راهنمای انتخاب عینک دودی برای ورزش

راهنمای انتخاب عینک دودی برای ورزش

شرط می‌بندم زمانی که برای انتخاب عینک دودی به یک فروشگاه می‌روید، توجه چندانی به نحوه استفاده از آن یا و نحوه مراقبت از آن ندارید. اما مطمئناً هنگام انتخاب عینک برای فعالیت ورزشی، قضیه خیلی فرق می‌کند. نگران نباشید! ما در اینجا هستیم که در مورد نکات مختلف در خرید عینک آفتابی به شما مشورت دهیم و گزینه‌های مختلف را در اختیار شما قرار دهیم. گاهی انتخاب یک عینک بسیار سخت‌تر از این است که فقط به یک فروشگاه مراجعه کنیم و پول خرید عینک را بدهیم.

موارد زیادی لازم است که در انتخاب عینک آفتابی در نظر داشته باشید، اما ما در اینجا فاکتورهای مختلفی به شما نشان خواهیم داد که رعایت کردن هر کدام از آنها شما را از مراجعه مجدد به فروشگاه عینک آفتابی و عینک طبی بی نیاز می‌کند.

عینک آفتابی

انتخاب عینک دودی قابل تنظیم

یکی از مواردی که در انتخاب عینک دودی در فعالیت‌های ورزشی اهمیت ویژه‌ای دارد، بحث راحت بودن ورزشکار به هنگام استفاده از عینک است. بنابراین بسیار ضروری است که به فاکتورهای مختلف زیر توجه داشته باشید:

  • نوع صورت: صورت افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال، افراد آسیایی چهره پرتری نسبت به مردم اروپا دارند. این در حالی است که اروپایی‌ها به نظر گونه برجسته‌تر و مشخص‌تری دارند. به همین دلیل لازم است که در جریان انتخاب عینک دودی و خرید عینک آفتابی ورزشی این ملاحظات را در نظر بگیرید. قابل تنظیم بودن عینک این فرصت را به شما می‌دهد که در طول فعالیت‌های طولانی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و کوهنوردی را باتوجه به صورت خود تنظیم کنید.
  • نوع و اندازه بینی فرد: تنوع صورت در مورد تنوع بینی هم وجود دارد. در برخی افراد نوک بینی بالا قرار می‌گیرد و در برخی دیگر پایین‌تر می‌آید. این موضوع باعث می‌شود که برخی از شرکت‌ها و فروشگاه‌های عینک سازی برای محصولات خود پل عینک یا محافظ بینی عینک قرار ندهند. اما پیشنهاد بهتر برای شما به عنوان خریدار این است که به سراغ عینک‌های قابل تنظیم بروید که به راحتی تغییرات دلخواه خود را ایجاد کنید.
  • مشاوره با فروشنده: هم در فروشگاه بینا اپتیک و هم احتمالاً در بین سایر همکاران این روال وجود دارد که فروشنده به عنوان مشاور در کنار خریدار است. در واقع وظیفه ما این است که اطلاعات کاملی در اختیار مشتری قرار دهیم. مثلاً ممکن است یک نفر نیاز به عینک دودی با قابلیت پوشش کامل چشم داشته باشد، و برخی دیگر ترجیح دهند که از بین عینک‌هایی با سایزهای معمولی استفاده کنند. اینجاست که مشورت فروشنده فرایند انتخاب عینک دودی را به سمت یک انتخاب استاندارد می‌برد.
  • خوب است بدانید: سعی کنید برای فعالیت‌های ورزشی به سراغ عینک‌هایی بروید که اطراف چشم شما را به طور کامل پوشش دهند. یک عینک ورزشی مناسب دارای دسته‌های قابل تنظیم است تا ورزشکار اطمینان داشته باشد که در حین فعالیت مشکل افتادن عینک یا پایین آمدن آن را نخواهد داشت.

عینک آفتابی

عدسی‌های ضد خش

ممکن است در حین انجام فعالیت‌های ورزشی به دلیل شدت فعالیت شاهد افتادن عینک آفتابی خود باشید و در آن لحظه متوجه مشکلی برای آن نشوید. اما وقتی که متوجه وجود خش بر روی عدسی عینک می‌شوید، طبیعتاً برای شما ناراحت کننده است. برخی از افراد که شدت فعالیت بالایی دارند، ترجیحاً به سراغ عینک‌های دودی با عدسی‌های ضد خش می‌روند که مقاومت بالایی در برابر خراشیدگی از خود نشان می‌دهند. البته برخی از کسانی که از عدسی‌های معمولی استفاده می‌کنند و عدسی عینک دودی آنها دچار خشم می‌شود، راهکارهای زیر را انجام می‌دهند:

  • پولیش کشیدن سطح عدسی عینک آفتابی با استفاده از پنبه و کتان؛
  • تمیز کردن عدسی‌ها با استفاده از خمیر دندان؛
  • لعاب دادن سطح شیشه عینک با نوشابه گازدار؛
  • استفاده از واکس خودرو بر روی سطح شیشه عینک؛
  • استفاده از اسپری سرویس مبلمان منزل برای پاک کردن لنزها.

 توجه داشته باشید: این روش‌ها تنها راه حل‌های موقتی هستند و خراش‌ها را به طور کامل از روی شیشه عینک دودی از بین می‌برند.

هنگامی که شما در حال فعالیت ورزشی شدید مانند دوچرخه سواری با سرعت بالا هستید یا در ارتفاعات بالا کوه نوردی می‌کنید، احتمال برخورد سنگریزه‌های کوچک و سایر ذرات در طول مسیر به شیشه عینک وجود دارد و ممکن است خراشیده شود. بنابراین در انتخاب عینک دودی برای فعالیت ورزشی خود به سراغ عینک‌هایی بروید که دارای پوشش ضد خش هستند. این عدسی‌ها از جنس پلی کربنات هستند و با تکنولوژی پیشرفته در برابر خراشیدگی مقاوم شده­اند. بنابر این نگرانی در مورد تاری دید یا خراش خوردگی سطح شیشه عینک وجود ندارد.

عینک آفتابی

انتخاب عینک دودی ورزشی با حفاظت UVA و UVB

عدسی عینک‌های آفتابی می‌توانند درجه‌های حفاظتی متفاوتی در برابر اشعه ماوراء بنفش و همچنین نور خورشید فراهم کنند. متاسفانه انتخاب یک عدسی غیر استاندارد و نامناسب می‌تواند آسیب‌های جدی به چشم بزند که مهم‌ترین آن‌ها بیماریهای دژنراسیون ماکولا یا همان تباهی لکه زرد و همچنین آب مروارید هستند. استفاده از عینک آفتابی این فرصت را به ما می‌دهد که چشم خود را از نور مستقیم خورشید و همچنین اشعه uv محافظت کنیم و بیشتر نور منعکس شود.

نکته ناراحت کننده برای ورزشکاران ورزش‌های زمستانی این است که برف می‌تواند ۸۰ درصد از اشعه یووی را بازتاب دهد و می‌تواند به عنوان یک منبع بالقوه برای آسیب به چشم ورزشکار شناخته شود.  موضوع انتخاب عینک دودی ورزشی با قابلیت حفاظت در برابر نور ماوراء بنفش را ضروری می‌کند و ورزشکاران باید توجه ویژه‌ای به این بحث داشته باشند.

خوب است بدانید: عینک دودی ورزشی که دارای برچسب محافظتی ۱۰۰ درصد محافظت در برابر اشعه نور یووی باشد همیشه عملکرد بهتر و مناسب‌تری دارد.

عینک آفتابی

عدسی‌های آنتی رفلکس

اکثر ورزشکاران عینکهای آفتابی با لنزهای آنتی رفلکس را ترجیح می‌دهند تا از این طریق خطرات احتمالی در طول فعالیت ورزشی خود را کاهش دهد. این عدسی‌ها قابلیت بازگرداندن صددرصدی اشعه ماوراء بنفش منعکس شده از سطوح مختلف را دارند. عینک آفتابی پلاریزه یک گزینه مناسب برای ورزشکاران است که به آنها اجازه می‌دهد که رنگ را برجسته‌تر ببینند. این لنزها برای ورزش‌های آبی که لازم است ورزشکار به سطح آب خیره شود، ایده آل هستند. حتماً مطلب ما را در مورد عینک‌های پلاریزه مطالعه کنید.

بطور کلی عینک و عدسی‌های پلاریزه برای فعالیت‌هایی که امکان انعکاس نور از سطوح مختلف مانند انعکاس نور از شیشه خودرو، انعکاس نور از سطح سنگ و انعکاس نور از سطح آب وجود دارد، مناسب هستند. پس اگر به فکر انتخاب عینک دودی ورزشکاری هستید، توصیه ما این است که حتماً به فکر استفاده از عینک آنتی رفلکس و همچنین عینک پلاریزه باشیدکه در تمرکز و انجام بهتر فعالیت ورزشی به شما کمک می‌کند.

برخی از عدسی‌ها برای تمامی شرایط نوری مناسب هستند. عدسی‌های فتوکرومیک در آب و هوای ابری، فضا را روشن‌تر نشان می‌دهند و در محیط‌های روشن، از نور محیط کم می‌کند. این موضوعی است که به دلیل تغییر در انتقال اشعه یووی به وجود می‌آورند و عملاً از تأثیر منفی نور خورشید بر سلامت چشم جلوگیری می‌کند.

گزینه‌های انتخاب رنگ عدسی عینک دودی

این یکی دیگر از مزایای عینک‌های آفتابی است که شما می‌توانید از رنگهای مختلف آنها استفاده کنید. بنابراین گزینه‌های مختلفی در اختیار شما قرار دارند که عبارتند از:

  • عینک شنا با ترکیب طلایی: این عینک‌ها برای شرایط نوری متوسط و پایین مانند زیر آب مناسب هستند.
  • عینک‌های شنا با ترکیب آبی: این عینک‌ها برای جلوگیری از تأثیر نور منعکس شده از سطح آب مناسب هستند؛
  • عینک‌های پلاریزه سیاه و خاکستری: نور منعکس شده از سطوح مختلف را خنثی می‌کنند و یک تصویر واضح ارائه می‌دهند.
  • عینک‌های قهوه‌ای و قرمز: بهترین گزینه برای شرایط نوری کم و متوسط
  • عینک‌های سبز و آبی: مناسب برای علاقه مندان و ورزشکاران مربوط به فعالیت‌های آبی.

عینک آفتابی

طراحی و مدل در انتخاب عینک دودی ورزشی

علاوه بر تمامی ملاحظات سلامتی جسمی و روحی، طبیعتاً شما به عنوان یک ورزشکار به دنبال عینکی هستید که ظاهر شما را زیباتر و جذابتر کند. عینک‌های مد روز باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شوند. اگرچه عینک‌ها برای فعالیت ورزشی خاص طراحی شده‌اند، اما هرکدام از آنها با سبک‌ها و رنگ‌های مختلفی در بازار موجود هستند. حتی برندهای تولیدکننده عینک­ها هم با یکدیگر متفاوت است. این موضوع به شما کمک می‌کند که گزینه‌های مختلفی در پیدا کردن عینک مناسب از لحاظ سبک زندگی و تیپ و شخصیت در اختیار داشته باشید.

خوب است بدانید: در انتخاب عینک دودی ورزشی بهتر است به وضعیت صورت خود و همخوانی عینک با آن توجه داشته باشید، اما این موضوع نباید عملکرد و ایمنی چشم‌های شما را تحت تأثیر قرار دهند. در واقع عملکرد عینک نسبت به زیبایی آن در اولویت قرار دارد.

امیدواریم که این مطلب راهنمای خوبی برای انتخاب عینک دودی ورزشی باشد و به شما در خرید عینک آفتابی مناسب کمک کند. در انتها توصیه می‌کنم که از محصولات ما برای پیدا کردن عینک آفتابی اورجینال و عینک کوهنوردی دیدن کنید جواب نمونه‌های واقعی و استاندارد این محصولات را ببینید.

منبع: https://sunglassky.com/tips-buying-right-sports-sunglasses/

 

دیدگاهتان را بنویسید