لنز تماسی و خشکی چشم | این 8 قانون را فراموش نکنید !!

لنز تماسی و خشکی چشم | این 8 قانون را فراموش نکنید !!

تصور غلطی که وجود دارد این است که همزمان کردن استفاده از لنز تماسی و خشکی چشم مانند روغن و آب است که هیچ همخوانی با یکدیگر ندارند. مطمئناً داشتن چشم‌های خشک آزاردهنده است، اما دلیلی برای محرومیت ما در استفاده از لنزهای چشمی نیست.

معمولاً افراد مبتلا به خشکی چشم توانایی تولید اشک کافی یا تولید مواد روان کننده در داخل چشم را ندارند. اما این عدم توانایی دلیلی برای عدم استفاده از لنز تماسی نیست.

از طرف دیگر استفاده از لنز نامناسب و همچنین کوتاهی در مراقبت از چشم نه تنها منجر به خشکی چشم می‌شود، بلکه مسائل آن را تشدید می‌کند. با این تفاسیر، هشت قانون کلی وجود دارد که امکان همزمان کردن استفاده از لنز تماسی و خشکی چشم وجود دارند و شما هم باید آنها را رعایت کنید.

قبل از قرار دادن لنز تماسی، حتماً دست‌های خود را بشویید

لنز رنگی

این یک قانون واضح در استفاده از همه لنزهای چشمی مانند لنز طبی و لنز رنگی است. هیچ توجیهی برای خسته بودن یا تنبلی وجود ندارد و شما باید در هر بار استفاده از لنزها، دست‌های خود را به طور کامل با استفاده از آب گرم و صابون بشویید. در غیر این صورت احتمال انتقال عفونت و باکتری از انگشتان دست به لنزها و چشم‌های شما وجود دارد.

همین وضعیت را هم شما به هنگام استفاده از لنز تماسی و خشکی چشم رعایت کنید. دکتر  Nicky Lai، O.D.، استاد سنجش توان بالینی در دانشگاه ایالتی اوهایو می‌گوید: “انجمن اپتومتری آمریکا (AOA) به طور خاص توصیه می‌کند که دست‌ها را با آب و صابون ملایم شستشو دهید، سپس قبل از برخورد با لنزهایتان، آن‌ها را با استفاده از حوله‌ای بدون پرز تمیز کنید”.

هرگز با لنزهایتان نخوابید 

انجمن اپتومتری آمریکا توصیه می‌کنند که خوابیدن با وجود لنز چشم، شما را در معرض خطر ابتلا به عفونت در قرنیه قرار می‌دهد. دکتر لای می‌گوید که خوابیدن با وجود لنزهای تماسی اجازه اکسیژن رسانی کافی به سطح چشم شما نمی‌دهد و این زمینه را برای رشد بالقوه باکتری‌ها در داخل چشم شما فراهم می‌کند.

به طور کلی افرادی که از خشکی چشم رنج می‌برند، مستعد عفونی شدن چشم هستند. از طرف دیگر همزمان کردن استفاده از لنز تماسی و خشکی چشم می‌تواند شما را در معرض عفونت قرنیه و حتی زخم قرنیه قرار دهد.

 به جای استفاده از لنزهای بلندمدت، از لنزهای تازه و جدید استفاده کنید

لنز رنگی

 خرید لنز تماسی یعنی شما تا زمانی که امکان استفاده از آن را داشته باشید، صاحب آن هستید. اما این دلیل نمی‌شود که شما لنزها را بطور کامل و تا انتهای زمان تاریخ انقضا استفاده کنید. خوشبختانه لنزهای چشمی به عنوان تجهیزات ارزان قیمت شناخته می‌شوند و تهیه کردن آنها چندان هزینه بردار نیست. بنابراین به جای این که حساسیت به خرج دهید و مدت زمان طولانی از لنزها استفاده کنید، سعی کنید بیشتر به سراغ لنزهای جدید و تازه بروید.

اما در مورد افراد مبتلا به خشکی چشم چند مشکل دیگر هم وجود دارد.

این افراد به شدت در معرض آثار مضر میکروارگانیسم‌ها مانند باکتری‌ها هستند که در نهایت منجر به عفونت می‌شود. حتی شستشوی دقیق لنز و حساسیت بالا هم ممکن است در این مورد نتیجه ندهد. پس اگر شما با وجود خشکی چشم، به استفاده از لنز تماسی اصرار دارید، سعی کنید لنزهای خود را در بازه زمانی کوتاه‌تری تعویض کنید.

محلول لنز خود را به صورت روزانه تعویض کنید

محلول لنز به عنوان راهکاری برای نظافت لنزها و ایجاد شرایط مناسب برای نگهداری آنها استفاده می‌شود. در مورد افراد سالم ممکن است مسئله صرفه جویی در اولویت قرار گیرد و شما چند روز یک بار محلول لنز را تعویض کنید. اما انجمن اپتومتری آمریکا به افراد مبتلا به خشکی چشم توصیه می‌کند که حتماً محلول لنز خود را به صورت روزانه تعویض کنید.

دکتر لای برای کسانی که با وجود خشکی چشم از لنز تماسی استفاده می‌کنند توصیه می‌کند که پس از خارج کردن لنز از چشم، آن را بر روی یک دستمال تمیز قرار دهید و پس از تعویض محلول لنز، آن را در ظرف مخصوص خود نگهداری کنید. استفاده مجدد و بیش از حد از محلول‌های لنز باعث کاهش اثر بخشی خواص ضدعفونی محلول‌ها می‌شود و در بلند مدت ممکن است مسائلی مانند التهاب و عفونت به دنبال داشته باشد.

از قطره چشمی مرطوب کننده استفاده کنید، حتی اگر چشم شما خشک نیست

لنز چشم

همانطور که شما قبل از آفتاب سوختگی سعی می‌کنید که از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، به هنگام همزمانی استفاده از لنز تماسی و خشکی چشم هم بهتر است قبل از خشک شدن چشم از قطره مخصوص آن استفاده کنید. اشک مصنوعی اغلب اولین خط دفاعی شما در برابر جلوگیری از خشکی چشم است.

توصیه ما این است که حتی زمانی که چشم شما به طور کامل خشک هم نیست و احساس ناراحتی ندارید، بهتر است از قطره چشمی مرطوب کننده استفاده کنید. این موضوع می‌تواند از قرمز شدن چشم شما جلوگیری کند و حتی احتمال بروز التهاب قرنیه را کاهش می‌دهد.

اجازه دهید که چشم شما هم نفس بکشد

در حالی که استفاده از لنز طبی و لنز رنگی وسوسه کننده است، اما باید این حقیقت را بپذیریم که چشمان ما در طول روز نیاز به استراحت و جذب اکسیژن کافی دارد. اولاً هیچ وقت در حین خواب از لنز استفاده نکنید. در ضمن گاهی بهتر است از عینک طبی کمک بگیرید تا چشم شما به حالت طبیعی برگردد و اکسیژن کافی جذب کند. اگر هم عادت دارید که از لنزهای با خاصیت جلوگیری از ورود نور فرابنفش استفاده کنید، خرید عینک آفتابی اورجینال گزینه بهتری است.

دکتر شیبایاما در این مورد می‌گوید:” ایده خوب این است که اجازه دهیم چشمها به مدت چند ساعت بدون لنز بمانند و در معرض اکسیژن قرار گیرند تا از لایه طبیعی اشک خود استفاده کنند”. در ادامه دکتر شیبایاما توصیه می‌کند که حداقل ۲ ساعت قبل از خواب لنزها را از چشم خارج کنید. اگر به صورت استاندارد شما ۸ ساعت در روز بخوابید، دو ساعت هم قبل از خواب لنز را خارج کنید، باز هم ۱۴ ساعت برای استفاده از لنز تماسی زمان دارید و بهتر است که این زمان بلند را با دقت و احتیاط زیاد طی کنید.

حتماً هر ساله به چشم پزشک مراجعه کنید

لنز چشم

اولاً کسانی که به خشکی چشم مبتلا هستند ممکن است نیاز پیدا کند که سریعتر پیش چشم پزشک مخصوص خود بروند. اما شما باید حداقل یکبار یا هر دو سال یکبار به چشم پزشک مراجعه کنید و وضعیت عمومی چشمان خود را بررسی کنید. وقتی که شما در طول روز در حدود ۱۴ ساعت از لنز تماسی استفاده می‌کنید و خود را در معرض استفاده از محصولات برندهای مختلف قرار می‌دهید، طبیعتاً باید موارد نگران کننده زیادی برای شما وجود داشته باشد. دکتر شیبایاما می‌گوید:” هیچ وقت منتظر بروز مشکل برای مراجعه به چشم پزشک نمانید و سعی کنید که برنامه مشخصی برای ملاقات با چشم پزشکان و بررسی وضعیت بینایی خود داشته باشید.”.

برند لنز تماسی خود را تغییر دهید

این یک حقیقت است که انتخاب بهترین مارک لنز طبی یا بهترین مارک لنز رنگی تقریباً غیر ممکن است و برای هر فرد یک نوع برند خاص وجود دارد. حالا ممکن است برای افراد مبتلا به خشکی چشم هم محصولات یک برند خاص جوابگو نباشند. بنابراین در مرحله اول باید در مورد انتخاب مارک و انواع لنزهای تماسی با پزشک خود مشورت کنید. خرید لنز رنگی از فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی می‌تواند خطرناک‌ترین کار شما باشد.

همزمان کردن استفاده از لنز تماسی و خشکی چشم می‌تواند با ریسک زیادی برای شما همراه باشد. بنابراین در این مورد بهتر است به سراغ برندهای معتبر مانند  لنز ایر اپتیکس، لنز فرشلوک، لنز آرین یا سایر موارد مشابه با آنها بروید. اگر از صفحه خرید لنز در سایت بینا اپتیک دیدن کنید متوجه می‌شوید که چه برندهایی در اختیار شماست.

در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که همزمانی استفاده از لنز تماسی و خشکی چشم دلیلی برای عدم استفاده از لنز نیست. شما همانند افراد دیگر هم امکان انتخاب رنگ لنز و هم امکان انتخاب نوع لنز با توجه به شرایط خود را دادید. اگر هم در این زمینه نگران هستید می‌توانید مستقیماً سؤالات خود را از کارشناسان ما در گروه بینا اپتیک بپرسید.

مطالعه مطالب زیر می‌تواند به شما کمک کند:

 

دیدگاهتان را بنویسید