زمان کافی لازم است که فرد به آن‌ها عادت کند.

بنابراین اگر به فکر خرید عینک طبی هستید و می‌خواهید به طور ویژه از عینک پروگرسیو استفاده کنید، در این مطلب به عنوان یک راهنمای کامل به شما خواهیم گفت که در هر مرحله چه کاری انجام دهید.

گام اولیه خرید پروگرسیو با سفارش آن و ملاقات با اپتومتریست برداشته می‌شود. در این مرحله باید بینایی شما سنجیده شود و با توجه به آن عینک مناسب انتخاب شود. بنابراین باید مراحل زیر را دنبال کنید:

علائم چشم

ملاقات با اپتومتریست یا چشم پزشک

اگر احساس می‌کنید که استفاده از عدسی پروگرسیو ( عدسی تدریجی ) می‌تواند برای شما مناسب باشد، می‌توانید یک ملاقات با اپتومتریست یا چشم پزشک خود ترتیب دهید. این متخصصین مشخص می‌کنند که آیا شما به لنزهای تدریجی نیاز دارید یا خیر و به شما در پیدا کردن لنزهای مناسب کمک می‌کنند. به طور کلی این دو مورد را به خاطر داشته باشید:

  •  اگر برای تمرکز بر روی اشیا در مسافت نزدیک و دور بصورت همزمان مشکل دارید، عینک‌های پروگرسیو به شما کمک می‌کنند؛
  • حتما به دکتر خود بگوئید که نمره عدسی را متناسب با شیشه های پرگرسیو به شما تجویز کند.
  •  متخصص چشم پزشکی یا اپتومتریست ممکن است استفاده از درمان‌های جایگزین از جمله جراحی، ایمپلنت‌های عدسی چشم یا استفاده از لنزهای تماسی را به شما پیشنهاد دهد.

در مورد هر مشکلی که در بینایی خود دارید با چشم پزشک صحبت کنید

  • اگر در دید طبیعی خود دچار مشکل هستید، لازم است که چشم پزشک را از این مشکل مطلع کنید , مثلا به بگوئید که در چه فاصله ای مطالعه میکنید و یا تمرکز شما بیشتر روی دید دور است یا نزدیک !
  • در مورد هر چیز و هر مشکلی که در چشمان یا بینایی خود دارید، با متخصص اپتومتری صحبت کنید مثلا تاری دید یا خشکی چشم.
  • در مورد مسائل و مشکلاتی که قبلاً در مورد بینایی یا سلامت چشمی خود داشته‌اید با متخصص اپتومتری صحبت کنید.
  • این آمادگی را داشته باشید که در مورد هرگونه سابقه خانوادگی با مسائل چشمی مانند گلوکوم یا دژنراسیون ماکولا با چشم پزشک صحبت کنید و آنها را نسبت به این مسائل آگاه کنید.

دکتر چشم

انجام تست بینایی و آزمایش جامع چشم

آزمایشات چشم و تست بینایی برای تعیین دقیق قدرت لنزهای مورد نیاز شما انجام می‌گیرد و اپتومتریست مشخص می‌کند که شما باید کدام یک از آزمایشهای تشخیصی را انجام دهید. اگر هدف شما استفاده از عدسی پروگرسیو باشد، این آزمایشات می‌تواند قدرت و سلامت چشم شما را اندازه‌گیری کند و با توجه به آن، اپتومتریست می‌تواند اندازه گیری‌های مختلف را انجام دهد. با کمک این آزمایشات:

  • متخصص چشم پزشکی مشخص می‌کند که کدام یک از انواع و در چه نمره ای می‌تواند بینایی شما را به حالت ایده‌آل برگرداند
  • اپتومتریست ممکن است نور درخشان را به داخل چشم شما بتاباند تا عکس العمل آن را در شرایط مختلف بررسی کند و بخش های داخلی آن را ببیند.
  • ممکن است در طول آزمایش و بررسی بینایی چشم، وضعیت چشم شما نسبت به رنگهای مختلف هم بررسی شود.
  • همچنین ممکن است چشمان شما را به دلیل مشکلات مختلفی مانند دژنراسیون ماکولا و گلوکوم مورد بررسی قرار گیرد.

عدسی پرگرسیو

انتخاب فریم عینک و اطمینان از عملکرد مناسب آنها

هنگامی که تست بینایی و آزمون جامع چشم شما به پایان رسید، چشم پزشک یک نسخه آماده از عدسی پروگرسیو در اختیار شما قرار می‌دهد. که با آن میتوانید خرید خود را انجام دهید و اگر هم شما فروشگاه عینک یا عینک سازی در نزدیکی خود ندارید، اینجاست که باید به به سراغ فروشگاه آنلاین عینک و فریم عینک بروید و سفارش خود را به صورت آنلاین ثبت کنید.

  • راهکار اول در انتخاب فریم عینک و سفارش عینک پروگرسیو این است که به صورت شخصی به فروشگاه مراجعه کنید و در همانجا عینک و فریم مناسب خود را انتخاب کنید.
  • در حال حاضر نمونه‌های متفاوتی از فریم‌های مختلف برای عینک‌های پروگرسیو ساخته شده است. از طرف دیگر سبک و مدلهای مختلف لنز پروگرسیو بسیار متنوع هستند. بنابراین شما می‌توانید از توصیه‌های عینکساز خود کمک بگیرید و یک عینک متناسب با سبک زندگی خود انتخاب کنید. در روش خرید اینترنتی هم شما به فروشگاه اینترنتی مراجعه می‌کنید و بهترین گزینه مورد نظر خود را، با توجه به گزینه‌های موجود انتخاب می‌کنید.فقط توجه داشته باشید که ارتفاع فریم طبی حداقل 28 میلیمتر باشد که فضای مناسب جهت نصب عدسی را داشته باشد.

سازگاری با عینک پروگرسیو و عادت کردن به آنها

اگرچه انتخاب عینک پروگرسیو نیاز به بررسی‌های مختلفی دارد، اما به دلیل ساختار ویژه آنها نیاز است که فرد به عملکرد این عینک‌ها عادت کند و با ساختار آنها سازگار شود. برای غلبه بر این مشکل، باید مراحل زیر را به ترتیب اجرا کنید:

استفاده مداوم از عدسی پروگرسیو

اگر انتخاب اولیه و نهایی شما عدسی‌های تدریجی باشند، در ابتدای استفاده از آنها باید مطمئن شوید که به مدت کافی این عینک‌ها را استفاده می‌کنید و سریع خسته نشوید . استفاده مکرر از این عدسی‌ها به چشمان شما کمک می‌کند که با ساختار لنز جدید تطبیق پیدا کرده و به شما نیز کمک می‌کند که به راحتی از آنها برای دیدن مسافت دور و نزدیک استفاده کنید.

  • هر روز از لنزهای پروگرسیو استفاده کنید، فراموش نکنید هر روز ! حداقل برای دو هفته. هیچ وقت به سراغ عینک‌های قبلی خود نروید و سعی نکنید که برای رفع مشکل خود به عینک‌های قدیمی متوسل نشوید. عادت کردن به عینک پروگرسیو نیاز به طی کردن یک دوره زمانی سازگاری دارد که شما باید آن را طی کنید.
  • به هنگام انجام کارهای روزانه خود تمرین کنید که از بخش‌های مختلف لنز با توجه به عملکرد آن استفاده کنید چرا که هر نقطه از عدسی یک نمره منحصر به خودش را دارد .
  •  اگر در حال سازگاری و تلاش برای انطباق با عدسی‌های جدید هستید، سعی کنید حداقل برای یک یا دو روز از رانندگی بپرهیزید.

عدسی پرگرسیوبا بخش‌های مختلف عدسی پروگرسیو آشنا شوید

اگر انتخاب نهایی شما برای خرید لنز عینک استفاده از عدسی‌های پروگرسیو باشد، باید سعی کنید که با بخش‌های مختلف آنها آشنا شوید. این یکی از بزرگترین مزایای عینک‌های تدریجی است که دارای بخش‌های مختلفی برای نمای دور و نزدیک است و کاربر می‌تواند از هر قسمت برای دیدن مسافت مشخص استفاده کند ( یعنی هم برای دیدن دور و هم دیدن نزدیک ). بنابراین کسانی که قصد استفاده از این عینک را دارند، باید با بخش‌های مختلف آن آشنایی داشته باشند و برای استفاده از هر کدام از آنها، تمرین کنند. در این مورد اطلاعات زیر به شما کمک می‌کند:

  • قسمت بالای عدسی برای تمرکز روی اشیای که بسیار دور هستند استفاده می‌شود؛
  • قسمت میانی عدسی برای اشیایی که در فاصله متوسط هستند استفاده می‌شود؛
  • قسمت پایین عدسی به شما اجازه می‌دهد که بر روی اشیای که در فاصله نزدیک هستند تمرکز کنید.

البته در این مورد توصیه می‌کنم که مطلب عدسی پروگرسیو را بهتر بشناسیم را به طور کامل بخوانید تا اطلاعات کامل‌تری به سراغ آنها بروید.

به جای حرکت دادن مردمک چشم، سر خود را تکان دهید

ممکن است هنگام استفاده از عینک پروگرسیو متوجه شوید که چشم انداز محیطی شما تایک یا مبهم است. این تاری دید ممکن است به دلیل استفاده نامناسب شما از بخش‌های مختلف عینک و به طور ویژه قسمت‌های پایین عدسی باشد. به طور کلی به خاطر داشته باشید که برای استفاده از این عدسی‌ها، به جای حرکت دادن چشم، باید سر خود را تکان دهید. این روش به شما کمک می‌کند که روی فواصل مختلف تمرکز کنید و تنها سر خود را تکان دهید.

  • بعد از چندین بار استفاده از عدسی‌های پروگرسیو، متوجه خواهید شد که تاری دید شما به مرور زمان از بین می‌رود.
  • چرخش و یا حرکت دادن سر این امکان را به شما می‌دهد که تنها از طریق عدسی نگاه کنید و تمرکز شما بر روی بخش‌های مختلف آن حفظ شود.

آموزش مناسب برای نگهداری ازعینک پروگرسیو

همانند هر نوع عینک طبی دیگر، عدسی‌های پروگرسیو هم نیاز به مراقبت مناسب دارد. تمیز نگه داشتن عینک‌ها و ایمن نگه داشتن آنها در برابر ضربه باعث می‌شود که بینایی شما واضح‌تر و زندگی بهتری با وجود این لنزها داشته باشید. به عنوان یک دستورالعمل برای نگهداری از لنزها و همچنین مراقبت از آنها موارد زیر را رعایت کنید:

  • به هنگام عدم استفاده از عینک، آن‌ها را به شکل مناسب و ایمن نگه داری کنید؛
  • اجازه ندهید که سطح لنزها خراشیده یا ساییده شود؛
  • اجازه استفاده سایر افراد از این عینک را ندهید، زیرا استفاده آنها ممکن است باعث تغییر اندازه فریم عینک شده و دیگر برای شما مناسب نباشد.
  • مطمئن شوید که هنگام تمیز کردن عدسی پروگرسیو سطح آنها کمی مرطوب شود، این کار از خراش برداشتن آنها جلوگیری می‌کند. استفاده از پارچه تمیز برای نگهداری این عینک‌ها به شما کمک می‌کند که گرد و غبار باقی مانده بر روی آنها را بردارید و از خراش برداشتن سطح عدسی جلوگیری کنید.

عدسی زایس پرگرسیو

اگر از عینک جدید استفاده می‌کنید، از منزل شروع کنید !

هنگامی که از عدسی تدریجی جدید استفاده می‌کنید، باید هنگام پیاده روی، هنگام رانندگی و هنگام بالا رفتن از پله‌ها مراقب باشید. اگرچه بعید است که به هنگام استفاده از این عینک‌ها دچار مشکل جدی شوید، اما طبیعی است که در مورد تمرکز و استفاده مناسب از لنزها نیاز به تمرین بیشتری داشته باشید. بنابراین به هنگام استفاده جدید از عینک پروگرسیو موارد زیر را رعایت کنید:

  • هنگام بالا رفتن از پله‌ها مراقب باشید. سر خود را پایین بیاورید تا در صورت نیاز بتوانید بر روی پاهای خود تمرکز کنید.
  • اگر در شرایط معمول و جدید قرار گرفتید، سعی کنید که در ابتدا به آرامی حرکت کنید و بعد از یادگیری در تمرکز بر روی استفاده از عینک، به حالت طبیعی خود برگردید.
  • عدسی‌های تدریجی تولیدی برخی از برندها مانند عدسی‌های هویا و یا عدسی زایس از این مزیت برخوردارند که تغییر چندانی در سطح زمین ایجاد نمی‌کند. این عدسی‌ها هنگام بالا رفتن از پله و سایر شرایط سخت به شما کمک می‌کند.

برای راهنمایی بیشتر با اپتومتریست مشورت کنید

اپتومتریست و متخصص چشم پزشکی قادر است که نکات و تکنیک‌هایی برای استفاده بهینه از لنزهای تدریجی و جلوگیری از خراشیدگی و سایر خسارات احتمالی به عینک به شما ارائه دهد. همچنین این متخصصین ممکن است ابزار و محصولاتی از قبیل پارچه‌های مخصوص در اختیار شما قرار دهند که صدمه چندانی به عینک شما وارد نشود. به عنوان نکته نهایی به خاطر داشته باشید که:

  • اگر در استفاده از عینک پروگرسیو و در سازگاری با آن دچار مشکل شده‌اید، اجازه دهید که متخصص اپتومتریست شما بداند. آن‌ها ممکن است راهکارهایی به شما ارائه دهند که شما از آن اطلاع ندارید.

به عنوان نتیجه گیری به خاطر داشته باشید که استفاده از عینک پروگرسیو می‌تواند با مزایای متعددی برای شما همراه باشد. اما در هر صورت نیاز دارید که سازگاری کافی با آنها داشته باشید و عینک را در شرایط استاندارد و مناسب نگهداری کنید. قیمت این محصولات را می‌توانید از بخش قیمت عینک طبی پیدا کنید و یا با کارشناسان ما در گروه بینا اپتیک در تماس باشید تا اطلاعات کامل را در اختیار شما قرار دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید