6 نکته‌ای که مبتلایان حساسیت به لنز طبی باید بدانند !!

6 نکته‌ای که مبتلایان حساسیت به لنز طبی باید بدانند !!

6 نکته‌ای که مبتلایان حساسیت به لنز طبی باید بدانند !! جمله «مامان من این لنزها رو نمیخوام» یا «باید لنزها رو عوض کنم» احتمالاً در طول سال چند بار توسط افراد مبتلا به آلرژی هنگام استفاده از لنز طبی گفته می‌شود و معمولاً بار روانی بسیاری برای آنها به دنبال دارد. متاسفانه، بسیاری از خانواده‌ها و افراد نا آشنا، این مسئله را به خرید لنز طبی ربط می‌دهند و معتقدند که تأثیر لنزها چنین مشکلی را به وجود آورده است. اما شاید بهتر باشد نگاهی به وضعیت سلامت چشمان و بینایی خود داشته باشیم تا گناه خود را گردن لنزها نیندازیم! اگر شما هم در این طیف قرار می‌گیرید، اول بحث آلرژی و لنزهای طبی را مطرح می‌کنیم و سپس ۶ نکته به شما پیشنهاد می‌دهیم تا غیرمنصفانه لنز طبی را قضاوت نکنید!

آلرژی و لنز طبی

لنز طبی

آلرژی یک پدیده تقریباً رایج در سطح جامعه است که عکس العمل بدن نسبت به عوامل خارجی و داخلی را معرفی می‌کند. این آلرژی ممکن است به دلیل خوردن بادام زمینی باشد یا ممکن است ناشی از ورود گرده گل در فصل بهار به ریه‌ها! عکس العمل بدن نسبت به آلرژن ها متفاوت است. در برخی موارد افزایش شدید، در برخی موارد آبریزش بینی و چشم و در برخی موارد سرفه و عطسه شدید.

کاری به آلرژن ها و تأثیر آنها بر بدن نداریم و مهمترین نکته برای ما عکس العمل چشم به صورت آبریزش است. خب! اگر شما از لنز طبی استفاده کنید و همزمان مبتلا به آلرژی باشید، به مرور زمان آبریزش چشم یا خشکی چشم شما باعث تأثیر منفی بر لنزها شده و در نتیجه بینایی شما کاهش می‌یابد. این موضوع در حالت شدیدتر منجر به تحریک چشم شده که باعث عفونت چشم می‌شود. این مورد را به خوبی در بحث استفاده از لنز طبی در زمستان مورد بررسی قرار دادیم.

هنگام استفاده از لنز طبی همیشه چشمان خود را مرطوب نگه دارید

لنز طبی

در برخی موارد، آلرژن ها باعث ایجاد خشکی چشم و در نتیجه تحریک آن می‌شود. اولین راهکاری که به شما پیشنهاد می‌دهیم، استفاده از اشک مصنوعی برای مرطوب نگه داشتن چشم است. اولاً اشک مصنوعی وظیفه شستشوی چشم شما را برعهده می‌گیرد و در وهله دوم باعث رقیق کردن اشک طبیعی چشم شما می‌شود. پزشکان و چشم پزشکان به افراد مبتلا یه حساسیت به لنز طبی پیشنهاد می‌دهند که اشک مصنوعی را به طور مرتب و گاهی تا دو ساعت پشت سر هم استفاده کنند. البته این به این معنی نیست که اگر تحریک چشم شما به دلیل استفاده بیش از اندازه لنز چشم بوده ، شما نیز بیش از حد از اشک مصنوعی استفاده کنید، زیرا باعث تشدید آلرژی و صدمه به چشم می‌شود.

عینک طبی هم می‌تواند دوست خوب شما باشد

لنز عینک

یکی از اشتباهاتی که ما هنگام استفاده از لنز طبی مرتکب می‌شویم، کنار گذاشتن یکباره عینک طبی و چشم‌ پوشی در استفاده از آن است. در واقع خبری از این وضعیت نیست! شما هنوز هم باید عینک طبی را به عنوان دوست خوب در کنار خود داشته باشید. آلرژن هایی مانند گرده گل و گرد و غبار اغلب به سطح نازک لنز تماسی می‌رسند و باعث تحریک چشم می‌شوند. بنابراین در فصل‌هایی مانند پاییز و بهار همیشه سعی کنید عینک طبی را همراه خود داشته باشید تا از این مشکلات جلوگیری کنید.

همیشه لنزهای خود را نظافت کنید

مقاله لنز طبی

شما چه بخواهید برای اولین بار از لنز طبی استفاده کنید، چه هدف شما استفاده از لنز رنگی باشد، یا چه بخواهید از آلرژی جلوگیری کنید، باید این نکته را به خاطر داشته باشید که رعایت نظافت در استفاده از انواع لنز به سلامت چشم شما کمک می‌کند. هیچ وقت این توهم را برای خود نسازید که استفاده از اشک مصنوعی به معنی تمیز شدن و ضد عفونی شدن لنز است. این نکته را هم به خاطر داشته باشید که حتی اشک مصنوعی هم می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد. بنابراین هیچ وقت نظافت کردن لنزهای طبی و لنزهای رنگی را فراموش نکنید.

حساسیت به لنز طبی

این نکته مهم را نیز به خاطر بسپارید که از پزشکتان درباره تغییر در سیستم ضدعفونی بر پایه پراکسید مانند ClearCare یا Aosept بپرسید. سیستم‌های پراکسید برای استفاده کمی پیچیده‌تر هستند، اما در حذف تمام آلرژن ها به طور کامل از سطح لنز بسیار خوب هستند.

از کمپرس یخ و سرما برای چشمان خود استفاده کنید

لنز در زمستان

حتماً این تجربه را داشته‌اید که وقتی چشم شما قرمز و متورم است، تمایل زیادی به مالش آنها دارید و باید در این مورد مقاومت کنید. مالش چشم‌ها به هنگام التهاب باعث انتشار بیشتر آلرژن ها می‌شود و بهترین راهکار استفاده از یک کمپرس یخ و سرما برای از بین بردن ناراحتی چشم است. راستی اگر تصمیم دارید که از اشک مصنوعی برای مقابله با آلرژی و التهاب چشم خود استفاده کنید، حتماً سعی کنید که بطری آن را در یخچال نگه دارید تا محتویات آن خنک شده و به از بین بردن التهاب چشم کمک می‌کند. اگر می‌خواهید به شکلی استاندارد و مناسب التهاب چشم را کنترل کنید و از اشک مصنوعی استفاده کنید، در طول روز سعی کنید حداقل ۴ بار از بطری داخل یخچال استفاده کنید و تنها یک قطره از آن در چشم خود بریزید.

سلام دکتر!

دکتر چشم

 

شما حتی اگر از بهترین و معتبرترین وبسایت های دنیا به عنوان منبع استفاده کنید و لنز طبی خود را از یک عینک فروشی معتبر تهیه کرده باشید، این وظیفه از شما سلب نمی‌شود که همیشه و در همه شرایط با پزشک خود مشورت کنید. در حقیقت این چشم پزشک است که محصولات پزشکی را با توجه به علائم خاص چشم شما توصیه می‌کند. حتی آن‌ها می‌توانند تشخیص دهند که برای کاهش علائم آلرژی باید از چند قطره اشک مصنوعی یا هر محصول دیگر استفاده کنید. البته رفتن به پیش چشم پزشک یک مزیت بزرگ دیگر نیز دارد که احتمال وجود مشکلات غیر مرتبط با آلرژی را از بین می‌برد و در حقیقت خیال شما راحت می‌شود.

شاید بد نباشه از لنز طبی روزانه استفاده کنید!

از پزشک خود درباره تغییر دادن لنزهای روزانه یکبار مصرف استفاده کنید. به نظر می‌رسد لنزهای یکبار مصرف روزانه با کاهش علائم خشکی چشم کمک شایانی برای آلرژی می‌دهند. وقتی که شما از لنز طبی روزانه یکبار مصرف استفاده می‌کنید، یعنی مطمئن هستید که در انتهای روز آنها را به سطل آشغال خواهید انداخت و نیازی به نظافت کردن یا از بین بردن تمام آثار آلرژی نخواهید داشت. این در حالی است که اگر مجبور به استفاده از لنز طبی فصلی یا لنز ماهیانه باشید، لازم است نکات بهداشتی و شرایط استاندارد نگهداری از آنها را رعایت کنید.

مهم نیست که آلرژی شما به چه صورتی باشد و عکس العمل چشمان شما به مواد آلرژن به چه شکلی خود را نشان دهد. اگر شما بتوانید بهترین گزینه ممکن را انتخاب کنید، نه تنها استفاده از لنز طبی مشکل ساز نیست، بلکه می‌توانید از آنها لذت ببرید.

با آخرین تکنولوژی‌ها در تولید لنز چشم آشنا شوید

 

دیدگاهتان را بنویسید