راهنمای انتخاب عینک با توجه به ظاهر صورت

راهنمای انتخاب عینک با توجه به ظاهر صورت

احتمالاً شما هم از کسانی هستید که کلیدواژه انتخاب عینک با توجه به ظاهر صورت را در گوگل جستجو کرده‌اید و در سایر منابع نتوانسته‌اید که یک عینک مناسب با توجه به فیزیک صورت خود پیدا کنید. خرید عینک تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی قرار دارد که قیمت عینک و مواردی از این قبیل در آن دخیل هستند. اما مهمترین فاکتوری که انتخاب عینک را تحت تأثیر قرار می‌دهد، توجه به ظاهر صورت فرد است که ممکن است گزینه انتخابی ما را تحت تأثیر قرار دهد.

وقتی که به یک عینک فروشی مراجعه می‌کنید، بسیاری از فریم‌های موجود در ویترین توجه شما را به خود جلب می‌کنند که ظاهر نسبتاً موجه و مناسبی دارند. اما متاسفانه زمانی که آنها را بر روی چشم خود یا بینی خود می‌بینید و در آینه به خود نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که باید در انتخاب خود تجدید نظر کنید. با توجه به تجربه‌ای که در زمینه خرید و فروش عینک داشته‌ایم و گزینه‌های انتخابی مشتریان خود را دیده‌ایم، در اینجا یک راهنمایی کلی برای شما فراهم آورده‌ایم که در هر مرحله به شما کمک خواهد کرد.

جنس عینک طبی

اولین معیار: انتخاب عینک با توجه به جنسیت

احتمالاً این موضوع شما را به یاد فیلم گشت ارشاد می‌اندازد که بعد از کلی بررسی عینک‌ها، در انتها متوجه شدند که عینک‌های انتخابی آنها مخصوص خانمها و عینک زنانه است. بله درست متوجه شدید! انتخاب عینک در وهله اول به جنسیت فرد بستگی دارد و در گام‌های بعدی باید به سراغ فاکتورهای دیگر رفت. پس اگر قصد خرید عینک آفتابی یا عینک طبی را دارید، اولین معیار شما در انتخاب عینک، جنسیت فرد است که طبیعتاً نیمی از گزینه‌های شما را حذف کرده و سبد انتخابی شما محدودتر می‌شود. از اینجا به بعد باید به ظاهر صورت فرد توجه کرد:

انواع شکل های عینک

انتخاب عینک برای صورت گرد خانم‌ها

افرادی که صورت گرد دارند، یک دایره نسبتاً متقارن در صورت آنها دیده می‌شود که ناشی از وجود لپهای برجسته، استخوان چانه جمع شده، پیشانی پهن و فیزیک صورت گرد است. در این افراد اندازه بینی کوچک و گردتر است و به همین دلیل نمی‌توان از عینک‌های خیلی بزرگ استفاده کرد. عینک طبی مناسب برای صورت گرد باید دارای زاویه و گوشه‌های تیز باشد و حتی الامکان ساختار آن به شکل مربع یا مستطیل شکل باشد. اما اگر به دنبال عینک آفتابی مناسب برای صورت گرد هستید، یک فریم برجسته با حاشیه نازک و با رنگی متناسب با رنگ لباس و رنگ مو گزینه مناسبی برای شماست.

انتخاب عینک برای صورت بیضی خانم‌ها

این افراد معمولاً چهره ای متقارن دارند در قسمت صورت آنها می‌توان یک لوزی با قاعده‌ای روبه پایین مشاهده کرد. فک این افراد نسبت به افراد صورت گرد بلندتر بوده و چانه آنها کشیده‌تر است. عینک طبی مناسب برای صورت بیضی شکل در بانوان باید دارای یک فریم برجسته با رنگ‌های متنوع و دارای بافت باشد که اندازه آن با توجه به سبک صورت و تعادل آن انتخاب می‌شود. عینک آفتابی مناسب برای صورت بیضی شکل در خانمها بیشتر به صورت طرح پلیس و با قاب ظریف و فلزی مناسب است. برای این افراد به رنگ سیاه بهتر از سایر عینک‌های رنگی است.

انتخاب عینک برای صورت قلبی خانم‌ها

خانم‌های با صورت قلبی معمولاً پیشانی پهن‌تری دارند و چانه آنها به سمت باریک شدن میل می‌کند. انتهای فک این افراد پهن‌تر است و در نگاه اول توجه بیننده را به خود جلب می‌کند. با توجه به اینکه لب این افراد بیشتر جمع می‌شود، و معمولاً دماغ آنها نسبت به افراد دیگر بزرگتر دیده می‌شود. به همین دلیل، عینک طبی مناسب برای صورت قلبی خانوم ها باید به صورت فریم‌های پهن‌تر از قسمت جلوی صورت و با فریم کامل و رنگهای روشن باشد. در مورد عینک آفتابی مناسب برای صورت قلبی خانم‌ها نیز می‌توان از عینک‌های بدون فریم در قسمت زیرین لنز استفاده کرد.

انتخاب عینک برای صورت مربعی خانم‌ها

انتخاب عینک

افراد با صورت مربعی شکل دارای یک چهره نسبتاً پهن با خطوط کناری موازی هستند که چانه آنها به سمت داخل جمع شده و پیشانی آنها پهن‌تر است. در مورد انتخاب عینک برای این افراد باید به اندازه بینی و نحوه قرارگیری آن توجه داشت. عینک طبی مناسب برای صورت مربعی خانمها، فریم‌های گرد و دایره‌ای شکل با حاشیه‌ای نسبتاً ظریف هستند که اندازه آنها هم کوچک است. اما عینک آفتابی مناسب برای صورت مربعی خانم‌ها همان فریم‌های گرد و با حاشیه نسبتاً کلفت و با رنگ طبیعی مانند رنگ کائوچو و چوب است.

انتخاب عینک برای صورت مثلثی خانم‌ها

افرادی که صورت مثلثی دارند به دو دسته تقسیم می‌شوند که بر برخی از آنها قاعده مثلث رو به پایین است که برای این افراد استفاده از عینک‌های گرد و ظریف مناسب‌تر است. اما افرادی که صورت آنها هم مانند صورت قلبی بوده و قاعده مثلث رو به بالا است، انتخاب فریم‌های پهن‌تر از قسمت جلوی صورت و با فریم کامل انتخاب بهتری است. معمولاً این افراد در مورد عینک آفتابی ترجیح می‌دهد که از فریم‌های رنگی با حاشیه برجسته استفاده کنند.

انتخاب عینک برای صورت کشیده خانم‌ها

صورت کشیده به حالتی گفته می‌شود که چانه فرد از حالت طبیعی بلندتر بوده و ممکن است دماغ فرد نیز در این حالت بلندتر از حالت طبیعی باشد. مدل عینک طبی برای صورت‌های کشیده بهتر است به صورت لنز گرد و یا عینک‌های خلبانی باشد که برای این وضعیت صورت مناسب‌تر هستند. در مورد عینک آفتابی برای صورت کشیده بهترین گزینه همان عینک‌های آفتابی با فریم گرد و با حاشیه برجسته هستند که معمولاً رنگ آنها با توجه به شخصیت فرد انتخاب می‌شود.

انتخاب عینک برای صورت با بینی بزرگ

بزرگ بودن دماغ فرد می‌تواند به دو صورت باشد که یک حالت آن به پهن بودن دماغ و یک حالت به بلند بودن دماغ مربوط می‌شود. اگر دماغ فرد بلند باشد، استفاده از عینکهای با قاب برجسته و فریم کلفت مناسبتر است. اما اگر دماغ فرد پهن باشد، عینک‌هایی ظریف‌تر و به صورت گردتر مناسب هستند که بتواند اطراف دماغ را به خوبی پوشش دهد

انتخاب عینک برای صورت گرد آقایان

عینک رامبد جوان

اگر شما از آقایان با صورت گرد هستید، احتمالاً چهره شما هم مانند رامبد جوان خواهد بود و انتخاب عینک گرد همانند او نمی‌تواند ایده خوبی باشد یا بهتر بگوییم 50 / 50 هست . عینک طبی مناسب برای صورت گرد آقایان، عینک‌های مستطیلی شکل با ظاهری ظریف و اندازه‌ای کوچک هستند که صورت شما را کشیده‌تر و باریک‌تر نشان دهند و نه الزاما شبیه عینک رامبد جوان. اما اگر به دنبال عینک آفتابی مناسب برای صورت گرد هستید، بهتر است از عینک‌هایی با لنز مستطیلی و با دسته کوتاه استفاده کنید.

انتخاب عینک برای صورت بیضی آقایان

انتخاب عینک برای صورت بیضی شکل آقایان و خانم‌ها چندان سخت نیست و گزینه‌های متعددی برای آنها وجود دارد. این افراد به دلیل وجود تقارن در ظاهر صورت خود، می‌توانند عینک‌های مختلفی را امتحان کنند که انتخاب عینک به ظاهر فردی و نحوه لباس پوشیدن آنها بستگی دارد. البته عینک طبی برای آقایان بهتر است دقیقاً به همان اندازه صورت باشد، زیرا عینک‌های بزرگتر یا کوچک‌تر می‌تواند از لحاظ ظاهری تأثیر منفی داشته باشد.

انتخاب عینک برای صورت قلبی آقایان

وجود صورت قلبی شکل برای آقایان نمی‌تواند خبر خوبی باشد و متاسفانه گزینه‌های زیادی برای انتخاب عینک در اختیار آنها نیست. این افراد چانه باریک‌تری دارند و قسمت پیشانی آنها پهن‌تر است؛ به همین دلیل عینک‌هایی با لنزهای نزدیک به هم و با قسمت بالایی برجسته می‌تواند با ظاهر آنها همخوانی داشته باشد. عینک طبی مناسب برای صورت قلبی آقایان باید با لنز گرد و با دسته‌های کوتاه باشد و عینک آفتابی مناسب برای صورت قلبی بهتر است به شکل عینک‌های خلبانی باشد.

انتخاب عینک برای صورت مربعی آقایان

اگر صورت شما به صورت مربعی یا مکعبی شکل است، هیچ وقت یک مربع بر روی مربع دیگر نگذارید و ترجیحاً به سراغ عینک‌های آفتابی و عینک‌های طبی با فریم مربعی شکل نروید. در این حالت بهترین گزینه برای شما همان عینک‌های بیضی شکل و دایره‌ای مانند هستند که اندازه آن‌ها دقیقاً باید به اندازه پهنای صورت شما باشد. عینک طبی مناسب برای صورت مربعی شکل آقایان عینک‌هایی بیضی شکل با لنزهای نزدیک هستند و ترجیحاً از فریم نازک استفاده نکنید. عینک  آفتابی مناسب برای صورت مربعی آقایان همان عینک‌های پلیس و عینک‌های مشابه با آنهاست.

انتخاب عینک برای صورت مثلثی آقایان

برای آقایانی که صورتی به حالت مثلثی با قاعده بالا یا با قاعده پایین دارند گزینه‌های متفاوتی وجود دارد که معمولاً عینک‌هایی با فریم ظریف و از جنس فلز نازک برای آنها مناسب‌تر است. این افراد می‌توانند فریم عینک خود را با رنگ‌های روشن و طبیعی انتخاب کنندو اندازه فریم را با توجه به حالت صورت و فیزیک بدنی خود انتخاب کنند. اگرچه در مورد بانوان پیشنهاد شد که از فریم نازک استفاده کنند، اما فریم مناسب برای صورت آقایان به حالت مثلثی شکل کمی کلفت‌تر بوده و بهتر است برجسته‌تر باشد.

انتخاب عینک برای صورت کشیده آقایان

عینک آفتابی برای صورت کشیده آقایان همان عینک‌های خلبانی هستند که فضای صورت را به طور کامل پوشش داده و باعث می‌شود که صورت فرد پهن‌تر به نظر برسد. اما مدل عینک طبی برای صورت‌های کشیده آقایان بهتر است به صورت گرد با دسته بلند باشد و حتی الامکان از عینکهای با دسته کوتاه استفاده نکنند. زیرا این فریم باعث می‌شود که صورت آنها بلندتر از حالت طبیعی به نظر برسد.

انتخاب عینک برای صورت با بینی بزرگ

بزرگ بودن بینی در آقایان کمتر جلب توجه می‌کند و به همین دلیل انتخاب عینک برای آنها سختی کمتری دارد. این افراد با توجه به وضعیت ظاهری از لحاظ ریش و سیبیل، عینک مناسب خود را انتخاب می‌کنند. عینک مناسب برای بینی بزرگ معمولاً دارای یک فریم کلفت با حاشیه برجسته است که بلند بودن بینی را به طور کامل پوشش دهد. انتخاب عینک آفتابی مناسب برای بینی بزرگ باید دارای یک قالب مربعی شکل و با فریم متناسب با اندازه صورت باشد.

در انتخاب عینک حتماً به رنگ مو و ظاهر خود توجه کنید

عینک رنگی-مقالهدر بندهای قبلی تلاش کردیم که مسئله انتخاب عینک برای صورت‌های مختلف خانم‌ها و آقایان را به بحث بگذاریم و برای هر کدام از آنها پیشنهادات مختلفی داشته باشیم. اما در برخی موارد، بیشتر در مورد افراد با چهره بیضی شکل، چندین گزینه وجود دارد که انتخاب بین آنها سخت‌تر است. در این حالت باید معیارهای دیگری مانند رنگ مو و نحوه پوشش فرد و مد نظر قرار گیرد.

در مطالب بعدی تلاش خواهیم کرد که ارتباط بین انتخاب عینک مناسب با رنگ مو و پوشش نشان دهیم تا احتمال انتخاب گزینه مناسب برای شما افزایش یابد. البته در مطالب قبلی به مسئله انتخاب رنگ لنز با توجه به موی سر و نوع پوشش پرداختیم که می‌توانید از آن نیز به عنوان یک الگو استفاده کنید.

یک نکته مهم برای افراد مبتلا به پیرچشمی

پروگرسیو LENS یکی از لنزهایی که در چند سال اخیر برای افراد مبتلا به ضغف بینایی در دید دور و نزدیک ساخته شده است، لنزهای پروگرسیو یا لنزهای تدریجی هستند که با توجه به موقعیت عینک و چشم فرد امکان تنظیم بینایی و نحوه دید فراهم می‌شود . این عینک‌ها با توجه به وضعیت بینایی فرد در اندازه‌های بزرگتری ساخته می‌شوند و ممکن است گزینه انتخاب فریم ما را تحت تأثیر قرار دهند. بنابراین افراد با دو عینک توجه داشته باشند که گزینه انتخابی نهایی آنها با توجه به هر شکل صورت، نسبت به افراد عادی بزرگتر باشد تا امکان نصب لنز و عدسی پروگرسیو را به آنها بدهد.

در این مطلب تلاش کردیم که تمامی نکات لازم برای انتخاب عینک با توجه به ظاهر صورت و سایر شرایط فیزیکی معرفی کنیم. اما اگر در یک زمینه دچار مشکل هستید و هنوز ابهام دارید، سؤال خود را با کارشناسان بینا اپتیک مطرح کنید تا در انتخاب گزینه نهایی به شما کمک کنند.

 

 

One thought on “راهنمای انتخاب عینک با توجه به ظاهر صورت

  1. اشتراک ها: 5 اصل مهمی که مادران بچه های عینکی باید بدانند تا پس از خرید از فروشگاه پشیمان نشوند !!

دیدگاهتان را بنویسید