قبل از خرید لنز چشم این موارد را در نظر بگیرید !

قبل از خرید انواع لنز چشم این موارد را در نظر بگیرید

انواع لنز چشم | لنز چشم یکی از ابزارهایی بود که به خوبی توانست نقش مهمی در بهبود کیفیت دید و همچنین تغییر شکل ظاهری افراد ایفا کند. امروزه شرکت‌های تولید کننده لنزهای تماسی با توجه به انتظاری که مشتریان از محصولات آنها دارند تغییراتی در محصولات خود به وجود می‌آورند و باعث تنوع بخشی به این حوزه شده‌اند. در برخی موارد فقط تغییر رنگ چشم و تغییر شکل ظاهری فرد در اولویت است و در برخی موارد هم از لنز به عنوان یک ابزار برای تقویت بینایی فرد استفاده می‌شود.

با این مقدمه کوتاه به سراغ معرفی برخی از اصطلاحات رایج در حوزه سلامت لنز چشم خواهیم رفته و اصلی‌ترین مدل‌های آنها را معرفی می‌کنیم تا شما بتوانید از این مطلب به عنوان یک منبع استفاده کنید.

تعریف کلی لنز چشم

لنز رنگی

لنز چشم یک لایه نازک و شفاف و منعطف است که روی سطح قرنیه چشم قرار می‌گیرد و می‌تواند نقش‌های متفاوتی داشته باشد. این لنزها که به عنوان لنز تماسی هم شناخته می‌شوند با استفاده از مواد اولیه هایدروژل و سیکلو هایدروژل ساخته می‌شوند که توانایی بالایی در نگهداری آب دارند و میزان عبور اکسیژن از آنها بالاست. این وضعیت باعث می‌شود که فرد به هنگام استفاده از آنها دردسر چندانی نداشته باشد و خیلی راحت به آن‌ها عادت کند.

با توجه به انتظاراتی که از لنز چشم می‌رود، تغییراتی در مواد اولیه و در ساختار آنها به وجود آمده که برخی از آنها برای بهبود کیفیت دید و برخی نیز صرفاً برای تغییر رنگ چشم یا تشدید رنگ چشم استفاده می‌شود. حالا اگر شما قصد خرید لنز تماسی را داشته باشید طبیعتاً با گزینه‌های زیر مواجه هستید.

لنز طبی

لنز رنگی

انواع لنز چشم | این لنزها عمدتاً به صورت یک لایه نازک شفاف و بدون رنگ هستند که تاثیری بر تغییر رنگ یا تشدید رنگ چشم فرد ندارند و در نسخه‌های روزانه، ماهانه، سالانه و فصلی تولید می‌شوند. عملکرد لنز طبی تقریباً همانند عدسی چشم است و برای مشکلات مختلفی مانند نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم به کار گرفته می‌شوند. در لنزهای طبی مسئله راحت بودن فرد اهمیت ویژه‌ای دارد و به همین دلیل ضخامت آنها در قسمت لبه‌ها بسیار کمتر است. لنزهای طبی گزینه خوبی به عنوان جایگزین عینک هستند زیرا هم فضای بیشتری را پوشش می‌دهند هم فرد می‌تواند مشغله‌های با فعالیت زیاد را به کمک آنها انجام دهد.

و البته استفاده از لنزهای طبی به عنوان لنز چشم الزامات بهداشتی بسیار مهمی دارد که فرد ملزم به اجرای آن‌هاست تا از التهاب و عفونت چشم خود جلوگیری کند.

لنز رنگی

لنز چشم

انواع لنز چشم | لنز رنگی ساختاری همانند لنزهای طبی دارند با این تفاوت که قدرت بینایی آنها صفر است و هیچ تاثیری در وضعیت دیده فرد ندارند. این لنزها در دو دسته کلی برای تغییر رنگ چشم و تشدید رنگ چشم قرار می‌گیرند. لنزهای رنگی با رنگ‌های مختلفی مانند لنز آبی، لنز سبز و لنز طوسی در بازار دیده می‌شود که نمونه‌های ترکیبی آنها مانند لنز طوسی آبی یا نمونه‌های دو رنگ آنها مانند لنز طوسی دور مشکی هم در بازار وجود دارد. لنزهای رنگی توسط برندهای مختلفی در سرتاسر دنیا تولید می‌شود که از جمله برندهای معروف آنها می‌توان به برند ایر اپتیکس، برند فرش لوک، برند سولوتیکا و برند آرین اشاره کرد که هر کدام از آنها ویژگی‌های متفاوتی دارند.

خرید لنز رنگی پیچیدگی بیشتری نسبت به لنزهای طبی دارد و شما با رنگ‌های متنوعی مواجه هستید که ممکن است انتخاب شما را کمی سخت کنند. اما در مورد خرید این دسته از لنز چشم توصیه ما این است که حتماً به سراغ فروشندگان معتبر مانند گروه بینا اپتیک یا حداقل به سراغ داروخانه‌ها بروید که از کیفیت محصولات آنها اطمینان داشته باشید.

لنز طبی رنگی

عکس لنز رنگی

لنز طبی رنگی به عنوان یک گزینه ترکیبی شناخته می‌شود که هم بر روی کیفیت دید فرد و هم بر روی رنگ چشم فرد تأثیر گذار هستند. امروزه لنزهای طبی رنگی به دلیل نقش ترکیبی خود به یک گزینه محبوب برای افراد عینکی و به طور ویژه برای خانمهای عینکی تبدیل شده‌اند. این لنزها ساختاری مشابه با لنزهای طبی دارند که فرد می‌تواند با توجه به مشکل دوربینی یا نزدیک بینی یا حتی آستیگماتیسم خود از آنها استفاده کند. در کنار آن امکان تغییر رنگ یا تشدید رنگ چشم توسط این لنزها هم به وجود آمده که ساختار این بخش برگرفته از لنزهای رنگی است.

معمولاً قیمت لنز طبی رنگی نسبت به لنزهای طبی خالص یا لنزهای رنگی خالص بالاتر است که بیشتر به دلیل استفاده از تکنولوژی پیچیده و پیشرفته در ساخت لنزهاست.

 لنز پانسمان

لنز رنگی

این مورد یکی دیگر از گزینه‌های موجود در بازار است که شاید آشنایی کمتری با آن داشته باشید یا حتی تجربه استفاده از آن را نداشته باشید. لنزهای پانسمان به عنوان یک لایه اضافی بر روی قرنیه فرد قرار می‌گیرند و به عنوان محافظ قرنیه برای افراد مبتلا به زخم قرنیه یا بیماریهای دیگر به کار گرفته می‌شود.

 لنزهای نرم

اما ممکن است در جریان خرید لنز چشم با اصطلاحی تحت عنوان لنز نرم یا لنز هیدروفیلیک مواجه شوید. این لنزها می‌توانند حدفاصل ۲ تا ۳ میلیمتر از قرنیه چشم را بپوشانند و استفاده از آنها در بلند مدت راحت است. لنزهای نرم وجود دارد این است که برای بیماری‌های آستیگماتیسم کاربرد ندارند و در آستیگماتیسم‌های بالاتر از 1.50 دیوپتر از آنها استفاده نمی‌شود. لنزهای نرم محلول مخصوص نگهداری وجود دارد و شما باید سعی کنید که به هنگام به خرید لنز این محلول را هم تهیه کنید.

 لنز سخت

لنز طبی در بهار

لنزهای سخت ساختار متفاوتی نسبت به لنزهای نرم دارند و معمولاً با فاصله کوچکی نسبت به سطح قرنیه قرار می‌گیرند. این ویژگی باعث می‌شود که لنزهای سخت به مانند یک کلاهک بر روی قرنیه چشم قرار گیرد و افراد مبتلا به آستیگماتیسم برای استفاده از آن‌ها تا حدود ۴ دیوپتر مشکل خاصی نداشته باشند. نکته جالب دیگری که در مورد لنز چشم وجود دارد این است که معمولاً بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از سطح قرنیه چشم خالی می‌ماند و این باعث می‌شود که اکسیژن رسانی کافی به قرنیه صورت گیرد.

لنز یا عینک؟ 

لنز عینک بلوکات

انواع لنز چشم | آخرین نکته‌ای که شما قبل از خرید لنز طبی باید در نظر بگیرید این است که آیا خرید لنز گزینه بهتری است یا استفاده از عینک؟ پاسخ گروه‌های مختلف به این سؤال متفاوت است و هر کدام از آنها توجیه خاص خود را دارد. اما به طور کلی اگر شما قادر به رعایت نکات بهداشتی و نگهداری لنزها هستید و نیاز دارید که در طول کار خود بیش از حد از دستان استفاده کنید بهتر است از لنز کمک بگیرید. لنزها برای ورزشکاران و کسانی که فعالیت زیادی دارند انتخاب خوبی هستند.

اما اگر در مناطقی هستید که احتمال خشکی چشم در آنها زیاد است و یا در شرایطی هستید که نمی‌توانید نکات بهداشتی و سلامتی لنزها را رعایت کنید بهتر است که به طور مداوم از عینک استفاده کنید و لنزها را فقط برای برخی مراسم‌های خاص به کار ببرید.

اگر در مورد هر کدام از مطالب ذکر شده در این مقاله به آن دارید می‌توانید به طور مستقیم با گروه بینا اپتیک تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید