مزایا و معایب لنز چشم طبی و رنگی

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

لنز به دو نوع نرم و سخت تقسیم می شود ;

لنزهای تماسی نرم، شامل: لنزهای طبی ، لنزهای رنگی ، لنزهای طبی رنگی و لنز پانسمانی می باشد که توضیحات آن در ذیل ارایه میگردد :

لنز چشم مشکلات چشم

لنز طبی: برای افرادی که دچار دوربینی، پیر چشمی و یا آستیگماتیسم هستند کاربرد دارد ؛ مانند نمونه لنزهای که همراه قیمت برای شما نمایش داده شده اند .

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column]
تخفیف!
1,350,000 تومان
مقایسه
تخفیف!
485,000 تومان
مقایسه
تخفیف!
480,000 تومان
مقایسه
[/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]لنز رنگی: لنزهای که بمنظور زیبایی چشمان استفاده میشوند و دارای رنگ های متنوعی مثل طوسی ؛ سبز ؛ آبی ؛ قهوه ای و … هستند را لنز رنگی میگویند ؛ بایستی توجه داشت که هر کدام از اینها در شرکت و کمپانی های متفاوت مقداری ته رنگشان متفاوت است و در بسیاری از مواقع با رنگهای دیگری همانند عسلی ترکیب میگردند و در ذیل نمونه لنز های رنگی همراه قیمت برای شما نمایش داده شده اند که میتوانید برای مشاهده انواع آنها لغت لنز رنگی را کلیک نمائید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column]
700,000 تومان
مقایسه
تخفیف!
250,000 تومان
مقایسه
[/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]لنز طبی رنگی:برای زیبایی در افرادی که دچار ضعف بینایی هستند و میخواهند علاوه بر جبران ضعیفی چشم ؛ رنگ چشم خود را عوض نمایند ؛مانند نمونه لنزهای که همراه قیمت برای شما نمایش داده شده اند .[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column]
550,000 تومان
مقایسه
تخفیف!
810,000 تومان
مقایسه
تخفیف!
730,000 تومان
مقایسه
[/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

لنز پانسمانی: بر روی قرنیه قرار می گیرند و به عنوان محافظ قرنیه می باشد. برای افرادی که دچار زخم قرنیه و یا بیماری های دیگر قرنیه هستند، استفاده می شود و مانع از سایش پلک روی قرنیه شده و امکان ترمیم ضایعات اپی تلیال قرنیه را فراهم می کند.

لنز سخت: کاربرد این نوع لنزها برای افرادی است که دچار آستیگماتیسم بالا و یا قوز قرنیه هستند بسیاری از افراد که از عینک های طبی استفاده می کنند به مرور زمان احساس می کنند که نیاز به لنز دارند با داشتن لنز دیگر لازم نیست نگران کثیف شدن و بخار گرفتن و گم شدن عینک خود باشید و به لحاظ زیبایی نیز به علت نامرئی بودن ترجیح داده می شود.

لنز سیلیکونی

خصوصیات لنز نرم چشم ،

لنزهای نرم یا هیدروفیلیک، 2 تا 3 میلیمتر دورتر از قرنیه را می پوشانند. تحمل آن ها راحت تر است نمی توانند آستیگماتیسم قرنیه را اصلاح نمایند، چون شکل قرنیه را به خود می گیرند و بنابراین در آستیگماتیسم های بالاتر از 1.50 دیوپتر تجویز نمی شوند گذاشتن و برداشتن لنزهای نرم، مشکل تر از لنزهای سخت است. لنز را در آب یا شامپو نگهداری نکنید، بلکه در محلول مخصوص خودش نگه دارید

خصوصیات لنز خشک چشم ؛

لنزهای سخت، به دلیل توانایی اصلاح آستیگماتیسم تا 4 دیوپتر و کیفیت برتر بینایی، انتخاب ارجح برای اغلب افرادی است که نمی توانند از لنزهای نرم استفاده نمایند.

قطر این لنزها، کوچک تر از قطر قرنیه بوده و همیشه 10 تا 15 درصد از قرنیه بدون پوشش باقی می ماند که امکان دسترسی قرنیه به اکسیژن هوا را فراهم می کند.

امکانی که در لنزهای نرم وجود ندارد، و قرنیه را در معرض آدم یا خیز قرار می دهد.

لنزهای سخت بر خلاف لنزهای نرم که ازهمان اول فرد با آن راحت است، نیاز به یک دوره زمانی (7 روز) برای انطباق دارند.

گذاشتن و برداشتن و نگهداری از لنزهای سخت، راحت تر است. اما استفاده از لنز جنبه های منفی هم دارد.لنز مقدار اکسیژنی را که به قرنیه چشم می رسد، کاهش می دهد و می تواند منجر به عفونت شود.علاوه بر آن استفاده از لنز خطر ابتلا را به زخم های قرنیه ای افزایش می دهد.

این عوارض می تواند به سرعت پیشرفت کند و هم چنین خیلی جدی باشد و در موارد نادری نیز می تواند منجر به کوری شود.

خطرات دیگر استفاده از لنز عبارتند از:

  • خشکی چشم
  • تورم و یا مشکلات قرنیه مانند تاری دید، خراشیدگی و یا تغییر در شکل قرنیه است.
  • ایجاد حساسیت به مواد شوینده لنز
  • تجمع رسوب در لنز که باعث ناراحتی مصرف کننده و افزایش خطر عفونت می شود.
  • تورم چشم و پلک
  • گذاشتن و برداشتن لنزها و قرار دادن آن ها در مایعات مخصوص و ضد عفونی کردن آن ها ممکن است وقت بیمار را گرفته و برای او ایجاد مزاحمت نماید.
  • گذاشتن و برداشتن لنز به چشم صدمه میزند.
  • امکان عفونت در لنزهای طولانی مدت وجود دارد.
  • گم کردن لنز نسبت به عینک ساده تر است.
  • گذاشتن و برداشتن لنز نسبت به عینک، مشکل تر می باشد.
  • هنگام استفاده از لنز تماسی سخت، گرد و خاک ممکن است به زیر لنز رفته و باعث خراش قرنیه شود.
  • برای به حداقل رساندن خطر، نیاز به رعایت نکاتی است.

مهم ترین موضوع روش نگه داری لنز است که نقش مهمی در کاهش مشکلات و عفونت های چشمی دارد پس بهتر است به این نکات توجه کنید:

مهم ترین زمان احتیاط :

زمانی كه لنز را داخل چشم‌تان می‌گذارید یا خارج می‌كنید.

از نظر محققان بینا اپتیک  این زمان‌ها را می‌توان لحظات طلایی برای میكروب‌هایی دانست كه منتظر ورود به چشم شما هستند شما انگشت‌تان را داخل چشم‌تان می‌كنید و اینگونه فرصت ورود میكروب‌ها را به محیط چشم می‌دهید قبل از تماس با لنز دست‌تان را كاملا بشویید (و اگر می‌توانید ضدعفونی كنید) اگر هم به طور مرتب از لنز استفاده می‌كنید بهتر است ناخن‌هایتان را كوتاه كنید تا ناخن‌های بلند و تیز شما سطح لنزها یا سطح پلك و چشم‌تان را خراش ندهد از آب معمولی (یا آب جوشیده) برای شست‌و‌شوی لنزها استفاده نكنید و حتما از محلول‌های مخصوص نگهداری لنز استفاده كنید.

مدت استفاده از لنز :

درواقع علت مخالفت بسیاری از چشم‌پزشكان با لنزها همین است كه استفاده‌كننده‌ها گاهی فراموش می‌كنند آنها را از چشم شان خارج كنند (یا تنبلی مانع آن می‌شود) اما یادتان باشد لنزها مانع رسیدن اكسیژن به چشم‌ها می‌شود. اگر لنزها را شب از چشم‌تان خارج نكنید خطر ایجاد زخم‌ در قرنیه شما به شدت افزایش می‌یابد این زخم‌ها گاه می‌تواند منجر به كوری شود و برای استفاده طولانی مدت و خواب کوتاه شرکت بینا اپتیک فقط لنز پیورویژن 2 بوش اند لومب را پیشنهاد میدهد.

در زمان مصرف دارو های چشمی :

زمانی كه دارو مصرف می‌كنید

قطعا اگر بخواهید قطره‌ای در چشم‌تان بریزید، لنزها را خارج خواهید كرد اما آیا می‌دانید مصرف برخی از داروهای خاص ممكن است با وضعیت لنز شما ربط پیدا كند؟

مثلا اگر قرص‌های پیشگیری از بارداری مصرف كنید چشم‌ها به دلیل استروژن موجود در این قرص‌ها به لنزها حساس‌تر خواهد شد همین‌طور این قرص‌ها میزان اشك ریزش را كاهش می‌دهند و اینگونه چشم‌ها خشك‌تر و امكان آسیب‌ آنها با لنز بیشتر می‌شود. قرص‌های ضدحساسیت و آنتی‌هیستامین‌ها هم چشم را خشك می‌كنند و برخی داروهای ضدآكنه می‌توانند باعث ایجاد احساس خارش در چشم دارای لنز شوند.

مایع لنز 1

تاریخ محلول لنز خیلی مهمه!

وقتی محلول‌های نگهدارنده مشكل‌ساز می‌شوند

در مقاله مزایا و معایب لنز چشم طبی و رنگی محلول‌های نگهداری لنز نکاتی درباره محلول های لنز نیز گوشزد میکنیم “در انواع و اقسام شكل‌ها و اسم‌ها و فرم‌ها در دسترس هستند اما حواستان باشد كه مواد نگهدارنده موجود در این محلول‌ها فاسدشدنی است؛پس هرگز از محلول‌های تاریخ‌گذشته استفاده نكنید.چنین محصولاتی می‌تواند مشكلات جدی را برای چشم ایجاد كند درضمن اگر محلول نگهدارنده لنز خود را با نوعی دیگر عوض كردید، بدانید كه ممكن است چشم‌تان نسبت به نوع جدید واكنش نشان دهد و هرگز محلول‌های نگهدارنده را در ظرف‌های دیگر نریزید و درب ظرف‌های حاوی آنها را باز نگذارید زیرا این كارها احتمال آلوده شدن آنها توسط انواع و اقسام  میكروب‌ها را به‌شدت افزایش می‌دهد.

اول لنز بزاریم یا آرایش کنیم ؟؟

زمانی كه آرایش می‌كنید

كیف آرایش شما و محتویات آن، پر از وسایلی است كه می‌توانند باعث حساسیت و تحریك چشم شوند یادتان باشد كه هرگز وسایل آرایشی خودتان را به كسی امانت ندهید و از لوازم آرایشی فرد دیگری هم استفاده نكنید درضمن هرگز به چشم متورم، حساس و دچار اشك‌ریزش یا دردناك، ریمل و سرمه نزنید و از مداد ابرو و خط چشم استفاده نكنید درصورت استفاده از لنز از ریمل واترپروف استفاده كنید. اگر هم از محصولات دورچشم استفاده می‌كنید حتما از مرطوب‌كننده‌های با پایه آب كه از نوع «كم حساسیت» باشند استفاده كنید یادتان باشد كه مرطوب‌كننده‌ها، كرم‌ها و فونداسیون‌ها با پایه روغنی و كرمی می‌تواند حسابی چشم‌ دارای لنز را تحریك كند و موجب آزار شود. یك نكته مهم در مورد لنزها و آرایش چشم: اگر از لنزهای نرم (soft) استفاده می‌كنید قبل از آرایش چشم‌ها لنز را در چشم‌تان بگذارید اما اگر از لنزهای منعطف با قابلیت عبور گازها استفاده می‌کنید، اول چشم‌هایتان را آرایش كنید و بعد لنز بگذارید. اما در مورد هر دو نوع لنز، اول آنها را خارج كرده و بعد اقدام به پاك كردن آرایش‌ از چشم و دورچشم خود بكنید.

سیگار

از دود گریزان باشید !!

زمانی كه در هوای آزاد هستید ذرات معلق در هوا، به‌خصوص آلاینده‌ها می‌توانند چشم‌ها را تحریك كنند و میزان تحریك در چشم‌هایی كه لنز دارند بیشتر است بنا به تحقیقات متخصصین بینا اپتیک ذرات معلق، گردوخاك، غبار هوا و دود سیگار نمونه‌هایی از مواد آزاردهنده لنز هستند. اگر میزان آلودگی زیاد باشد چشم با مكانیسم اشك‌‌ریزش سعی می‌كند از خود دفاع كند و این برای كسانی كه لنز دارند بسیار سخت است.در هوای بسیار آلوده تهران بهتراست لنزهایتان را خارج كنید و با عینک طبی بیرون بروید (البته بهترین كار این است كه در چنین هوایی بیشتر در محیط‌های سربسته یا دارای تصفیه هوا، باشید).

مایع لنز

 نکات مربوط به لنز چشم :

  • قبل از زدن و برداشتن لنز چشم ، دست هایتان را بشویید.
  • از قرار دادن دو عدد لنز در یک جا لنزی، خودداری کنید، زیرا باعث چسبندگی می شود.
  • موقع زدن لنز، بر روی قرنیه فشار اضافی وارد نکنید تا باعث آسیب قرنیه نشود.
  • موقع برداشتن لنز، مراقب باشید ناخن هایتان به قرنیه صدمه نزند.
  • هنگام خواب، لنز را در آورید و هرگز با لنز نخوابید، حتی اگر لنزهای دائمی دارید
  • علاوه بر تمیز کردن لنز، آن ها را هر چند وقت یک بار با محلول هایی مثل پروکسیدهیدروژن ضدعفونی کنید.

در حالی که لنز بر روی چشم هایتان قرار دارد، از اسپری های معطر کننده، قطره یا پماد چشمی استفاده نکنید کسانی که در محیط های آغشته به مواد شیمیایی کار می کنند، اگر مجبور به استفاده از لنز باشند، باید هنگام کار از عینک های محافظ استفاده کنند. چشم هایتان را ماساژ ندهید، زیرا ممکن است لنز به بیرون بیافتد.

اگر بعد از زدن لنز احساس جسم خارجی کردید، لنز را در آورید و پس از شستشو با سرم فیزیولوژی مجدداً آن را بر روی چشم قرار دهید. حداکثر مدت زمان استفاده از لنز در طول روز، 6 ساعت می باشد به طور مرتب، برای کنترل چشم و لنزهایتان، به چشم پزشک مراجعه کنید.

جا لنزی

 ظرف نگهداری لنز چشم :

نکات مربوط به ظرف و محلول نگهداری لنز که جزئی از مزایا و معایب لنز چشم طبی و رنگی میباشد ; هنگام بستن سرپوش ظرف نگهداری لنز، مواظب باشید لنز پاره نشود. لنز را در آب یا شامپو نگهداری نکنید، بلکه در محلول مخصوص خودش نگه دارید هرگز از بزاق دهان، برای مرطوب کردن لنزها استفاده نکنید. محلول های نگهداری لنز نرم با محلول های نگهداری لنز سخت متفاوتند، آن ها را به جای یکدیگر استفاده نکنید. نوع محلول نگهداری لنز را بدون مشورت با پزشک متخصص عوض نکنید. بعد از این که محلول نگهداری را داخل جا لنزی ریختید، فوراً درب محلول نگهداری را ببندید، زیرا محلول به وسیله میکروارگانیسم های موجود در فضای آزاد آلوده خواهد شد. به تاریخ انقضای محلول های نگهداری کننده و سرم فیزیولوژی توجه کنید اگر به طور اتفاقی لنز نرم را داخل جا لنزی، به صورت خشک نگهداری کردید،قبل از برداشتن آن، ابتدا سرم فیزیولوژی را بر روی آن بریزید و بعد از 2 تا 4 ساعت لنز را بردارید. دست زدن به لنز نرمی که به صورت خشک نگهداری شده، باعث پودر شدن آن می شود. فرد مصرف کننده در مورد نحوه استفاده صحیح از لنزها نیز باید توسط پزشک خود آموزش ببینید و از لنز مناسب چشم خود بهره برد.

 

گذاشتن لنز داخل چشم

 

کاربرد لنزهای زیبایی و آرایشی دیگر فقط مخصوص روزهای خاص مانند میهمانی ها نیست،

استفاده از آن ها بین افراد جوان به ویژه زنان اهمیت ویژه ای پیدا کرده است که در این میان این گروه از افراد در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به صدمات جدی قرنیه هستند. امیدواریم در این مقاله با مزایا و معایب لنز چشم طبی و رنگی بخوبی آشنا شده باشید.

اگر سوالات دیگری در مورد مزایا و معایب لنز چشم طبی و رنگی داشتید و در این مقاله موجود نبود ” لطفا جهت تکمیل اطلاعات خود و مشورت با همکاران ما در شرکت بینا اپتیک با ما تماس بگیرید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

12 thoughts on “مزایا و معایب لنز چشم طبی و رنگی

  1. ندا کرمی میگوید:

    سلام روز بخیر
    بنده مطلب آموزشی شما رو کامل خوندم به نظرم خیلی جامع و مفید بود
    ولی به نظرم این ضعف رو داشت که هیچ برند و محصولی رو نگفتید خوبه یا نه ؟
    کاش به بررسی محصولات هم یه بخشی اختصاص میدادید تا محصول بدرد نخور و داغون نخریم . ممنون

    • ghazale moosavi میگوید:

      با سلام خدمت شما بازدیدکننده عزیز
      ابتدا تشکر میکنم از وقتی که گذاشتید و مقاله مربوط به لنز چشمی ما رو به دقت و تا انتها مطالعه فرمودید .
      در مورد ایرادی هم که به مقاله گرفتید کاملا وارد هست , اما هدف تیم آموزشی بینا اپتیک فقط آموزش و آگهی بازدیدکنندگان عزیز این سایت بوده و به این دلیل (عدم تبلیغات و فروش ) معرفی برند و محصولات رو در این بخش نیاورده ایم .
      البته به زودی مقاله ای جهت مقایسه تمامی برندهای لنزهای طبی و رنگی به بخش مقالات اضافه میشود .
      با تشکر بخش مقالات بینا اپتیک

  2. Raha میگوید:

    سلام من کل مطالب شما رو خوندم و واقعا مفید بودن ولی برای من جای سوال ک اگر 1 ماه از لنز اونطور که باید استفاده نکنیم و باعث قرمزی چشم و دردناک شدن بشه آیا خطر این هست ک امکان عمل چشم برای دوربینی یا نزدیک بینی دیگر فراهم نشه؟ یا بعد میشه با مراقبت بیشتر هم از لنز استفاده کرد؟

    • ghazale moosavi میگوید:

      سلام و روز بخیر
      ممنون از پیامتون و اینکه مطلب ما رو مفید دونستید .
      بله , قطعا با مراقبت های پزشکی و استفاده از داروهایی که عفونت چشم رو برطرف کنه امکان عمل چشم فراهم میشه !! اما باید توجه داشته باشید که دوره نقاهت رو باید سپری کنید !
      اما درمان پیشنهادی بر اساس تجویز خانم دکتر محمدی استفاده از قطره اشک مصنوعی بمدت 2 روز به فاصله زمانی 2 ساعت یکبار چنانچه قرمزی چشم از لنز طبی باشد برطرف خواهد شد و جای نگرانی نیست.

    • مدیر فروشگاه عینک بینا میگوید:

      سلام آقا مهدی عزیز ؛
      بله آقایان هم میتونند از لنز استفاده کنند ؛ هیچ محدودیتی نداره اما در خصوص نحوه استفاده از لنز هم توضیحات ذیل را بخونید :

      گذاشتن لنز در چشم

      1. دست هایتان را به خوبی بشویید و منتظر بمانید تا رطوبت دستان تان خشک شوند، برای خشک کردن دست ها از هیچی استفاده نکنید صبر کنید خودشان خشک شوند.

      2. توجه داشته باشید که لنزهای شما باید حالت کاسه ای باشند اگر به شکل بشقابی بودند باید آن ها برگردانید.

      3. حالا وقت ان است که لنز را با محلول بشویید.

      4. لنزی که با محلول شستشو داده اید را روی انگشت سبابه بگذارید و با دست دیگر پلک بالا و پایین را بکشید.

      5. مقابل آینه بایستید و لنز را به آرامی روی سیاهی چشم قرار دهید.

      6. پس از قرار دادن لنز داخل چشم کمی بالا و پایین را نگاه کنید و به آرامی پلک بزنید.

      آموزش برداشتن لنز از چشم

      1. دست ها را با صابون بشویید و منتظر شوید تا خشک شوند.

      2. با یک دست پلک بالا و پایین را نگه دارید و با انگشت های شصت و سبابه به سمت عنبیه چشم بروید و به آرامی لنز را خارج کنید .

      3. قبل از اینکه لنز را در جا لنزی قرار دهید باید آن را با محلول شستشو دهید.

    • مدیر فروشگاه عینک بینا میگوید:

      سلام آقا سینای عزیز
      ممنونیم از ابراز لطف شما ؛ به جرات میتوان گفت که ما جزو معدود سایتهای حوزه اپتیک هستیم که مقالات تالیفی داریم و واقعا برای نوشتن آنها وقت میگذاریم !

        • مدیر فروشگاه عینک بینا میگوید:

          با سلام
          استفاده طولانی مدت بدون خروج لنز از چشم در بعضی مواقع موجب میشود که لنز به سطح قرنیه بچسبد اما با استفاده صحیح ( روزی 4 الی 5 ساعت ) این مشکل بوجود نمی آید !
          لذا نازکی و یا چسبیدن لنز بستگی به شرایط استفاده شما دارد .

    • مدیر فروشگاه عینک بینا میگوید:

      با سلام خدمت شما دوست عزیز ،
      فرقی بین لنزهای طبی و رنگی از لحاظ مصرف نیست اما مثل بسیاری از کالا ها باید توجه داشته باشید که کالای اورجینال خریداری نمائید .
      پارامترهای مهم در لنز :
      1 – قطر لنز
      2- درصد آب رسانی

دیدگاهتان را بنویسید