این 9 علائم درد چشم را نادیده نگیرید

این 9 علائم درد چشم را نادیده نگیرید

علائم درد چشم | متاسفانه بزرگ‌ترین مشکلی که ما داریم این است که بسیاری از علائم جدی چشم را نادیده می‌گیریم و فکر می‌کنیم که این علائم درد چشم دلیل خاصی ندارد. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) بیش از ۲۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به شکل‌های مختلف دچار آسیب دیدگی چشم شده‌اند. از این موارد، حدود ۸۰ درصد از آنها دچار مشکلاتی هستند که قبلاً می‌توانستند از آنها اجتناب کنند یا حتی درمان کنند.

یکی از بزرگترین دلایلی که چشم پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند که آزمایش چشم را به طور منظم انجام دهند، امکان تشخیص شرایط مختلف چشم و بیماری‌های معمولی است که امکان درمان آنها در مراحل اولیه وجود دارد. برخی از افراد ممکن است نشانه‌هایی مانند تغییر سطح بینایی یا درد چشم را نادیده بگیرند، همین علائم چشم می‌تواند نشان‌دهنده نیاز به مراقبت فوری چشم‌ پزشکی باشد.

تجربه ما در گروه بینا اپتیک که نشان می‌دهد که بسیاری از این علائم چشم می‌تواند نتیجه نامناسب برای فرد به دنبال داشته باشد. به همین دلیل در این مطلب این ۹ علائم چشم را که نیاز به مراقبت دارند فهرست کرده‌ایم و در مورد هر کدام از آنها توضیح خواهیم داد.

علائم چشم

دیدن یک سایه خاکستری، یک جسم شناور یا یک برق ناگهانی در چشم

دیدن یک برق ناگهانی مانند فلاش دوربین عکاسی، دیدن یک جسم شناور غیر شفاف با دیدن یک سایه خاکستری رنگ در گوشه چشم‌ها می‌تواند نشانه مهمی برای جدا شدن شبکیه چشم باشد. پشت شبکیه یک لایه وجود دارد که تحت عنوان یک لایه عصبی برای ارسال تصاویر به مغز شناخته می‌شود.

نزدیک بینی، بیماری‌های چشمی مانند گلوکوم و همچنین آسیب جدی به چشم از عوامل اصلی جدایی شبکیه از چشم هستند. هیچ وقت این علائم درد چشم رو نادیده نگیرید و به خاطر داشته باشید که علاوه بر درمان سریع، ممکن است چشم پزشک به شما توصیه کند که عمل جراحی را انجام دهید. متاسفانه جدا شدن شبکیه چشم می‌تواند منجر به نابینایی فرد شود.

کاهش ناگهانی دید یک چشم

از دست دادن یا کاهش ناگهانی دید یک چشم می‌تواند نشانه برخی از بیماری‌های چشمی یا شرایط نامناسب آنها باشد. یکی از این موارد، دژنراسیون ماکولا (macular degeneration) یا نابودی لکه زرد از که تحت عنوان یک بیماری مربوط به سن شناخته می‌شود. این بیماری یکی از دلایل اصلی از دست دادن بینایی در افراد ۶۵ ساله و بالاتر در ایالات متحده آمریکا و در جهان است. از دست دادن بینایی ناشی از این بیماری می‌تواند تدریجی باشد اما در برخی موارد به صورت ناگهانی رخ می‌دهد که ناشی از پاره شدن رگ‌های خونی و نشتی و خون به داخل شبکیه چشم است.

یکی دیگر از عوامل کاهش بینایی یک چشم، ناشی از یک نوع گلوکوم می‌باشد که منجر به ایجاد سریع فشار زیاد مایع در چشم می‌شود و بلافاصله به عصب بینایی آسیب میزند.

لنز طبی

درد چشم

درد چشم به عنوان یک علامت جدی چشم شناخته می‌شود که اغلب موارد آن را با راهکارهای خانگی آرام می‌کنیم. این در حالی است که ریچارد شاگرمن، متخصص چشم پزشکی در فلوریدا معتقد است که اکثر بیماریهای چشمی بی درد هستند، اما برخی از بیماری‌ها و صدمات ممکن است در نهایت باعث ایجاد درد در چشم می‌شوند. درد در قسمت‌های مختلف چشم می‌تواند ناشی از گلوکوم، خشکی چشم، آسیب دیدن چشم، زخمی شدن قرنیه یا حتی سرطان چشم باشد. پس لطفاً جدی بگیرید.

آسیب چشم

این یک موضوع کاملاً بدیهی و آشکار است که هر آسیب قابل توجه و واضح باید توسط چشم پزشک ارزیابی شود و نسبت به تأثیر آن بر روی بینایی آزمایش‌های لازم صورت گیرد. این آزمایش‌ها زمانی که چشم فرد به شدت قرمز باشد یا در آن دردی وجود داشته باشد که بیش از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول بکشد، ضروری و حیاتی هستند.

 ناراحتی مزمن و دائمی در چشم

اگر پس از انجام یک فعالیت خاص مانند جوشکاری یا کار کردن در زیر یک دستگاه متوجه شدید که در چشم شما یک ناراحتی مکرر و مزمن به وجود می‌آید، به هیچ وجه آن را نادیده نگیرید و این احتمال را در نظر بگیرید که قسمتی از چشم شما آسیب دیده باشد. حتی اگر علائم درد چشم به صورت ناگهانی به وجود آمده باشد، ارزیابی کامل آن را انجام دهید تا مطمئن شوید که ذرات خارجی در چشم شما وجود ندارد و عامل خاصی برای ایجاد عفونت باقی نمانده است.

لنز طبی

قرمزی چشم

دکتر شاگرمن می‌گوید: داشتن دو چشم قرمز رنگ احتمالاً به اندازه یک چشم قرمز خطرناک نیست. زمانی که هر دو چشم فرد قرمز شده باشند، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از آنها عفونت جزئی در چشم بوده که یا خود به خود درمان می‌شود یا به یک روش درمانی سطحی نیاز دارد. اما مشکل زمانی جدی می‌شود که یک چشم فرد قرمز باشد. قرمز بودن یک چشم می‌تواند نشانه التهاب عمیق‌تر در داخل چشم مانند مشکلاتی مثل اسکلریت (scleritis) یا یووییت (uveitis) باشد. اسکلریت تحت عنوان التهاب و عفونت بخش محافظ خارجی چشم گفته می‌شود و یووییت تحت عنوان التهاب و تورم پوشش میانی چشم تعریف می‌شود.

ناراحتی به هنگام استفاده از لنز طبی و لنز رنگی

در حالی که اکثر افرادی که از لنزهای تماسی مانند لنز طبی و لنز رنگی استفاده می‌کنند، به قوانین بهداشتی و پزشکی برای استفاده از لنز پایبند هستند و می‌دانند که مشکلات آن به چه صورت است، گاهی ممکن است عفونت‌های جدی برای آنها رخ دهد. اگر لنزهای تماسی دارید، درد چشم، قرمزی چشم یا هر کدام علائم درد چشم که قبلاً تجربه نکرده‌اید را نادیده نگیرید و بلافاصله خود را به چشم پزشک نشان دهید.

دید تار

حتی اگر تمامی مراقبت‌های لازم برای چشم خود انجام داده باشید و یا از عینک طبی و لنز طبی استفاده می‌کنید و دچار تاری دید یا بینایی کم می‌شوید، احتمالاً نشانه یکی از مشکلات چشم مانند گلوکوم، یووییت یا پاره شدن شبکیه چشم باشد. حتی این نکته را جدی در نظر بگیرید که از دست دادن بینایی یک چشم ممکن است نشانه اولیه سکته مغزی باشد. دکتر شاگرمن در توضیح این مطلب: “از دست دادن بینایی، به خصوص در یک چشم، می‌تواند نشانه مسدود شدن شریان کاروتید باشد که به عنوان منبع اصلی خون در چشم شناخته می‌شود“.

دکتر چشم | لنز طبی

عوارض جراحی چشم

اگر اخیراً جراحی چشم داشته‌اید و در حال حاضر قرمزی چشم، تاری دید، درد در چشم یا هر علائم چشم نامناسب دیگری را تجربه می‌کنید، حتماً برای ارزیابی خود را به یک چشم پزشک معرفی کنید. حتی اگر این علائم درد چشم به دلیل انجام جراحی باشد، باز هم لازم است که متخصص چشم در مورد آن نظر دهد.

افرادی که به دلایل مختلفی دچار ناراحتی یا مشکلات دیگر در چشم خود می‌شوند، اگر با حساسیت بیشتری با این موضوع برخورد کنند، احتمال بروز مشکل در آنها بسیار کمتر است. پس توصیه ما این است که حتماً با چشم پزشک خود هماهنگ باشید و از توصیه‌های آنها استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره می‌توانید سؤالات خود را در بخش نظرات مطرح کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید