لنز زیبایی دائمی | طراحی خاص ؛ سازگار با چشم

لنز زیبایی دائمی | طراحی خاص ؛ سازگار با چشم

وقتی که با عمل جراحی آب مروارید امکان قرار دادن عدسی بر روی چشم وجود دارد، پزشکان به این فکر افتادند که امکان استفاده از لنز زیبایی دائمی و لنز طبی دائمی را هم فراهم کنند. این می‌تواند بهترین خبر ممکن برای کسانی باشد که از خارج کردن مکرر لنزها از چشم‌ها و حساسیت احتمالی آنها کلافه شده‌اند. در مورد این لنزها مسئله خارج کردن لنز قبل از خواب، قبل از استخر یا حتی قبل از ورزش منتفی است.

 با این مقدمه کوتاه به سراغ معرفی لنز زیبایی دائمی خواهیم رفت و نکاتی در مورد شرایط قرار گیری آنها بر روی چشم و همچنین شرایط استفاده از آنها ذکر خواهیم کرد. 

لنز زیبایی دائمی چیست؟

لنز رنگی

لنز زیبایی دائمی یک نوع لنز چشمی با طراحی خاص و با مواد اولیه سازگار با بدن انسان است که در طی یک عمل جراحی بر روی چشم قرار می‌گیرد و باعث تغییر رنگ چشم یا بازگشت رنگ چشم می‌شود. این لنزها به طور ویژه برای افراد آسیب دیده از لحاظ عنبیه و رنگ چشم تجویز می‌شوند. در حقیقت برخی از افراد ممکن است به دلیل ضربه به چشم، برخی بیماری‌های خاص یا شرایط ژنتیکی، وضعیت نامناسبی در رنگ چشم خود داشته باشند. در این حالت متخصصان استفاده از لنز زیبایی دائمی را به آنها پیشنهاد می‌دهند.

انواع لنز چشم دائمی

قبل از اینکه استفاده از لنز زیبایی دائمی صحبت کنیم، اجازه دهید که لنزهای چشمی دائمی را معرفی کنیم. این لنزها به دنبال راهکارهای پزشکی هستند که توسط چشم پزشک تجویز می‌شوند و خود آنها مسئولیت قرارگیری لنز را بر عهده می‌گیرند. بنابراین در دو دسته کلی قرار می‌گیرند:

لنز طبی دائمی

 این لنزها عملکردی دقیقاً مشابه با عدسی استفاده شده در جریان جراحی آب مروارید از خود نشان می‌دهند و برای کسانی تجویز می‌شوند که مشکل آنها با استفاده از عینک طبی یا حتی با استفاده از روش‌های جراحی مانند لیزیک و لازک قابل برطرف نیست. البته این موضوع باید با تشخیص چشم پزشک صورت گیرد و شما به عنوان بیمار هیچ نقشی در این مورد ندارید.

لنز رنگی دائمی

لنز رنگی دائمی در حقیقت همان لنز زیبایی دائمی هستند که برای تغییر رنگ چشم و جبران رنگ چشم استفاده می‌شود. این لنزها توجیهی در مورد جراحی زیبایی ندارند و به عنوان راهکار طبی شناخته می‌شوند. به همین دلیل این لنزها برای افرادی که دچار پارگی عنبیه شده‌اند، برای افرادی که به شدت با تحلیل رفتگی عنبیه مواجه هستند، برای کسانی که فاقد عنبیه هستند و یا افرادی که دچار پارگی عنبیه شده‌اند بهترین انتخاب ممکن هستند.

نحوه قرارگیری لنز دائمی در داخل چشم

عکس لنز رنگی

نحوه قرارگیری لنز دائمی در داخل چشم به نوع لنز و نحوه عملکرد آنها بستگی دارد. البته به طور کلی این روش نیاز به یک جراحی مختصر دارد. لنزهای دائمی در دو گروه لنزهای نازک و غیرقابل انعطاف تحت عنوان Verisyse و لنز تاشو و انعطاف‌پذیر تحت عنوان Artiflex & Veriflex قرار می‌گیرند. نحوه نصب هر کدام از این لنزها با یکدیگر متفاوت است.

 در قرارگیری لنزهای منعطف، متخصص می‌تواند بخشی از چشم فرد را برش داده و لنز را بصورت تاشده در داخل چشم قرار دهد که بعد از گذشت زمانی باز شده و فضای جلوی عنبیه را می‌پوشاند. اما استفاده از لنزهای غیرقابل انعطاف دردسری بیشتری دارد و متخصص باید قسمت بیشتری از چشم را برش دهد. 

محل قرارگیری لنزهای دائمی

 اصولاً لنزها با توجه به کاربرد خود و طراحی آنها در دو دسته قرار می‌گیرند که محل قرار گیری آنها در داخل چشم با یکدیگر متفاوت است. برخی از این لنزها در پشت قرنیه و جلوی عنبیه به عنوان قسمت رنگی چشم قرار می‌گیرند و در نتیجه باعث تغییر رنگ چشم می‌شود. این همان محلی است که لنز زیبایی دائمی هم در آنجا نصب می‌شود. اما برخی دیگر از لنزها به صورت دائمی در قسمت خلفی چشم و بر روی عدسی بیمار و در پشت عنبیه قرار می‌گیرد. این لنزها برای برطرف کردن مشکل بینایی فرد مانند نزدیک بینی و دوربینی به کار گرفته می‌شوند.

موارد استفاده از لنز زیبایی دائمی

متاسفانه یکی از اشتباهاتی که در چند سال اخیر متخصصان جراحی پلاستیک انجام می‌دهند، استفاده از لنز زیبایی دائمی برای تغییر رنگ چشم فرد است. بله! این یک حقیقت غیر قابل کتمان است که امکان تغییر رنگ چشم با این لنزها وجود دارد، اما این لنزها هم به عنوان لنز طبی هستند و در شرایط حاد پزشکی از آنها استفاده می‌شود. در مواردی که در بندهای قبلی اشاره کردیم، مانند از بین رفتن عنبیه و رنگ آن یا تحلیل شدید رنگ عنبیه می‌توان از این لنزها استفاده کرد.

 البته باید اعتراف کنیم که تنوع رنگی لنزهای زیبایی دائمی بسیار بالاست و می‌توان رنگ‌های مختلفی به کمک آنها برای چشم فرد به وجود آورد. این یعنی بیمار می‌تواند با انتخاب رنگ لنز تغییرات دلخواه را به وجود می‌آورد و نیازی به لنزهای متحرک نداشته باشد.

لنزهای دائمی از چه موادی ساخته می‌شوند؟

لنز روزانه

استفاده از لنزهای دائمی و به طور ویژه از لحاظ زیبایی دائمی می‌طلبد که برای ساخت آن از مواد اولیه خاص استفاده شود. در حقیقت این لنزها به صورت یک ایمپلنت یا پروتز در داخل چشم قرار داده می‌شوند. بنابراین سازگاری با بدن و همچنین عدم ایجاد آلرژی از شروط مهم مواد اولیه این لنزهاست.

 نسل اولیه این لنزها با استفاده از یک ماده شیمیایی به نام پلی متیل متاکریلات (PMMA) ساخته شد. در حال حاضر لنزهایی با استفاده از سیلیکون، اکریلات آبگریز، آکریلات آبدوست و همچنین کلامر ساخته می‌شوند. هر کدام از این مواد شرایط خاص خود را دارند و باعث ایجاد ویژگی‌هایی خاص در لنزها می‌شوند. در مورد انتخاب لنز باید با متخصص خود مشورت کنید تا بهترین گزینه را با توجه به وضعیت جسمی و بدن شما پیشنهاد دهند.

مزایای لنز دائمی

لنز دائمی به مانند قرار دادن یک عدسی در جریان جراحی آب مروارید، با این تفاوت که این لنزها به منظور تغییر رنگ چشم فرد یا از دست رفتگی رنگ چشم است. این لنزها در طی یک عمل جراحی در داخل چشم قرار داده می‌شوند و نیازی به خارج کردن آنها نیست. به همین دلیل مزایای زیر برای لنز زیبایی دائمی قابل تصور است:

·         همیشه و در همه شرایط همراه شما هستند و نیاز به تعویض آنها ندارید؛

·         برای بسیاری از مشکلاتی که فرد می‌تواند تجربه کند مناسب هستند؛

·         اگر در قالب لنز طبی رنگی باشند، نیاز به استفاده از عینک نیست؛

·         امکان خارج کردن آنها از چشم با استفاده از روش‌های جراحی وجود دارد؛

·          روش جراحی آن بسیار راحت است و احتمال آستیگماتیسم ناشی از برش عمل کاهش می‌یابد؛

·         در صورت جراحی به صورت لنز طبی رنگی، برای افراد نزدیک بین و دوربین مناسب هستند.

 این لنزها دردسر کمتری نسبت به لنزهای تماسی متحرک دارند و معمولاً دردسرهایی مانند عفونت چشم در آنها بسیار کمتر است. البته با توجه به جدید بودن آنها، باید بپذیریم که هنوز هم نگرانی‌هایی نسبت به آنها وجود دارد.

معایب لنز زیبایی دائمی

لنز رنگی

با توجه به شرایطی که برای تولید لنزهای دائمی گفته شد و همچنین موارد استفاده از آنها، باید قبول کنیم که ممکن است ایراداتی در آنها وجود داشته باشد. بطور کلی، نه تنها در مورد لنزهای دائمی، بلکه حتی در مورد لنز تماسی مانند لنز طبی و لنز رنگی، مسئله رعایت نکات بهداشتی در اولویت قرار دارد. پس افراد استفاده کننده از لنز زیبایی دائمی باید حساسیت بالایی نسبت به بهداشت خود داشته باشند.

 موضوع بعدی، آلرژی فرد نسبت به مواد اولیه استفاده شده در ساخت لنز رنگی ممکن است شرایطی مانند خشکی چشم هم به وجود بیاورد. در برخی موارد هم، کاشت نامناسب پروتز لنز در داخل چشم می‌تواند باعث عفونت و التهاب شود. فقط این نکته را به خاطر داشته باشید که افرادی که توسط چشم پزشک برای استفاده از این لنزها توصیه شده‌اند، حتی با وجود شرایط آلرژی هم باید استفاده از لنز را ادامه دهند.

در انتها باید به این نکته اشاره کنیم که لنز زیبایی دائمی می‌تواند رقیبی مهم و گردن کلفت برای لنز تماسی باشد. البته استفاده از این لنزها بیشتر برای مصارف پزشکی قابل توجیه است و کمتر از آنها به عنوان لنز زیبایی و لوازم آرایشی استفاده می‌شود. با این وجود امروزه جراحی زیبایی تغییر رنگ چشم با استفاده از این لنزها انجام می‌شود. خوشحال می‌شویم که پیشنهادات و نظرات خود را در پایین همین مطلب بنویسید و ما را در نوشتن مطالب بهتر راهنمایی کنید.

 مطالعه مطالب زیر هم می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند:

·         با آخرین تکنولوژی ها در تولید لنز چشم آشنا شوید

·         مارک لنز طبی خوب را با توجه به شرایط چشم خود انتخاب کنید

·         8 اشتباه عجیب و پرتکرار در مورد استفاده از لنز رنگی یکبار مصرف

·         رنگ لنز خاکستری گزینه ای محبوب برای زنان و مردان

دیدگاهتان را بنویسید