عدسی عینک | جدیدترین تغییرات عدسی عینک را بشناسید

جدیدترین تغییرات عدسی عینک را بشناسید

جدیدترین تغییرات عدسی عینک | هنوز هم بسیاری از ما عدسی عینک ته استکانی را فراموش نکرده ایم که برای افراد سالمند و برای افراد با نمره چشم خیلی ضعیف استفاده می شدند. اما به مرور زمان تغییراتی در روند ساخت عینک های طبی و حتی عینک های آفتابی به وجود آمد که از آن حالت اولیه فاصله گرفته و تبدیل به عینک هایی شیک و باکلاس شدند. امروزه می‌بینیم که عینک هایی با عدسی بسیار ظریف و با ظاهر مناسب در بازار فروخته می‌شوند که عملکرد بهتر و جذاب تر نسبت به عینک های قدیمی دارند.

این موضوع بهانه خوبی شد تا به بررسی تغییرات عدسی عینک در گذر زمان بپردازیم و ببینیم که هر کدام از این تغییرات چه تاثیری بر روند عینکهای آفتابی و عینک های طبی داشته اند.

عدسی عینک طبی با شاخص بالا

لنز عینک بلوکات

یکی از تغییرات جالبی که در عدسی های عینک طبی به وجود آمده، استفاده از مواد پلاستیکی با شاخص بالا است. ما از موادی مانند عدسی پلی کربنات به عنوان یک ماده مقاوم در برابر ضربه و خط و خش یاد می کنیم. مواد پلاستیکی با شاخص بالا موادی هستند که ضریب شکست بالایی دارند و به همین دلیل توانایی آنها در نشان دادن تصاویر کوچک تر قوی تر است. زمانی که یک ماده خاص ضریب شکست بالاتری داشته باشد، یعنی به اندازه کمتری از آن ماده برای انحراف نور نیاز داریم. بنابراین زمانی که از مواد پلاستیکی با ضریب شکست بالا استفاده می شود، این شانس را داریم که نور را در ضخامت کمتری بشکنیم و این به تولیدکنندگان اجازه داد که عدسی هایی با ضخامت کمتر تولید کنند.

بنابراین عدسی عینک طبی با مواد پلاستیکی شاخص بالا برای افراد با چشم بسیار ضعیف و برای افراد سالمند بهترین انتخاب ممکن است.

عدسی عینک بلوکات

عدسی بلوکات

در چند سال گذشته و قبل از ظهور گوشی‌های هوشمند مسئله نور آبی چندان نگران کننده به نظر نمی رسید و بیشتر تولیدکنندگان بر روی جلوگیری از ورود نور مستقیم خورشید یا نور ماوراء بنفش متمرکز بودند. اما در چند سال اخیر مشخص شد که نور آبی تولید شده از گوشی‌های هوشمند و از سطح صفحه نمایش تجهیزات دیجیتال بسیار خطرناک است و می تواند بر روی شبکیه و قرنیه چشم تاثیر منفی بگذارد. حتی در تحقیقات مشخص شده که نور آبی می توانند بر روی بیماری هایی مانند آب مروارید یا دژنراسیون ماکولا نقش مستقیم داشته باشد | جدیدترین تغییرات عدسی عینک

در اینجا بود که یک عدسی عینک طبی تحت عنوان عدسی بلوکات تولید شد. عدسی بلوکات همان عدسی های معمولی است، با این تفاوت که توانایی بالایی در جلوگیری از ورود نور آبی به داخل چشم دارد. شما می توانید نمونه های مختلفی از عدسی بلوکات را در محصولات بینا اپتیک ببینید که توصیه می کنم که حتماً از آنها برای کار با گوشی های هوشمند یا کار با کامپیوتر استفاده کنید.

عدسی عینک پروگرسیو

عدسی پرگرسیو

اصولاً عدسی ها با توجه به وضعیتی که برای توانایی دید افراد ایجاد می کنند به گروه‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. به عنوان مثال عدسی تکدید یک عدسی معمولی است که تمام سطح آن یکسان بوده و فرد می تواند از هر نقطه آن به یک شکل استفاده کند. عدسی های دودید یا بایفوکال دارای دو قسمت متفاوت هستند که فرد می‌تواند از بخش پایین آن برای دید نزدیک و از بخش بالای آن برای دید دور استفاده کند. لنزهای سه دید یا تری فوکال دارای سه قسمت مجزا هستند. قسمت بالای عدسی برای مسافت دور، قسمت پایین برای دیدن نزدیک و قسمت میانی برای دید متوسط.

اما در نسل جدید ما با یک عدسی عینک جدید مواجه هستیم به اسم عدسی پروگرسیو یا عدسی تدریجی. این عدسی ها مرز خاصی ندارند و روند تغییرات آنها کاملا تدریجی و در حد میلیمتر است. بنابراین فرد زمانی که از سمت دید دور به سمت دید نزدیک حرکت می کند هیچ مشکلی نخواهد داشت و این بهترین خبر ممکن برای افراد بالای ۴۰ سال است. این عدسی ها برای کسانی که میخواهند با کامپیوتر کار کنند هم انتخاب مناسبی است.

پوشش پلاریزه عینک آفتابی

عینک آفتابی

تغییرات عدسی عینک فقط محدود به عینک‌های طبی نبوده و در حوزه عینک های آفتابی و عینک های ورزشی هم شاهد تغییرات عدسی ها بوده ایم. یکی از این تغییرات، استفاده از پوشش پلاریزه بوده است. پوشش پلاریزه یک پوشش خاص برای جلوگیری از ورود نور منعکس شده و درخشان از سطوح مختلف است. در حین رانندگی یا در حین ورزش های آبی و ورزشهای زمستانی، نور منعکس شده از سطوح آب یا یخ بسیار خطرناک است. این در حالی است که پوشش پلاریزه برای عینک آفتابی مانع از ورود این نور درخشان به داخل چشم شده و به نوعی باعث حفاظت بخش‌های داخلی چشم میشود.

پوشش ضد خش عینک دودی

عینک آفتابی و کلاه

جدیدترین تغییرات عدسی عینک | با وجود اینکه استفاده از پلی کربنات برای تولید عدسی عینک دودی و عینک طبی باعث کاهش خط و خش آنها شده، اما هنوز هم تولیدکنندگان از عملکرد آن راضی نیستند و در چند سال اخیر یک پوشش تحت عنوان پوشش ضدخش تولید شده است. پوشش ضدخش یک لایه نازک با استحکام فوق العاده در برابر خط و خش است، بدون این که تأثیری بر تقویت بینایی یا کاهش بینایی فرد داشته باشد.

این پوشش ها هم برای عینک دودی و هم برای عینک طبی قابل استفاده هستند و حتی در مورد عینک کوهنوردی هم کاربرد دارند. در ورزش هایی مانند دوچرخه سواری و کوهنوردی که احتمال برخورد ذرات با سطح عدسی عینک وجود دارند، پوشش ضد خش انتخاب ایده آل است.

عدسی تریوکس برای عینک کوهنوردی

عینک آفتابی

 

عدسی تریوکس یک ساختار کاملاً مشابه با عدسی پلی کربنات است که در ویژگی هایی مانند وزن سبک و مقاومت در برابر خط و خش با هم شباهت دارند. این در حالی است که برای تولید عدسی عینک تریوکس از روش ریخته گری یا همان (cast molded) استفاده می شود. در طرف مقابل برای تولید عدسی پلی کربنات از روش قالبگیری تزریقی (injection molded) استفاده می شود. روش ریخته گری فرایندی است که در آن مونومرهای مایع در داخل یک قالب ریخته می شوند و تحت حرارت دهی بالا سخت می شوند. روش قالب گیری تزریقی بسیار سریع تر است، اما کیفیت عدسی به دست آمده با روش تریوکس مناسب تر بوده و به همین دلیل توانایی بالایی در تشخیص رنگ ها و ایجاد کنتراست دارد.

از طرف دیگر این عدسی عدد آبه  بالایی دارد که طبق استانداردهای اندازه گیری شده عدد آبه  برای این عدسی ها ۴۵ است که نسبت به حالت استاندارد بالاتر است. این در حالی است که عدد آبه برای لنز های پلی کربنات ۳۰ است. با این تفاسیر عدسی عینک لوکس بهترین انتخاب ممکن برای عینک کوهنوردی و ورزش‌های مشابه مانند دوچرخه سواری است.

در چند سال اخیر تغییرات دیگری در حوزه تولید عدسی عینک به وجود آمده که به طور برجسته در آنها از های‌تک و تکنولوژی‌های پیشرفته استفاده شده است. اما با توجه به گزینه های موجود در بازار می توانیم گزینه های بالا را به عنوان آخرین پیشرفت در حوزه تولید عینک آفتابی و عینک طبی در نظر بگیریم. حالا اگر شما در هر کدام از این زمینه‌ها سوالی دارید می توانید در بخش نظرات مطرح کنید یا به طور مستقیم از کارشناسان ما در بینا اپتیک بپرسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید