لنز عینک طبی | انواع متریال و تقسیم بندیها بلحاظ دید

لنز عینک طبی | انواع متریال و تقسیم بندیها بلحاظ دید

از همه اطلاعاتی که برای خرید عینک طبی لازم است، ما فقط یک نسخه در اختیار داریم و می‌دانیم که باید عینک متناسب با قیافه خود انتخاب کنیم، اما متاسفانه اطلاعات ما در مورد لنز عینک طبی و تأثیر آن بر بینایی ما بسیار کم است. حتی اگر در برخی موارد نیاز به استفاده از پوشش‌های اضافی باشد، یا نیاز داشته باشید که یک عینک سفارشی اختصاصی داشته باشیم، باز هم اطلاعات ما محدود و به درد نخور است.

اما در این مطلب ما می‌خواهیم به کلیه سؤالات و ابهامات مطرح‌شده در مورد عدسی عینک طبی پاسخ دهیم و یک مقاله جامع و کامل در این زمینه ارائه داده باشیم. خوشحال می‌شویم که شما هم ابهامات و سؤالات خود را در انتهای مطلب بنویسید.

عدسی بلوکات

شکل لنز عینک طبی و دلیل انتخاب این شکل‌ها

شما وقتی که به چشم پزشک مراجعه می‌کنید، ممکن است دچار ضعیفی چشم معمولی، دوربینی، نزدیک بینی یا حتی آستیگمات باشید. در این حالت وقتی که به یک عینک‌ساز مراجعه می‌کنید، عینک نهایی تحویلی شما دارای لنز عینک طبی مقعر یا محدب یا به شکل غیرمتعارف است. برای این سه شکل توجیه وجود دارد:

  • لنزهای مقعر یا کاو: این عدسی‌ها به سمت داخل انحنا دارند و برای مشکل نزدیک بینی شما تجویز شده‌اند.
  • لنزهای محدب یا کوژ: این عدسی‌ها به سمت بیرون انحنا دارند که نمونه بارز آنها ذره‌بین‌های دوران کودکی هستند. این لنز طبی بیشتر به خاطر ایراد دوربینی شماست تجویز شده است.
  • لنزهای با شکل غیر متعارف: برای کسانی که مبتلا به آستیگمات هستند، این لنزهایی با شکل استوانه‌ای یا شکل غیر متعارف استفاده می‌شود که امکان تنظیم پرتو نور بر روی شبکیه به شکل صحیح را فراهم می‌کنند.

نکته: وضعیت چشم افراد مبتلا به آستیگماتیسم غیر متعارف است و عدسی چشم آن‌ها نمی‌تواند تصویر را به طور مستقیم بر روی شبکیه کانونی کند. این مشکل به کمک عدسی‌های مخصوص آستیگمات انجام می‌گیرد و برای هر فرد اختصاصی هستند.

انواع لنز عینک طبی از لحاظ جنس لنز

عینک طبی

حالا شما به یک عینک فروشی رفته‌اید و نسخه پزشکی را به آنها داده‌اید. از آن‌ها می‌خواهید که یک عینک با کیفیت و با طول عمر بالا به شما بدهند. این نهایت درخواست شماست! در حالیکه جنس لنز یکی از مهمترین فاکتورهایی است که می‌تواند خرید عینک طبی را تحت تأثیر قرار دهد. مطمئناً صاحب عینک فروشی در مورد جنس لنز عینک طبی از شما خواهد پرسید و گزینه‌های زیر در مورد آنها وجود دارد:

لنز شیشه‌ای

لنزهای شیشه‌ای (Glass Lenses) به عنوان ساده‌ترین و معمولی‌ترین نوع عدسی طبی شناخته می‌شود که عینک‌های قدیمی هم از این جنس بودند. شفافیت در عبور نور و تشخیص رنگ در این عینک‌ها بسیار خوب است، اما وزن آن‌ها بالاست، بسیار شکننده هستند و برای عینک طبی کودکان توصیه نمی‌شوند.

لنز پلاستیکی

معرفی اولیه لنزهای پلاستیکی (Plastic Lenses) به سال ۱۹۴۷ توسط شرکت آرمور لایت در ایالت کالیفرنیا انجام گرفت. این لنزها با استفاده از یک ماده پلیمری تحت عنوان CR-39 شناخته شده بودند و چندین امتیاز نسبت به لنزهای شیشه‌ای داشتند. این لنزها سبک‌تر بودند، قیمت آنها ارزان‌تر بود، کیفیت دید مناسبی ایجاد می‌کردند مشکل شکننده بودن لنزهای شیشه‌ای را نداشتند. این لنزها گزینه مناسبی برای کودکان به حساب می‌آیند.

انتخاب اندازه فریم عینک

لنز پلی کربنات

به عنوان یک تحول در زمینه تولید لنز عینک طبی ، در ابتدای دهه ۱۹۷۰ بود که لنزهای پلی کربنات (Polycarbonat Lenses) توسط شرکت ژن تکس تولید شدند. به مرور زمان محبوبیت این لنزها در بازار افزایش یافت و به عنوان عدسی‌های با کیفیت و ایمنی بالا شناخته می‌شدند. ماده پلی کربنات در قسمت چشمی کلاه ایمنی و همچنین به عنوان شیشه ضد گلوله در بانک‌ها به کار گرفته می‌شد. این ماده شیمیایی وزن بسیار سبک‌تری نسبت به شیشه معمولی دارد و مقاومت آن نسبت به لنزهای پلاستیکی بیشتر است. به همین دلیل است که برای عینک طبی کودکان و عینک‌های ورزشی از این لنزها استفاده می‌شود و حتی خاصیت محافظت در برابر اشعه فرابنفش را هم دارند.

لنز پلاستیکی شاخص بالا

لنز پلاستیکی شاخص بالا (High-index Plastic Lenses) راهکارهای تولیدکنندگان لنزهای طبی و عدسی عینک‌های طبی بودند که به کمک آن لنزهایی نازک‌تر و سبک‌تر تولید کردند. این لنزها مقاومت بیشتری نسبت به لنزهای پلاستیکی فوق داشتند و ضریب شکست آنها بیشتر بود. نکته جالب توجه در مورد لنز پلاستیکی شاخص بالا این است که برای افراد با چشم بسیار ضعیف بهترین گزینه ممکن محسوب می‌شوند، زیرا طراحی آنها به شکلی است که فرد نیاز به یک عدسی ضخیم ندارد و به این شکل از لحاظ ظاهری هم دچار مشکل نمی‌شوند.

لنز تریوکس

لنزهای تریوکس (Trivex Lenses) از جمله جدیدترین محصولات در زمینه لنز عینک طبی هستند که مقاومت آنها همانند لنزهای پلی کربنات است و برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ توسط شرکت PPG به بازار عرضه شدند. لنزهای تریوکس در تصحیح بینایی فرد تأثیر چشمگیری دارند و حتی در عدد ابه گزینه بهتری نسبت به لنزهای پلی کربنات محسوب می‌شوند.

انواع لنز عینک طبی از لحاظ چند دید بودن

عینک طبی

نسل اولیه عینک‌های طبی به شکلی طراحی شده بودند که فرد از هر قسمتی که از عینک نگاه می‌کرد، قدرت دید یکسان داشت. این برای کسانی که دچار مشکل در تطابق با تصاویر دور و نزدیک بودند، مسئله ساز شد. به همین دلیل شرکت‌های تولید کننده عدسی عینک طبی به سراغ گزینه‌های دیگری رفتند که در ادامه بیشتر به معرفی آنها خواهیم پرداخت:

لنزهای تک دید

این لنزها همان عینک‌های طبی معمولی هستند که توسط پزشک و برای برطرف کردن یک مشکل خاص مانند دوربینی، نزدیک بینی یا هر مشکل دیگری تجویز می‌شوند. این لنزها تنها یک نقطه کانونی در سطح لنز دارند و فرد باید آن را پیدا کند.

 لنزهای دو دید یا بایفوکال

این لنزها دو نقطه کانونی متفاوت در سطح خود دارند. در حالت معمول قسمت بالای عدسی برای دیدن تصاویر دور استفاده می‌شود و بخش پایین آن در دید نزدیک استفاده می‌شود. لنزهای بایفوکال برای افراد بالای ۴۰ سال تجویز می‌شوند که به دلیل پیرچشمی توانایی تطابق عدسی در آنها از بین رفته است. معمولاً بین دو نقطه کانونی در عدسی‌های دو دید یک خط وجود دارد که تشخیص آن برای شما چندان سخت نیست.

 لنزهای سه دید یا تری فوکال

این عدسی‌ها همانند گزینه‌های فوق هستند با این تفاوت که در آنها یک ناحیه میانی برای دیدن تصاویر با مسافت متوسط در نظر گرفته شده است. نقطه کانونی سوم ایجاد شده در این عدسی‌ها بیشتر برای حد فاصل کامپیوتر و مسافت در این حدود مناسب است. عادت کردن به این لنزها نسبت به دو گزینه بالا بهتر است و فرد نیاز کمتری به جابجایی عینک طبی خود دارد.

 عدسی پروگرسیو یا عدسی با فاصله کانونی متغیر

عدسی پروگرسیو را در مطالب قبل به طور کامل معرفی کردیم (عدسی پروگرسیو را بهتر بشناسیم). این عدسی‌ها دارای فاصله کانونی متغیر هستند که فرد می‌تواند از قسمتی از آن برای دیدن مسافت‌های مختلف استفاده کند. استفاده از این عدسی‌ها به این صورت است که قسمت پایین آن برای مسافت نزدیک و قسمت بالای آن برای دید دور مناسب است. حد فاصل این دو نقطه به صورت تدریجی بین مسافت‌های دور و نزدیک تغییر می‌کند و یکی از بهترین گزینه‌های بازار برای اصلاح دید محسوب می‌شوند.

شاخصه‌های فنی تاثیرگذار در انتخاب لنز عینک طبی

می‌توان ادعا کرد که اطلاعات ذکر شده در بندهای قبلی برای خرید عینک مناسب هستند و شما به کمک این اطلاعات می‌توانید یک محصول متناسب با شرایط خود انتخاب کنید. اما اگر می‌خواهید به شکل دقیق‌تر و فنی عینک دلخواه خود را انتخاب کنید، چند شاخص فنی دیگر وجود دارد که اطلاع از آنها به شما کمک می‌کند. این شاخص‌ها عبارتند از:

ضریب شکست

ضریب شکست که با عناوینی مانند شاخص انکسار (Index of Refraction) شناخته می‌شود، نشان دهنده میزان نور شکسته شده یا خم شده بعد از عبور از ماده مورد نظر است. معمولاً در حالت استاندارد میزان شکست  در ماده مورد نظر متناسب با شکست نور در خلاء اندازه‌گیری می‌شود. ضریب شکست چه تاثیری در خرید عینک طبی ما دارد؟

هر چه ضریب شکست بالاتر باشد، یعنی سرعت نور در آن ماده کمتر بوده و مقدار بیشتری از نور شکسته می‌شود. بنابراین، مقدار کمتری از ماده مورد نظر نیاز است تا شکست‌نور مورد نظر ما به دست بیاید. با این تفاسیر، هر چه ضریب شکست یک عدسی عینک طبی بالاتر باشد، می‌توانیم از عینک‌هایی با ضخامت پایینتر استفاده کنیم. به عنوان مثال، به جای استفاده از عدسی‌های ضخیم و ته استکانی، یک لنز پلاستیکی شاخص بالا می‌تواند به رفع ایراد چشم ما کمک کند.

 عدد ابه

عدد ابه (Abbe) معیاری از میزان پراکندگی و متفرق شدن نور بعد از عبور آن از یک عدسی خاص است. معمولاً ماده‌هایی که عدد ابه پایین‌تری دارند میزان پراکندگی بیشتری ایجاد می‌کنند باعث ابیراهی رنگی می‌شوند که نوعی خطای قابل دید اپتیکال است. به همین دلیل، زمانی که شما به یک عدسی عینک طبی با عدد ابه پایین نگاه می‌کنید، به راحتی می‌توانید ابیراهی رنگی آن را تشخیص دهید.

این عدد توسط یک فیزیکدان آلمانی به اسم ارنست ابه کشف شده است و توصیه می‌شود به سراغ لنزهایی بروید که عدد ابه بالاتری دارند و قدرت پراکنده کردن نور در آنها کمتر است. شاید استفاده از این شاخص برای شما سخت باشد و یا حتی عینک سازان چنین اطلاعاتی را در اختیار شما قرار ندهند، اما در هر صورت آشنایی با آن می‌تواند در انتخاب لنز عینک طبی به شما کمک کند.

انتخاب بهترین مارک لنز عینک طبی

لنز عینک

با توجه به اطلاعاتی که داده شد، شما می‌توانید به همین اطلاعات استناد کنید و بهترین عدسی عینک طبی را با توجه به شرایط خود انتخاب کنید. البته فراموش نکنید که نسخه چشم پزشک و همچنین مشاوره عینک ساز در این مورد به شما کمک می‌کند تا در مورد بحث‌های تخصصی دچار مشکل نشوید. اما سوالی که اکثر کاربران می‌پرسند، در رابطه با بهترین برند لنز عینک طبی است و هر کسی یک مورد را انتخاب می‌کند. در اینجا پیشنهاد ما استفاده از یکی از گزینه‌های زیر است:

اطلاعات تکمیلی در مورد هر کدام از این عدسی‌ها را می‌توانید در صفحه بهترین مارک عدسی عینک طبی پیدا کنید. البته ما هم سعی می‌کنیم که در مطالب بعد به این موضوع بیشتر بپردازیم و زیردسته هر کدام از این برندها و مشخصات آنها را معرفی کنیم.

شما هم می‌توانید برای دریافت اطلاعات تکمیلی هر کدام از این محصولات با کارشناسان ما تماس بگیرید یا سؤالات خود را در بخش نظرات وارد کنید تا کارشناسان ما پاسخ دهند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید