خرید عینک کوهنوردی | به این 11 نکته توجه کنید !!

خرید عینک کوهنوردی 

خرید عینک کوهنوردی

چند وقت پیش داشتیم در مورد خرید عینک کوهنوردی با یکی از مشتریان بحث می‌کردیم و به دنبال راهنمایی در مورد بهترین گزینه ممکن بود.

وقتی از او پرسیدم که مشکل او در انتخاب عینک مناسب کوهنوردی چیست چند دلیل جالب آورد:

  • برخی از آنها به خوبی بر روی چهره نمی‌نشینند
  • رنگ عدسی این عینک‌ها با توجه به خواسته‌های من هماهنگی نداشت
  • با کلاه کوهنوردی من سازگار نبود
  • قیمت آنها بسیار بالا بود

وقتی به صورت جزئی در مورد هر کدام از این موارد فکر می‌کردم، متوجه شدم که برای خرید عینک کوهنوردی می‌توان 11 نکته ساده را در نظر گرفت و بهترین گزینه ممکن را انتخاب کرد.

خرید عینک کوهنوردی قبل از رسیدن به کوه!

عینک کوهنوردی 3

حتماً این تجربه را داشته‌اید که بدون کلاه شنا به استخر می‌روید و آنجا به فکر خرید کلاه می‌افتید! در این حالت شما صرفاً یک کلاه می‌خواهید و کیفیت کلاه انتخاب شده اهمیت چندانی ندارد. لطفاً همین وضعیت را در مورد انتخاب عینک کوهنوردی به وجود نیاورید. اگر می‌خواهید تجربه‌ای خوب و دلنشین داشته باشید، در اینترنت یا در نزدیکی خود به دنبال فروشگاه مناسب عینک کوهنوردی بگردید و یک تصمیم گیری هوشمندانه داشته باشید.

خجالت نکشید و سؤال بپرسید!

این تجربه شخصی خودم است که وارد یک فروشگاه می‌شوم و یک کالای گرانقیمت را برمیدارم و صرفاً به خاطر رودربایستی در مورد مناسب بودن آن یا حتی در مورد قیمت آن چیزی نمی‌پرسم. اما حداقل از شما می‌خواهم که در مورد خرید عینک کوهنوردی این رفتار را تکرار نکنید. شما باید سؤالات زیادی از فروشگاه عینک بپرسید:

  • جنس لنز استفاده شده در عینک چیست؛
  • از چه پوششی برای عدسی عینک استفاده شده است؛
  • کدام رنگ لنز عینک با فعالیت شما همخوانی دارد؛
  • جنس فریم عینک از چه ماده‌ای باشد بهتر است؛
  • طراحی فریم عینک باید به چه شکلی باشد؛

این سؤالات و سؤالات متعدد دیگری می‌تواند شما را از شر یک خرید نامناسب نجات دهد و مطمئن باشید که برای مدت زمان زیادی از این عینک استفاده خواهید کرد.

 زمان کافی اختصاص دهید و تا جایی که می‌توانید عینک‌ها را امتحان کنید

ما فروشنده عینک هستیم و دوست داریم که عینک بفروشیم! اما شما هم به عنوان خریدار باید به بهترین گزینه ممکن برسید. حالا اینکه ما عصبانی بشویم یا حوصله نداشته باشیم مشکل از خود ماست. به شکل‌های مختلف عینک‌های کوهنوردی و به طور کلی عینک‌های ورزشی را امتحان کنید. سعی کنید از عینک و کیفیت آن مطمئن شوید.

هیچ وقت در خرید عینک کوهنوردی و در واقع در خرید عینک آفتابی و دودی تصمیم ناگهانی نگیرید، مطمئناً شما را به تجهیزات اشتباه می‌رساند. حتی صاحب مغازه را مجبور کنید که لامپ فروشگاه را خاموش کند و شما عینک را در شرایط نور مختلف تست کنید تا مطمئن شوید که کارایی دلخواه شما را دارد.

 رنگ عدسی مناسب و درست را انتخاب کنید

شما وقتی که به کوهستان می‌روید، آب و هوا، زمین، شرایط جوی و فعالیت بدنی شما همگی حضور دارند. شما یک عینک دودی را برای یکی دو ساعت نمی‌خواهید و احتمالاً در تمام طول روز از آن استفاده خواهید کرد. در ابتدای طول روز با طلوع آفتاب و در انتهای آن با غروب آفتاب مواجه هستید. احتمالاً مسیرهای چالش برانگیزی را در مسیر خواهید دید و حتی با درخت و کوه مواجه خواهید شد. احتمالاً در خرید عینک کوهنوردی نمی‌دانید که چه رنگی برای شما مناسب است.

به خاطر داشته باشید که معیار VLT می‌تواند به شما در انتخاب گزینه مناسب کمک کند. اگر مقدار VLT در یک عینک کم باشد، میزان خستگی چشم شما در روزهای آفتابی کم است. اما اگر از یک عینک با VLT بالا استفاده کنید به معنی درک بهتر رنگ و عمق در روزهای با نور کم است.

اما من یک فهرست برای شما آماده کردم که از آن کمک بگیرید:

عینک کوهنوردی 4

  • در نور کم و مه: لنزهای زرد، طلایی و کهربایی، نور آبی را فیلتر کرده و بر سایه‌های برف تأثیر می‌گذارند، بنابراین می‌توانید بهتر آنها را مشاهده کنید. آن‌ها همچنین در شرایط نور متوسط و متغیر به خوبی کار می‌کنند.
  • لنزهای قرمز روشن و قرمز مسی: برای روزهای با نور کم بسیار عالی هستند.
  • در نور روشن: رنگ‌های تیره مانند مسی، قهوه‌ای مایل به تیره، خاکستری تیره و سبز تیره، در حالی که کنتراست را افزایش می‌دهند، چشم شما را راحت‌تر می‌کنند. لنزهای خاکستری نیز برای اجازه دادن به رنگهای واقعی مناسب هستند.
  • برای غروب آفتاب و شب: فقط از لنزهای روشن استفاده کنید، زیرا آنها دارای بالاترین VLT هستند، به طوری که نور بیشتری به چشم شما می‌آید.
  • عینک‌هایی با لنزهای فتوکرومیک: را که به صورت خودکار تغییر رنگ می‌دهند و به صورت خودکار روشن‌تر یا تیره‌تر می‌شوند در کوهنوردی استفاده کنید. معمولاً آنها در رنگ‌های خاکستری یا قهوه‌ای در دسترس هستند.
  • لنزهای قابل تعویض: در عینک‌های اسکی و عینک آفتابی ورزشی رایج هستند. آن‌ها هنگامی که شرایط نور تغییر می‌کنند، بهترین گزینه هستند.

در حقیقت به هنگام خرید عینک کوهنوردی در گام اول به ویژگی‌ها و خصوصیات عدسی عینک توجه کنید. عدسی‌ها مهمترین بخش در این عینک‌ها هستند و موارد دیگر مانند فریم عینک بیشتر تزیینی بوده و در وهله دوم نقش حفاظت و نگهداری دارند.

از چشم خود در برابر نور درخشان و نور منعکس شده محافظت کنید

عینک کوهنوردی 10

لنزهای پلاریزه یا عدسی پلاریزه نور خورشید منعکس شده از سطوح مختلف را دفع می‌کند و از صدمه دیدن چشم در اثر این نور حاوی جلوگیری می‌کند. این عدسی‌ها برای عینک‌های کوهنوردی و عینک اسکی و همچنین برای رانندگان بهترین انتخاب ممکن هستند. در ساعات پایانی روز احتمال منعکس شدن نور خورشید از سطح برف وجود دارد و به همین دلیل سعی کنید که در خرید عینک کوهنوردی به سراغ عدسی پلاریزه بروید.

اصرار بر حفاظت از نور ماوراء بنفش

UVA و UVB مهم‌ترین اشعه‌هایی هستند که باید برای محافظت در برابر آنها برنامه ریزی کنید. قرار گرفتن در معرض UV بیش از حد در کوتاه مدت می‌تواند به چشم شما آسیب بسیار دردناک بزند. اشعه ماوراء بنفش در دراز مدت می‌تواند چشم شما را به طور دائم آسیب برساند و ممکن است منجر به آب مروارید و سایر بیماری‌های چشم شود. بنابراین به دنبال عینک‌های آفتابی و عینک کوهنوردی باشید که 100 درصد این اشعه‌ها را مسدود می‌کند.

به دنبال کیفیت دید خوب محیطی باشید

طبیعتاً در خرید عینک کوهنوردی رفتن به سراغ سبک‌های جدیدتر در طراحی و همچنین خرید عینک‌های سبک‌تر می‌تواند ایده آل باشد. اما یکی از مهمترین فاکتورهایی که شما در انتخاب خود باید با آن توجه کنید، دید محیطی و دید جانبی به اندازه کافی است که می‌توانند به طور مستقیم با سلامت شما در ارتباط باشد.

در حالت ایده آل، شما با وجود عینک کوهنوردی باید قادر به مشاهده ۱۸۰ درجه اطراف خود باشید تا از برخورد احتمالی با موانع مختلف یا بروز مشکل جلوگیری کنید. عینک‌های آفتابی معمولی ممکن است از لحاظ مقاومت در برابر نور آبی و نور فرابنفش مناسب باشند، اما دید محیطی خوبی به شما نمی‌دهند و احتمال بروز مشکل برای شما وجود دارد.

