با انواع جنس فریم عینک بیشتر آشنا شویم

نمی‌دانم تاکنون برای خرید فریم عینک اقدام کرده‌اید یا خیر، اما معمولاً در عینک فروشی به حدی از شما در مورد جنس فریم عینک و خصوصیاتی مانند آلرژی و وضعیت زندگی شما پرسیده می‌شود که احتمالاً از خرید عینک پشیمان می‌شوید. البته، بعد از شنیدن توضیحات فروشندگان در مورد دلایل پرسیدن سؤالات، احتمالاً کمی آرام‌تر می‌شوید و با شکل دقیق به سؤالات آنها پاسخ می‌دهید.

پس اگر می‌خواهید با انواع جنس فریم عینک آشنا شوید و با اطلاعات قبلی به یک عینک فروشی مراجعه کنید، این مطلب ما را تا انتها مطالعه کنید.

چرا جنس فریم عینک اهمیت دارد؟

فریم عینک طبی

شاید کسانی که عینکی نیستند، بارها به عنوان یک شخص عینکی به شما گفته‌اند که چه نیازی به انتخاب فریم دارید و چرا اینقدر در انتخاب فریم عینک حساسیت به خرج می‌دهید؟ بهتر است که این افراد برای یک روز نه، تنها چند ساعت عینک شما را به چشم بزنند و تجربه چند ساله شما را درک کنند. اگر می‌خواهید بدانید اهمیت انتخاب فریم عینک به چه دلیل است، موارد زیر را بخوانید:

به همین راحتی یک انتخاب ساده می‌تواند نحوه استفاده ما از عینک را تحت تأثیر قرار دهد. اما چه مدل‌هایی در بازار داریم؟

فریم عینک پلاستیکی

فریم‌های پلاستیکی از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند و معمولاً تنوع رنگی آنها نسبت به سایر محصولات بالاتر است. امکان شکستگی در این فریم‌ها به دلیل سقوط از ارتفاع بسیار کم است، اما به همان اندازه در برابر فشار ضعیف هستند. شکل پذیری و تغییر آن‌ها با توجه به وضعیت عدسی عینک مهمترین ویژگی جنس فریم عینک پلاستیکی است. فریم‌های پلاستیکی به چند مدل زیر تقسیم می‌شوند:

فریم سلولز استات و زیلونایت

در ساخت این عینک‌ها از زیلونایت یا همان استات سلولز استفاده شده است که آنها را از لحاظ قیمت پایین‌تر آورده و از لحاظ طراحی به یک عینک زیبا تبدیل کرده است. این عینک‌ها آلرژی زا نیستند و وزن سبکی دارند. از لحاظ استحکام و انعطاف پذیری و همچنین مقاومت در برابر خوردگی نمی‌توان نمره خوبی به این فریم‌ها داد، اما به همان نسبت در زیبایی و تنوع رنگ عالی هستند.

فریم سلولز پروپیونات

فریم‌های سلولز پروپیونات به مدل هایی گفته می‌شود که در ساخت آنها از ترکیب نایلون و سلولز استفاده شده است و مهمترین ویژگی آنها ضد حساسیت بودن آنهاست. وزن این فریم‌ها نسبت به سایر فریم‌های پلاستیکی سبک‌تر است، اما استحکام چندانی ندارد. فریم سلولز پروپیونات اگرچه انعطاف پذیری خوبی دارد، اما در برابر خوردگی مقاوم نیست از لحاظ طرح و رنگ نیز جذابیت کمتری نسبت به مورد اول دارد.

فریم نایلونی

انتخاب جنس فریم عینک از مواد نایلونی بیشتر برای جلوگیری از شکنندگی آن‌ها و بالا بردن انعطاف پذیری عینک طبی انجام گرفته است. این فریم‌ها به صورت ترکیبی از مواد مختلف مانند پلی آمید و ترکیب پلی آمید با گلی آمید ساخته شده‌اند. این فریم‌ها به خوبی ضد حساسیت هستند، وزن سبکی دارند و به همان اندازه نیز منعطف هستند. اگرچه نقطه ضعف این فریم، مقاوم کم آنها در برابر خوردگی است، اما استحکام نسبتاً خوبی دارند و برای آنها از پوشش‌های رنگی استفاده می‌شود.

فریم عینک فلزی

انتخاب جنس فریم عینک طبی یا آفتابی فلزی برای پوشش دادن به نقاط ضعف عینک‌های پلاستیکی انجام گرفته و در آنها تغییراتی به وجود آمده که مقاومت و استحکام بیشتری داشته باشند. تنوع فریم‌های فلزی نسبت به مدل‌های پلاستیکی بیشتر است و به همین دلیل خریدار گزینه‌های بیشتری در اختیار دارد. برخی از فریم‌های فلزی عبارتند از:

فریم آلومینیومی

عینک آلمینیومی

فلز آلومینیوم به خاطر وزن سبک و مقاومت در برابر خوردگی معروف شده است و همین شرایط برای عینک‌های آلومینیومی نیز وجود دارد. در مورد نقاط ضعف فریم آلومینیومی می‌توان به آلرژی زا بودن آنها و همچنین استحکام و انعطاف پذیری پایین آنها اشاره کرد. البته فریم‌های آلومینیومی دارای پوشش‌های رنگی هستند که امکان انتخاب رنگ‌های مختلف را به ما می‌دهند.

فریم فلکسون

فریم فلکسون یکی از خانواده فریم‌های ساخته شده از آلیاژ تیتانیوم است که انعطاف پذیری و بازگشت به حالت اولیه به عنوان مهمترین ویژگی آنها شناخته می‌شود. این فریم‌ها حساسیت زا نیستند، وزن سبکی دارند، استحکام نسبتاً خوبی دارند و مقاومت در برابر خوردگی در آنها بالاست. شاید بتوان نداشتن تنوع رنگی بالا را به عنوان ضعف این فریم‌ها معرفی کرد.

فریم فولاد زنگ نزن

عینک از جنس استیل

فولاد زنگ نزن یا همان استنلس استیل یکی از مقاوم‌ترین و محکم‌ترین فریم‌های ساخته شده در دنیا است که هم در برابر آلرژی و هم در برابر شرایط خورنده عکس العمل عالی دارد. فریم‌های فولاد زنگ نزن انعطاف پذیری پایینی دارند و در اثر ضربه ممکن است کج شود که به ظاهر عینک لطمه بزند. در ضمن کسانی که به دنبال تنوع رنگی بالا هستند، شاید در این مورد کمی سرخورده شوند.

فریم بریلیومی

جنس فریم عینک بریلیومی برای کسانی که احتمالاً آلرژی دارند و نمی‌توانند از مدل‌های مختلف دیگر استفاده کنند، گزینه خوبی است. این فریم‌ها مقاومت خوبی در برابر خوردگی و لکه دار شدن دارند و می‌توان از آنها در شرایط مختلف استفاده کرد. عینک‌های برلیان وزن سبکی دارند، استحکام آنها در برابر ضربه مناسب است و انعطاف پذیری نسبتاً خوبی دارند.

فریم تیتانیومی

عینک تیتانیومتیتانیوم به عنوان یک ماده مقاوم در برابر خوردگی شناخته می‌شود و از طرفی وزن آنها بسیار سبک است. انتقال این ویژگی‌ها به فریم عینک باعث می‌شود که از آنها به عنوان محصولات خاص و منحصر به فرد استفاده شود. این فریم‌ها برای افراد دارای آلرژی مناسب هستند و انعطاف پذیری آنها در شرایط مختلف مناسب است. نکته‌ای که در مورد این فریم وجود دارد، امکان انتخاب رنگ بندی و طرح‌های مختلف برای عینک است.

فریم مونل

فریم مونل را می‌توانیم به عنوان یکی از معمولی‌ترین و ساده‌ترین جنس فریم عینک فلزی معرفی کنیم که طرفداران چندانی ندارد. مهمترین و اصلی‌ترین ویژگی این فریم‌ها، انعطاف پذیری بالای آنهاست که از تمامی فریم‌های فلزی بهتر است. در این فریم امکان استفاده از پوشش برای بدنه آن وجود دارد و می‌توان امیدوار بود که رنگ‌های مختلفی از آن انتخاب کرد.

فریم عینک طلا یا طلا کاری شده

عینک طلافریم عینک طلا معمولاً توسط برخی از شرکت‌ها برای افراد خاص ساخته می‌شوند یا ممکن است بر روی بدنه آنها فرایند طلا کاری انجام شده باشد. این عینک‌ها بسیار خاص هستند و مهمترین ویژگی آنها، مناسب بودن عینک برای افراد دارای آلرژی است. این فریم‌ها استحکام چندانی ندارند و انعطاف پذیری آنها کم است، اما در هر صورت می‌توان سبک بودن عینک را به عنوان یک نکته مثبت معرفی کرد.

فریم چوبی

استفاده از چوب به عنوان جنس فریم عینک رواج چندانی ندارد و همانند فریم‌های طلا هستند. معمولاً فریم‌های چوبی دست ساز بوده و مقاومت چندانی ندارند. استفاده از این فریم‌ها بسیار سخت است و همیشه نیاز به مراقبت دارند. البته از لحاظ زیبایی می‌توان آنها را جزو بهترین فریم‌ها معرفی کرد.

فریم استخوانی و فریم شاخ بوفالو

فریم استخوانی و فریم شاخ بوفالو تقریباً از لحاظ طراحی و شکل عینک به یکدیگر مشابه هستند و تنها توسط چند برند خاص به بازار عرضه می‌شوند. این فریم‌ها برای افراد خاص تولید شده و لازم است که سفارش ساخت آنها به شرکت داده شود. اگر چه از لحاظ انعطاف پذیری و از لحاظ کارایی مانند فریم‌های فلزی و پلاستیکی نیستند، اما از لحاظ زیبایی یک سر و گردن از سایر فریم‌ها بالاتر هستند.

در این مطلب تلاش کردیم که معرفی جنس فریم عینک به طور کامل و با توجه به خصوصیات ذاتی آنها انجام گیرد. اگر در هر کدام از این موارد را دچار مشکل یا ابهام هستید، با کارشناسان ما در گروه بینا اپتیک تماس بگیرید و یا سؤال خود را در بخش نظرات مطرح کنید.

 

8 thoughts on “با انواع جنس فریم عینک بیشتر آشنا شویم

  1. اشتراک ها: 5 اصل مهمی که مادران بچه های عینکی باید بدانند تا پس از خرید از فروشگاه پشیمان نشوند !!

  2. رضا حسین پورشیاری میگوید:

    سلام من میخوام عدسی عینک آنتی رفلکس بخرم اما نمیدونم محصولی که دارم خرید میکنم موجود هست؟ و کی به دستم میرسه؟ من تهران هستم.
    میخوام رنگ طلایی با عدسی اما هرچقدرم میگردم پیدا نمیکنم، میخوام بیشتر از 250 هزینه نکنم.
    و گرانتی لایه محافظ آنتی رفلکس چند ساله هست؟
    اینها مهم هستن اما اصلا گارنتی و ضمانت نداره، شاید تاریخ گذشته باشه یا 6 ماه از تاریخش مونده باشه خیلی موردها مبهم هستن لطفا راهنماییم بفرمائید ممنوت

    • مدیر فروشگاه عینک بینا میگوید:

      سلام و عرض ادب

      اگر از موجودی عدسی اطلاعی ندارید که واقعا حق هم دارید بهتر است با فروشگاه تماس بگیرید و موجودی آن اطمینان حاصل کنید !
      در صورتی که عدسی با قیمت دلخواه پیدا نکردید تماس بگیرید که راهنمایی توسط مشاوران ما انجام شود !

  3. اشتراک ها: چه مدل عینک آفتابی را انتخاب کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید