راهکارهای ساده و بی هزینه برای از بین بردن خط و خش عدسی عینک

راهکارهای ساده و بی هزینه برای از بین بردن خط و خش عدسی عینک

معمولاً هر کسی که از عینک طبی استفاده می‌کند، با مشکل ایجاد خط و خش عدسی عینک مواجه می‌شود و به دنبال راهکار برای از بین بردن آن‌ها می‌گردد. وجود این خط و خش هم برای بینایی فرد آزاردهنده است و هم از لحاظ ظاهری باعث افت کیفیت عینک می‌شود. البته امروزه برخی از عینک‌ها با پوشش ضدخش به مشتری تحویل داده می‌شود که مقاومت آنها بالاتر است.

اما در این مطلب هدف ما کسانی است که از لنزهای مختلف استفاده می‌کنند و به دنبال راهکارهای ارزان و بی دردسر برای از بین بردن خط و خش عدسی عینک خود هستند. پس با ما همراه باشید تا روش‌های مختلف را به شما معرفی کنیم.

شستن عینک

اگر خط و خش عدسی عینک شما بسیار ریز است

خوشبختانه، اگر خط و خش عدسی عینک شما به اندازه کافی ریز باشد و حتی تشخیص دادن آن برای سایرین سخت باشد، کار شما بسیار راحت‌تر است و راهکارهای ساده‌تری در اختیار دارید. در این حالت برای از بین بردن خط و خش باید مراحل زیر را انجام دهید:

 شستن عینک

سطح عدسی عینک را با مایع بشورید

شما می‌توانید عدسی عینک طبی خود را برای یک دقیقه زیر شیر آب قرار دهید یا از محلول‌های شوینده تخصصی عدسی‌ها برای این مورد استفاده کنید. اسپری‌های تمیز کننده و اسپری‌های شیشه شور هم به خوبی در این مورد کار می‌کنند.

  • در این حد از خط و خش عدسی عینک نیازی به استفاده از مواد ساینده نیست و یا نیازی به استفاده از مواد شیمیایی با محتوای اسیدی نیست. به خاطر داشته باشید که عدسیهای عینک طبی ممکن است یک لایه یا پوشش بر روی خود داشته باشند. اگر شما از محلول‌های شوینده اسیدی و مواد ساینده استفاده کنید، به احتمال زیاد به این پوشش بیرونی صدمه می‌زنید. این موضوع باعث می‌شود که تا حدود زیادی از خرید عینک طبی پشیمان شوید. پس فعلاً دست نگه دارید و از آب یا شوینده‌های معمولی برای از بین بردن خط و خش عدسی عینک استفاده کنید.

استفاده از یک پارچه نرم با بافت ریز مخصوص تمیز کردن

در این مرحله باید به سراغ پارچه‌های مخصوصی بروید که برای پاک کردن عینک از آنها استفاده می‌کنید. پارچه‌های زبر و خشن به هیچ وجه این جا مناسب نیستند. اگرچه ممکن است به نظر برسد که این پارچه‌های زبر در لایه‌های مواد را از بین می‌برند، اما شما باید به حداقل زبری پارچه بسنده کنید.

  • استفاده از پارچه‌های بافت ریز برای از بین بردن خط و خش عدسی عینک طبی، زیرا ابعاد فوق العاده کوچک بافت این پارچه‌ها باعث ایجاد خراش کوچک یا هر گونه نشانه خط خوردگی که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، نمی‌شود.

شستن عینک

پارچه رو به آرامی به دو طرف عدسی عینک حرکت دهید

حرکت دادن چرخشی یا دایره‌ای بزرگ‌ترین اشتباهی است که شما ممکن است برای از بین بردن خط و خش عدسی عینک انجام دهید. حرکات چرخشی و حرکات دایره‌ای ممکن است باعث ایجاد خطوط و لکه‌های دایره‌ای در سطح خارجی عدسی شود و به مرور زمان باعث از بین رفتن کیفیت دید در عینک طبی شود.

از بین بردن خراش‌های جدی‌تر به کمک خمیر دندان

عدم جلوگیری از خراش‌های کوچک در ابتدا باعث ایجاد خراش‌های جدی‌تر می‌شود که احتمالاً تصمیم شما را برای خرید عینک جدی‌تر می‌کند. اما هنوز هم صبر کنید، ما برای از بین بردن خط و خش عدسی عینک حتی در اندازه‌های بزرگتر هم راهکارهای مختلفی داریم. یکی از این راهکارها استفاده از خمیردندان است. برای به کار بردن این روش باید مراحل زیر را اجرا کنید:

شستن عینک

مالیدن خمیر دندان بر قسمت خراشیده شده عدسی عینک

به خاطر داشته باشید که خمیر دندان حاوی مواد ساینده در اندازه میکروسکوپی است که قابلیت پولیش کشیدن و صاف کردن سطح خارجی هر لایه‌ای را دارند. اندازه این دانه‌های ساینده به اندازه‌ای کوچک است که مشکلی برای مینای دندان ایجاد نمی‌کند و شما می‌توانید از آن برای صاف کردن سطح عدسی استفاده کنید.

استفاده از یک پارچه نرم برای مالیدن خمیر دندان بر سطح عدسی

مجدداً به خاطر داشته باشید که از هر پاچه زبر و خشن در این مرحله دوری کنید. پارچه‌های زبر علاوه بر اینکه کمکی به از بین بردن خط و خش عدسی عینک نمی‌کنند، بلکه باعث تشدید آنها شده و صدمات جدی‌تری به عینک شما خواهند زد. بنابراین سعی کنید از یک پارچه نرم با بافت ریز استفاده کنید و تمامی خمیر دندان را به تمامی سطح عدسی برسانید.

شستن عینک

خمیر دندان را به صورت حرکت رفت و برگشتی به تمامی سطح عدسی برسانید

در اینجا هم به خاطر داشته باشید که نیازی به حرکت چرخشی و دایره‌ای نیست که عامل اصلی ایجاد خط و خش دایره‌ای بر روی عدسی عینک بوده و شما را برای خرید لنز عینک به بازار می‌کشاند.

  • مواد ساینده در در ترکیب خمیر دندان کمی خشن‌تر از پارچه قاب با بافت ریز هستند. متمرکز کردن فشار دست بر روی یک محل مشخص از عدسیکم کم باعث می‌شود که سطح خارجی عدسی صدمه دیده و حتی در صورت ادامه به بخش‌های داخلی آن هم آسیب می‌رساند. بنابراین سعی کنید به صورت پیوسته و یکپارچه خمیردندان را بر روی سطح خارجی عدسی حرکت دهید.

شستن خمیر دندان از سطح عدسی

در این مرحله می‌توانید از آب گرم یا از محلول شیشه شور یا ترکیبی از هر دو برای از بین بردن خمیر دندان در سطح عدسی استفاده کنید.

شستن عینک

تمیز کردن و خشک کردن مجدد

بعد از شستن خمیر دندان، باز هم با استفاده از پارچه نرم با بافت ریز سعی کنید تمامی مواد و رطوبت باقی مانده بر روی عدسی عینک را پاک کنید و از خشک بودن و پاک شدن خمیردندان اطمینان حاصل کنید.

از بین بردن خراش‌های خیلی جدی با مواد ساینده شیشه

هنوز یک مرحله دیگر تا مراجعه شما به بازار و گرفتن قیمت عینک طبی باقی مانده است و برای از بین بردن خط و خش عدسی عینک به شکل شدیدتر هم راهکار داریم. اگرچه این خراش‌های خیلی جدی بسیار آزار دهنده هستند و هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ کیفیت دید تأثیرگذارند، اما برای این مورد می‌توانید به سراغ مواد ساینده شیشه بروید. برای استفاده از این روش باید مراحل زیر را دنبال کنید:

خرید و آماده سازی مواد لازم

به طور کلی و مواد ساینده شیشه حاوی مقداری مواد اسیدی قدرتمند بوده که می‌تواند بخش مشخصی از شیشه را جدا کند و یک سطح صاف و مسطح به وجود بیاورد. در این شرایط خاص و ویژه، شما می‌توانید از این ماده برای از بین بردن لایه خارجی شیشه عینک استفاده کنید. برای انجام این مراحل به مواد زیر نیاز دارید:

  • ماده ساینده شیشه: در این حالت می‌توانید به سراغ برند Armor Etch بروید که مواد اولیه آن از محبوبیت بالاتری برخوردار است و کیفیت بهتری نسبت به سایر مواد ساینده دارد.
  • دستکش‌های پلاستیکی با کیفیت بالا برای محافظت از دستان شما در برابر مواد اسیدی.
  • استفاده از گوش پاک کن یا سایر مواد مشابه برای مالیدن ماده ساینده شیشه بر روی عدسی عینک.

شستن عینک

اعمال کردن ساینده شیشه با استفاده از پنبه گوش

بخاطر داشته باشید که نیازی به مالیدن ماده ساینده بر روی بخش داخلی یا فریم عینک طبی نداریم و تنها باید سطح خارجی آن را به طور کامل بپوشاند. از آنجایی که مواد اسیدی موجود در ماده ساینده بسیار قوی هستند، لازم است که این مرحله از کار را بسیار سریع انجام دهید. پوشش دادن سطح خارجی عدسی عینک به طور کامل برای از بین بردن خط و خش عدسی عینک کافی است.

اجازه دهید که ماده ساینده برای کمتر از ۵ دقیقه بر روی عدسی عینک باقی بماند

مجدداً به خاطر داشته باشید که این ماده شیمیایی حاوی مواد اسیدی قوی است. اگر این ماده شیمیایی برای بیشتر از ۵ دقیقه بر روی عدسی بماند، به شدت به آن صدمه می‌زند و مجبور به تعویض عینک طبی خود خواهید بود.

شستن عینک

شستشوی ماده ساینده

از آب معمولی برای شستن ماده ساینده استفاده کنید، مگر در مواردی که راهکارهای دیگری در اختیار داشته باشید. نحوه شستشوی شما باید به شکلی باشد که هیچ گونه اثری از ماده ساینده بر روی شیشه عینک باقی نمانده باشد.

در نهایت می‌توانید عدسی عینک را با همان پارچه نرم و با بافت ریز تمیز و خشک کنید. لازم است که در این مرحله هم حرکت دست شما به صورت رفت و برگشت و به سمت کناره‌های عدسی باشد و از حرکات دایره‌ای و گردشی بپرهیزید.

اگر به هر دلیلی، نتوانستید خط و خش عدسی عینک را از بین ببرید و مجبور به تعویض عینک‌طبی خود هستید، می‌توانید از بخش قیمت عینک اطلاعات کامل‌تر و دقیق‌تری را پیدا کنید که به شما در خرید یک گزینه اورجینال و اصلی کمک می‌کند. در ضمن به خاطر داشته باشید که کارشناسان بینا اپتیک همیشه در کنار شما هستند و می‌توانید سؤالات خود را در بخش نظرات از آنها بپرسید.

منبع: https://www.wikihow.com/Fix-Scratched-Glasses

 

دیدگاهتان را بنویسید