مطمئن شوید که عینک کاملاً با چهره شما هماهنگ است

عینک کوهنوردی 7

وقتی که در یک فروشگاه مشغول خرید عینک کوهنوردی هستید نهایت تلاش خود را به کار ببرید که فریم عینک کاملاً با چهره شما هماهنگ باشد و تمام سطح چشم شما را بپوشاند. اگر عینک مورد نظر تجهیزات تنظیمی داشته باشند کار شما را راحت‌تر است و به راحتی می‌توانید آن را با توجه به اندازه صورت خود حرکت دهید.

اصولاً در ورزش کوهنوردی و به ویژه در اسکی هماهنگ بودن کلاه و عینک بسیار مهم است و از ورود هوا جلوگیری می‌کند. برخی از این عینک‌ها به شکل پیچیده‌ای هستند و طراحی آنها به شکلی است که شما می‌توانید شکل عینک را تغییر داده و کاملاً متناسب با چهره شما باشد. توجه داشته باشید که در قسمت پل بینی، در قسمت پایین عدسی، در قسمت گوشه بیرونی عدسی و همچنین در قسمت بالای عدسی امکان ورود هوا وجود نداشته باشند تا خطری چشم شما را تهدید نکند.

 پوشش ضد بخار یا anti-fogging را فراموش نکنید

عینک‌های مورد استفاده در ورزش‌های زمستانی باید مجهز به پوشش مناسب برای جلوگیری از تشکیل بخار باشند. در هر صورت در این ورزش‌ها هوای محیط بسیار سرد است و شما نفس گرم دارید. این موضوع می‌تواند تشکیل یک لایه بخار بر روی سطح عدسی عینک دهد که قدرت دید شما را به شدت پایین می‌آورد.

بنابراین در جریان خرید عینک کوهنوردی از فروشنده در مورد پوشش  عدسی عینک بپرسید و مطمئن شوید که پوشش ضد بخار بر روی آن به کار گرفته شده است. البته پوشش‌های دیگر مانند پوشش ضدخش و همچنین پوشش آنتی رفلکس در کیفیت دید این عینک‌ها نقش غیرقابل انکار دارد، با وجود پوشش ضد بخار می‌تواند امتیاز جالبی برای عینک شما باشد.

 امنیت را در اولویت قرار دهید

عدسی عینک‌های طراحی شده برای ورزش‌ها و فعالیت‌های زمستانی از لنز پلی کربنات هستند. پلی کربنات یک ماده بسیار مقاوم در برابر ضربه نسبت به پلاستیک معمولی است. بنابراین در هنگام خرید عینک تا جایی که می‌توانید به سراغ عدسی پلی کربنات بروید. همچنین در مورد فریم عینک بهتر است به سراغ گزینه‌های انعطاف پذیر تر بروید. در هر صورت شما باید احتمال سقوط در حین فعالیت‌های خود را در نظر بگیرید که ممکن است منجر به شکسته شدن عدسی یا فریم عینک شود.

همانطور که پلی کربنات در برابر شکستگی مقاومت است، احتمال خط و خش عدسی را هم به حداقل می‌رساند و طول عمر آن هم بالاتر است. ضمن اینکه توصیه می‌شود حتماً از بند عینک استفاده کنید تا امکان بستن عینک کوهنوردی به پشت گردن فراهم شده و مطمئن باشید که عینک شما نمی‌افتد.

گارانتی و خدمات پس از فروش

عینک سازی

نه تنها در مورد خرید عینک طبی و خرید عینک آفتابی، حتی در مورد خرید عینک کوهنوردی هم شما باید از فروشنده درخواست گارانتی و خدمات پس از فروش داشته باشید. امروزه این دو ویژگی برای همه محصولات وجود دارد و به نوعی باعث اطمینان و قوت قلب خریدار می‌شود. طبیعتاً شما انتظار دارید که این عینک به صورت طولانی مدت برای شما کار کند. اما وقتی که یک محصول گارانتی دارد، یعنی تولید کننده به آن اطمینان کافی داشته و این یک قوت قلب برای شما محسوب می‌شود.

اگر این یازده مورد را در خرید عینک کوهنوردی رعایت کنید، مطمئن باشید که به یک محصول با کیفیت خواهید رسید و از عملکرد آن هم رضایت خواهید داشت. خوشحال می‌شویم که نظر خود را در مورد این مطلب در انتها بنویسید تا محتوای با کیفیت عالی برای شما آماده کنیم.

مطالعه مطالب زیر می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند:

دیدگاهتان را بنویسید