5 اصل مهمی که مادران بچه های عینکی باید بدانند !!

5 اصل مهمی که مادران بچه های عینکی باید بدانند

«فقط می خوام خوشگل و محکم باشه» این پاسخ یکی از مادران بچه های عینکی به سؤالات متعدد ما در زمینه انتخاب عینک برای فرزندش بود. در واقع، این مشکل بسیاری از والدین بچه های عینکی است که اطلاعات چندانی در مورد این موضوع ندارند و فقط ترجیح می‌دهند که به اطلاعات عینک فروشی‌ها بسنده کنند. انتخاب عینک بچه‌ها یک چالش مهم است، زیرا هم باید از لحاظ بینایی در وضعیت استاندارد باشد، و هم با توجه به میزان فعالیت کودکان انتخاب شود.

فاکتورهای مختلفی مانند جنسیت فرزند، فعالیت‌های آموزشی، فعالیت‌های ورزشی و بدنی، وضعیت شخصیت و تیپ و همچنین وضعیت مالی در انتخاب عینک بچه های عینکی نقش دارد. بنابراین، برای پاسخ دادن به این چالش‌ها و حل مشکل والدین، تصمیم گرفتیم که پنج اصل مهم را به شما معرفی کنیم تا از آن به عنوان یک راهنما کمک بگیرید.

عینک بچه گانه مرحله 1: انتخاب اندازه عینک برای بچه های عینکی

به عنوان اولین گام، باید اندازه عینک مناسب برای فرزند خود را مشخص کنید. در واقع انتخاب اندازه عینک هم مانند انتخاب کلاه برای آنهاست. برخی عینک‌های کوچکتر و جمع و جور را ترجیح می‌دهند و برخی نیز دوست دارند که از عینک‌های بزرگ و برجسته استفاده کنند. انتخاب فریم عینک در این مورد تأثیر بسزایی دارد و مشخص می‌کند که شما دقیقاً به سراغ چه الگویی بروید. به طور کلی، قسمت عدسی یا همان لنز عینک طبی برای کودکان حدود ۴۴ تا ۴۸ میلیمتر است و طول دسته عینک بین ۱۲۵ تا ۱۳۰ میلیمتر تغییر می‌کند. به عنوان یک قاعده کلی، به خاطر داشته باشید که این اندازه‌ها برای  بچه های عینکی بین ۴ تا ۱۰ ساله است و شما نیز از همین الگو برای اندازه عینک طبی می‌توانید استفاده کنید.

عینک بچه گانه

مرحله 2: انتخاب مواد اولیه

انتخاب مواد اولیه در عینک کودکان، نیاز به دانش تخصصی از مواد اولیه به کار رفته در فریم عینک و در لنز آن دارد. در وهله اول، شما باید محکم بودن عینک را در نظر بگیرید. مثلاً اگر فرزند شما پسر باشد، طبیعتاً شیطنت‌های کودکانه او ممکن است به شکستن فریم عینک و هزینه مجدد منجر شود. پس برای پسران سعی کنید از فریم‌های فلزی و پلاستیکی منعطف استفاده کنید. این در حالی است که برای دختران عینکی محدودیت چندانی ندارید و بهتر است از عینک‌های ظریف استفاده کنید.

موضوع دیگر در انتخاب مواد اولیه برای بچه های عینکی این است که آیا آنها نسبت به برخی مواد آلرژی دارند یا خیر. اگر مطالب ما را در مورد انتخاب جنس فریم عینک مطالعه کرده باشید، متوجه می‌شوید که عینک‌های ساخته شده از استنلس استیل و موارد مشابه به آنها نگرانی در رابطه با بحث آلرژی ندارند. حتماً توصیه می‌کنم که این مطلب ما را به طور کامل مطالعه کنید.

عینک بچه گانه

مرحله 3: انتخاب استایل و مدل عینک

مادران بچه های عینکی در انتخاب استایل و مدل عینک باید دو موضوع مهم را در نظر داشته باشند. موضوع اول، تقلید فرزندان از والدین یا به اصطلاح آدم بزرگ‌هاست. در واقع فرزندان پسر ترجیح می‌دهند مدلی از عینک‌های طبی و عینک‌های افتابی را انتخاب کند که پدر آنها استفاده می‌کند. همین وضعیت در مورد دختران و مادران نیز وجود دارد. البته این موضوع برای خود شما هم می‌تواند جالب و هیجان انگیز باشد.

اما مورد دوم، توجه به چهره و فیزیک صورت فرزندتان است. شاید هم خود شما و هم فرزندتان دوست داشته باشید که از فریم عینک و از لنز عینک مشابه استفاده کنید. اما این موضوع دلیل نمی‌شود که بحث فیزیک صورت و چهره فرزند خود را نادیده بگیرید. با یک مثال کوچک اهمیت این موضوع را به شما نشان می‌دهد. طبق قوانین انتخاب فریم عینک، عینک‌های گرد برای افراد با صورت گرد مناسب نیستند. حال اگر قانون اول هر پیشنهادی داشته باشد، شما باید به شکل و فیزیک چهره کودک خود توجه کنید. برای اطلاعات بیشتر توصیه می‌کنم که مطلب راهنمای انتخاب عینک با توجه به ظاهر صورت را مطالعه کنید.

عینک بچه گانه

مرحله 4: انتخاب عدسی عینک

در مورد انتخاب عدسی باید حساسیت بیشتری به خرج دهید و این مورد سلامت فرزند شما را به طور کامل تحت تأثیر قرار می‌دهد. عدسی پلی کربنات تا ۱۲ برابر مقاومت بیشتری نسبت به لنزهای استاندارد پلاستیکی دارد. بنابراین می‌توانید از آنها به عنوان گزینه‌ای امن و با طول عمر بالا برای بچه های عینکی فعال استفاده کنید. همچنین این عدسی‌ها امکان تغییر در ساختار آنها وجود دارد که به عنوان عینک آفتابی استفاده شده و به صورت ۱۰۰ درصدی از عبور اشعه یووی جلوگیری می‌کنند.

در این بین گزینه‌های دیگری هم داریم که می‌توان به عدسی آنتی رفلکس سفید و عینک فتوکرومیک ، عدسی‌های نشکن، عدسی بدون آنتی رفلکس، شیشه فتوکرومیک و شیشه سفید اشاره کرد. هر کدام از این محصولات با درصد خاصی از فشردگی به بازار عرضه می‌شوند که نشان دهنده تراکم عدسی‌ها و استحکام آنهاست. در این مورد بهتر است با چشم پزشک و عینک فروشی صحبت کنید تا بهترین گزینه ممکن را به شما پیشنهاد دهند.

عینک بچه گانه

مرحله 5: انتخاب پوشش لنز عینک

آخرین موردی که در انتخاب عینک برای بچه های عینکی باید به آن توجه کنید، وجود پوشش‌های مختلف برای عدسی عینک است. شما در بررسی‌های مختلف متوجه می‌شوید که امروزه عینک و یا آنتی رفلکس هستند، یا اشعه یووی را دفع می‌کنند یا در برابر خراشیدگی مقاوم هستند. اینجا شما باید وضعیت فرزند خود را در نظر بگیرید و سپس مشخص کنید که از چه پوششی برای او لنز عینک استفاده شود.

عینک‌های آنتی رفلکس تقریباً ظاهری هم مانند عینک‌های آفتابی دارند، پس با استفاده از این عینک‌ها می‌توانید خجالت زدگی کودکتان از زدن عینک در روزهای ابتدایی را از بین ببرید. البته این لنزها برای کودکانی که بیشتر وقت بیرون هستند هم مناسب‌اند. عینک‌های محافظ uv نیازی به تعریف ندارند و در  جلوگیری از عبور اشعه فرابنفش استفاده می‌شود. اما پوشش ضد خراش باعث می‌شود که عینک در اثر تمیز کردن یا هر عامل فیزیکی دیگری دچار خراشیدگی نشده و برای مدت زمان بیشتری استفاده شود.

امیدواریم از این به بعد برای انتخاب عینک بچه های عینکی فقط به گفتن یک جمله معمولی بسنده نکنید و از اطلاعاتی دقیق و کامل استفاده کنید. اگر نیاز به مشاوره در این زمینه دارید، با ما در تماس باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید