لنز روزانه یکبار مصرف | روزی یک جفت لنز چشمی تازه باید استفاده شود !

لنز روزانه یکبار مصرف

لنز روزانه یکبار مصرف به عنوان لنزهای تک کاربرد شناخته می‌شوند که در انتهای هر روز برداشته شده و از صبح روز بعد باید از یک جفت لنز چشمی تازه استفاده شود. این لنزها که با عناوین دیگری مانند لنز تماسی روزانه هم شناخته می‌شوند، در میان چشم پزشکان و مصرف کنندگان به دلایل مزایای بهداشتی و راحتی خود محبوبیت بالایی دارند.

محبوبیت بالا و قیمت پایین این مدل لنز تماسی باعث شد که ما در این مطلب به بررسی مزایا و معایب لنز  روزانه یکبار مصرف بپردازیم و ببینیم که آیا این گزینه می‌تواند گزینه مناسب ما باشد یا خیر؟!

کلیاتی در مورد لنز روزانه یکبار مصرف 

لنز طبی

قبل از اینکه وارد بحث جوانب مثبت و منفی لنز یکبار روزانه مصرف شویم، دو موضوع بسیار مهم در مورد آنها وجود دارد که می‌توانند گزینه انتخابی ما را تحت تأثیر قرار دهد:

  • “مصرف روزانه” را با “روزانه یکبار مصرف” اشتباه نگیرید. چون احتمالاً به صورت انگلیسی بر روی بسته لنز نوشته، پس شما هم دو اصطلاح “daily wear” و “daily disposable” را اشتباه نگیرید. لنزهای روزانه لنزهایی هستند که باید قبل از خواب برداشته شوند، زیرا استفاده از آنها برای طول شب توصیه نشده است. این لنزها ممکن است فقط یک روز، یک ماه یا حتی سه ماه با توجه به نوع برند آنها استفاده شوند. جالب‌تر اینکه بین شرایط استفاده و تعویض لنز روزانه و لنز یکبار مصرف روزانه هم تفاوت وجود دارد.
  • در دنیای لنزهای تماسی، اصطلاح یکبار مصرف همیشه به معنی فقط یکبار استفاده نیست. حتی در برخی موارد می‌بینیم که لنزهای هفتگی هم با عنوان لنز یکبار مصرف شناخته می‌شوند. اما به طور کلی لنز یکبار مصرف روزانه اصطلاح خاصی برای لنزهایی است که روزانه برداشته می‌شوند و به طور کلی دور انداخته می‌شوند.

چرا همیشه باید لنزها را از چشم خارج کنیم؟

اگر از مسئله لنز رنگی دائمی یا لنز طبی دائمی چشم پوشی کنیم، مسائل بهداشتی و درمانی ایجاب می‌کند که ما همیشه لنزها را از چشم خارج کنیم. پروتئین، کلسیم، لیپید و چند ماده دیگر به شکل طبیعی در اشک شما هستند و می‌توانند به طور مستقیم بر روی لنزها رسوب کنند. رسوب این مواد باعث می‌شود که لنز تماسی شما حالت کدر بگیرند و دید مناسبی نداشته باشید. ضمن اینکه احتمال بروز عفونت و التهاب در چشم هم زیاد است.

حالا با وجود اینکه لنزها را می‌توان هر روز از چشم خارج کرد و تمیز کرد، اما تمیز کردن آنها ۱۰۰% مؤثر نیست و برخی از مواد رسوب کرده بر روی سطح آن‌ها باقی می‌ماند. به همین دلیل اکثر چشم پزشکان معتقدند که استفاده از لنز روزانه یکبار مصرف می‌تواند این چالش‌ها را از بین ببرد.

لنز تماسی روزانه: گزینه‌ای راحت و سالم

دو گزینه و راهکار اصلی برای جلوگیری از مشکلات سلامتی ناشی از لنزهای تماسی وجود دارد. یکی از این راهکارها این است که شما به طور مستمر برای چند روز لنزها را بپوشید و پس از آن لنز را دور بیندازید. متاسفانه لنزهای تماسی شبانه امکان استفاده به صورت شبانه را ندارند و ایده خوبی برای همه افراد نیستند. از طرف دیگر اگر هم استفاده کنند، احتمال بروز عفونت و مشکل در حین خوابیدن وجود دارد.

راهکار جایگزین، استفاده از لنز روزانه یکبار مصرف است. بسیاری از متخصصان مراقبت از چشم و مصرف‌کنندگان لنزهای تماسی احساس می‌کند که این بهترین گزینه می‌تواند برای آنها باشد. توجیه این افراد این است که این لنزها نیازی به تمیز کردن ندارند و از طرف دیگر امکان انباشته شدن رسوب و مواد داخل اشک بر روی آنها به حداقل می‌رسد.

لنز یکبار مصرف روزانه چه تفاوتی با لنزهای معمولی دارد؟

لنز طبی در بهار

حتی قبل از تولید لنزهای روزانه یکبار مصرف، به خوبی مشخص بود که دلایل سلامتی ما را مجبور به تولید محصولی با شرایط مناسب می‌کند. مشکل اصلی این بود که لنزهای تماسی اغلب برای دور انداختن گران‌تر از چیزی بودند که ما تصور می‌کردیم. بنابراین مصرف کنندگان لنزهای معمولی ترجیح می‌دادند که از محلول لنز و سایر گزینه‌ها برای تمیز کردن لنزها استفاده کنند.

این موضوع باعث شد که برندهای تولید کننده لنز به سراغ روش‌های جدید ساخت بروند که لنزهایی با کیفیت بالا و در حجم بیشتر تولید کنند و در عوض هزینه آنها کمتر باشد. این پیشرفت باعث شد که قیمت لنزها پایین‌تر بیاید و به عنوان یک گزینه مناسب برای لنزهای معمولی شناخته شود. این محصول چیزی جز لنز تماسی روزانه یکبار مصرف نبود که مواد اولیه آنها نسبت به لنزهای سنتی تفاوت چندانی نداشته و تنها برخی مواد تکمیلی و طرح‌های جدید در ساخت آنها استفاده شده بود.

استفاده از لنز روزانه یکبار مصرف چقدر هزینه دارد؟

بطور کلی لنزهای تماسی روزانه یکبار مصرف در اغلب موارد بسیار ارزان‌تر از چیزی هستند که مردم انتظار دارند. البته ما در اینجا نمی‌توانیم به قیمت مشخص اشاره کنیم و قیمت آنها تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی مانند نام تجاری و مواد به کار رفته در ساخت لنز قرار دارد. به طور کلی در ساخت این لنزها از مواد هیدروژل سیلیکون استفاده می‌شود و برندهای مختلفی مانند برند فرش لوک، ایر اپتیکس و سولوتیکا و چندین برند دیگر در زمینه تولید آنها فعالیت می‌کنند.

فقط می‌توانید این نکته را در نظر داشته باشید قیمت لنز روزانه یکبار مصرف به شکلی است که مصرف کننده برای دور انداختن آن‌ها مشکلی ندارد و ارزانتر از سایر گزینه‌ها هستند.

آیا من هم می‌توانم از لنز روزانه یکبار مصرف استفاده کنم؟

لنز تماسی

بله! همه افراد امکان استفاده از این لنزها را دارند، اما نظر نهایی را باید متخصص چشم پزشک در مورد وضعیت چشم شما بدهد و با توجه به وضعیت شما لنز تماسی تجویز می‌شود. کلید انتخاب در استفاده از این لنزها، در نظر گرفتن نسخه تجویز شده توسط پزشک است. امروزه لنزهای روزانه در قالب لنزهای رنگی، لنزهای طبی رنگی و همچنین لنزهای آستیگمات و بایفوکال طراحی شده‌اند که انتخاب بین آنها باید با توجه به نسخه چشم پزشک انجام شود.

حالا اگر نسخه شما به شکلی باشد که امکان استفاده از لنز روزانه یکبار مصرف برای شما وجود نداشته باشند، در این حالت مجبور خواهید بود که از لنزهای روزانه سنتی استفاده کنید.

معایب لنز تماسی روزانه یکبار مصرف        

بطور کلی می‌توان ادعا کرد که تمامی معایب موجود در مورد لنزهای روزانه برای لنزهای یکبار مصرف هم وجود دارد. این لنزها هم نیاز به مراقبت روزانه دارند و در برخی موارد فرد باید از عینک استفاده کند. افرادی که مبتلا به خشکی چشم هستند نیاز دارند که از قطره‌های چشمی و به طور ویژه اشک مصنوعی کمک بگیرند و حتی ممکن است برخی از آنها برای شرایط خاص شما قابل استفاده نباشند. نکته جالب توجه در مورد لنز تماسی روزانه یکبار مصرف این است که شما بعد از خارج کردن دیگر نیازی به بازگشت آنها به چشم ندارید و این احتمال عفونت و التهاب در چشم شما را به حداقل می‌رساند.

امیدواریم که این مطلب اطلاعات خوب و کاملی در مورد لنز  روزانه یکبار مصرف در اختیار شما گذاشته باشد. اما خوشحال می‌شویم که در پایین به ما بگویید که: آیا قبلاً از این لنزها استفاده کرده‌اید؟ تجربه شما در استفاده از این محصول به چه صورت بوده است؟ با چه شرایطی از این لنزها استفاده کرده‌اید؟ آیا از لحاظ اقتصادی به سود شما بوده؟ آیا به دیگر کاربران استفاده از آن را پیشنهاد می‌دهید؟

مطالعه مطالب زیر هم می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند:

 

دیدگاهتان را بنویسید