خصوصیت عینک آفتابی | اگر به فکر خرید عینک آفتابی هستید، بخوانید !

خصوصیت عینک آفتابی | اگر به فکر خرید عینک آفتابی هستید، بخوانید !!

خصوصیت عینک آفتابی | از آنجایی که خرید عینک آفتابی برای بسیاری از مشتریان ما در بینا اپتیک اهمیت ویژه‌ای دارد، بد نیست که مروری به این فرایند خرید داشته باشیم و در جریان آن فاکتورهای مختلف را به شما معرفی کنیم تا بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید. البته از همان اسم عینک آفتابی هم می‌توان فهمید که جلوگیری از رسیدن نور خورشید و اشعه فرابنفش به چشم اصلی‌ترین و مهمترین فاکتور در خرید عینک آفتابی است. اما ما فرض می‌گیریم که شما در حال حاضر در فروشگاه هستید و اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

خرید عینک آفتابی

انواع عینک آفتابی

خصوصیت عینک آفتابی | اولین کاری که در اینجا باید انجام دهید، انتخاب نوع عینک آفتابی است. برخی از الگوی عینک آفتابی مردانه و عینک آفتابی زنانه استفاده می‌کنند. اما در اینجا، منظور ما بسیار کلی‌تر و دسته‌بندی‌های کامل‌تری است. بنابراین برای خرید عینک آفتابی با سه مدل از آنها مواجه هستیم:

  • عینک آفتابی کژوال: این عینک‌ها تحت عنوان عینک روزانه یا Casual نیز شناخته می‌شود که برای استفاده روزمره، فعالیت‌های تفریحی معمولی و جلوگیری از رسیدن نور خورشید به چشم در حالت عادی مناسب است. این عینک‌ها با ایجاد سایه بر روی چشم در حین رانندگی و همچنین راه رفتن در سطح شهر مناسب هستند. عینک آفتابی کژوال برای فعالیت‌های ورزشی شدید مناسب نیست.
  • عینک آفتابی اسپرت: طراحی شده برای فعالیت‌هایی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، ورزش‌های سبک و حتی کوهنوردی معمولی. عینک آفتابی اسپرت وزن کمی دارد، عدسی و فریم با مقاومت بالایی داشته و مقاومت آن از عینک آفتابی کژوال بیشتر است. این عینک‌ها دارای گیره بینی محکمی هستند که حتی به هنگام عرق کردن نیز باعث حفظ عینک بر روی چشم می‌شوند. لنز استفاده شده در این عینک‌ها قابل تعویض است و حتی برای تنظیمات نور مختلف نیز عدسی آنها تیره گی عدسی تغییر میکند مثل عینک کوهنوردی جولبو .
  • عینک آفتابی گلاسیر: عینک آفتابی کلاسیک یا عینک Glacier یک عینک مخصوص برای محافظت از چشم در برابر نور شدید و همچنین نور خورشید منعکس شده از برف طراحی شده است. این عینک‌ها در کوهنوردی حرفه‌ای بهترین انتخاب ممکن هستند و معمولاً طراحی فریم آنها به شکلی است که مانع ورود نور از طرف این چشم‌ها می‌شوند.

خرید عینک آفتابی

خصوصیات لنز عینک‌های آفتابی

خصوصیت عینک آفتابی | خب حالا بریم سراغ انتخاب عدسی عینک‌های آفتابی! اگرچه برای برخی از خریداران، انتخاب فریم عینک و برند آن در خرید عینک آفتابی بسیار مهم است، اما توصیه ما این است که در انتخاب عدسی عینک حساسیت بالایی به خرج دهید. در اینجا شما با چند نوع لنز و متفاوت مواجه هستیم:

  • لنزهای پلاریزه: لنزهای پلاریزه به طور قابل ملاحظه‌ای برق و درخشانی موجود در محیط را کاهش می‌دهند. عملیات پلاریزاسیون یک ویژگی و خصوصیت عالی برای کسانی است که به دنبال لذت بردن از ورزش‌های آبی هستند و یا در فعالیتهایی مشغول هستند که درخشندگی در آنها بیش از حد است. در فعالیت کوهنوردی هم می‌توان از لنزهای پلاریزه استفاده کرد. در برخی موارد، لنزهای پلاریزه با رنگ‌های رسیده از چراغ‌های ال ای دی و ال سی دی واکنش می‌دهند و شفافیت آنها را کم می‌کنند. اگر با چنین شرایطی مواجه هستید، سراغ لنز پلاریزه نروید.
  • لنزهای فتوکرومیک: خرید عینک آفتابی با لنز فتوکرومیک به کسانی پیشنهاد می‌شود که بطور مکرر با تغییر شدت نور و تغییر شرایط آب و هوایی مواجه هستند. این لنزها در روزهای روشن تیره‌تر می‌شوند و وقتی که محیط تیره باشد، به رنگ روشن تغییر وضعیت می‌دهند. به خاطر داشته باشید که فرآیند فتوکرومیک کمی زمانبر است و لازم است که بین آن هماهنگی به وجود بیاید. یعنی از زمان سفیدی تا تیره گی سطح عدسی .
  • لنزهای قابل تعویض: برخی از عینک‌های آفتابی با لنزهای قابل تعویض یا قابل جابه‌جایی ساخته می‌شوند و می‌توان از عدسی‌هایی با رنگ‌های مختلف استفاده کرد. این سیستم به شما کمک می‌کند که در شرایط مختلف عدسی عینک آفتابی را تغییر دهید و به شکل مناسب‌تری از چشمان خود محافظت کنیم. البته تعویض عدسی ممکن است تبعاتی بابت مستهلک شدن فریم عینک هم داشته باشد. که عینکهای حرفه ای تر رنگ عدسی بصورت خود بخود یا همان فتوکرومیک تعقییر میکند که لازم نباشد شما برای تعویض عدسی به عینک خود دست بزنید .

خرید عینک آفتابی

تأثیر فاکتور VLT در انتخاب عینک

فاکتور VLT از اصطلاح انگلیسی Visible Light Transmission گرفته شده است که به معنی میزان عبور نور مرئی است. این فاکتور نشان می‌دهد که هرکدام از لنزها چه مقدار از نور مرئی را از خود عبور می‌دهند. برای کسانی که دائماً در معرض نور هستند و این موضوع بینایی آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، فاکتور VLT از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند گزینه ما را در خرید عینک آفتابی تحت تأثیر قرار دهد. برای استفاده از این فاکتور، چند دستورالعمل کلی وجود دارد:

  • 0-19٪ VLT: ایده آل برای شرایط روشن و آفتابی.
  • VLT 20-40٪: مناسب برای استفاده همه منظوره.
  • 40٪ + VLT: برای شرایط ابری و کم نور مناسب است.
  • 80-90 +٪ VLT: لنزهای تقریباً روشن برای شرایط نور بسیار کم و شب.

رنگ عدسی عینک

خصوصیت عینک آفتابی | رنگ عدسی عینک به طور کامل میزان بینایی و واکنش چشم شما با نور محیطی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. معمولاً حالت کلی در انتخاب رنگ عدسی عینک بدین صورت است که رنگ‌های تیره مانع از رسیدن نور قوی به چشم شده، اما  به همان نسبت وضعیت رنگ های متقابل را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در جریان خرید عینک آفتابی شما با دو طیف رنگ‌های تیره و رنگ‌های روشن مواجه هستید:

  • رنگ‌های تیره مانند قهوه‌ای، خاکستری و سبز: عینک‌های آفتابی با عدسی‌های رنگی تیره برای استفاده روزمره و فعالیت در محیط‌های در معرض نور مناسب هستند. این عدسی‌ها از برانگیختگی و کاهش دید در شرایط متوسط تا نور زیاد جلوگیری می‌کند. خوشبختانه لنزهای خاکستری و سبز رنگ، تأثیر چندانی بر رنگ‌های مختلف ندارند، اما لنزهای قهوه‌ای باعث تحریف جزئی رنگ ها و تشخیص آنها در حین رانندگی می‌شوند.
  • رنگ‌های روشن مانند زرد، طلایی، کهربایی، گل رز: این عدسی‌ها برای شرایط نوری کم و متوسط مناسب هستند. این عینک‌ها اغلب برای اسکی، اسنوبرد دیگر ورزش‌های زمستانی و برفی استفاده می‌شود. خرید عینک آفتابی با لنز رنگ‌های روشن به ایجاد کنتراست بالا و شرایط نوری مناسب و همچنین بهبود دید و جلوگیری از انعکاس اشیا کمک می‌کند.

خرید عینک آفتابی

پوشش عدسی عینک‌ها

پوشش‌های استفاده شده در لنز عینک آفتابی مسئله مهم دیگری است که در خرید عینک آفتابی باید به آن توجه کنید. عینک‌های آفتابی گران‌تر معمولاً چند لایه پوشش دارد. این پوشش ممکن است یک لایه  هیدروفوبیک یا آبگریز باشد، یا از یک پوشش ضد خش برای بهبود دوام عینک یا حتی از یک پوشش ضد بخار برای شرایط مرطوب و فعالیت با انرژی بالا استفاده شده باشد که عموما تمامی این پوشش ها با بعنوان عدسی آنتی رفلکس شناخته میشوند ؛ پوشش‌های آینه‌ای یا پوشش‌های دفع کننده فلش، برای کسانی که در محیط خارج کار می‌کنند و در معرض نور دارند مناسب هستند. البته پوشش‌های آینه‌ای باعث می‌شود که تصاویر کمی تیره تر دیده شوند و به همین دلیل اغلب این عینک‌ها با رنگ‌های روشن‌تر ساخته می‌شوند.

مواد اولیه یا جنس لنز عینک آفتابی

به همان اندازه که رنگ عدسی در خرید عینک آفتابی مهم است، مواد اولیه یا جنس لنز عینک نیز اهمیت دارد. این موضوع بر شفافیت، وزن عینک، طول عمر عینک و همچنین قیمت آن تأثیر می‌گذارد. گزینه‌هایی که در این حالت در اختیار دارید شامل موارد زیر می‌شوند:

  • عدسی شیشه‌ای: این عدسی‌ها وضوح نوری بالایی دارند و مقاومت آنها در برابر خراش مناسب است. بالا بودن وزن این عدسی و همچنین گران بودن قیمت آن ممکن است برای شما کمی نگران کننده باشد. اما نکته مثبت این عدسی ها این است که خط نمی افتند.
  • عدسی پلی اورتان: این عدسی‌ها مقاومت عالی و شفافیت نوری عالی را فراهم می‌کنند. با وجود اینکه انعطاف‌پذیری و وزن سبک این محصول می‌تواند شما را امیدوار کند، اما لازم است کمی دست به جیب شوید و پول بیشتری بپردازید.
  • عدسی پلی کربنات: عدسی پلی کربنات در برابر ضربه مقاومت بسیار عالی دارد و وضوح نور آن خوب است. برای کسانی که به فکر مسائل اقتصادی هستند، قیمت این عدسی‌ها مقرون به صرفه بوده، وزن نسبتاً نسبتی دارد و حجم آن‌ها کوچک‌تر است. اما مقاومت کمتر آنها در برابر خراشیدگی یکی از معایب این عدسی‌هاست.
  • آکریلیک: عدسی آکریلیک یک جایگزین ارزان برای عدسی پلی کربنات است و بهترین گزینه برای عینک آفتابی کژوال و عینک آفتابی معمولی است. این عدسی‌ها نسبت به عدسی‌های پلی کربنات و شیشه‌ای دوام کمتری دارد و شفافیت نور آنها قدری پایین‌تر است. اما در هر صورت یک گزینه ارزان و مناسب در بسیاری از فریم ها هست.

عینک آفتابی

مواد بکار رفته در فریم عینک

خصوصیت عینک آفتابی | تا اینجای کار تمامی قسمت‌ها و بخش‌های فنی یک عینک آفتابی را انتخاب کرده‌اید و اکنون زمان آن فرا رسیده که به سراغ انتخاب فریم عینک بروید. فریم عینک اهمیت ویژه‌ای دارد و انتخاب آن به اندازه انتخاب لنزها مهم است. کسانی که در انتخاب فریم عینک بتوانند بهترین گزینه ممکن را داشته باشند، مطمئناً هم از شر آلرژی خلاص می‌شوند و هم یک عینک با طول عمر بالا دارند. در خرید عینک آفتابی به موارد زیر توجه کنید:

  • فریم فلزی: انتخاب فریم فلزی به چهره شما بستگی دارد و بیشتر سلیقه‌ای است. این فریم‌ها گران‌تر هستند و طول عمر بیشتری دارند. معمولاً محدودیتی در حرکت ورزشکاران و پسر بچه‌های فعال ایجاد نمی‌کنند. فقط به خاطر داشته باشید که گرمای هوا ممکن است این فریم فلزی را گرم کند که در ماشین و در هوای گرم کمی آزاردهنده است اما خوبی آن اینست که شکل ظاهری عینک در اثر گرما بهم نمیخورد و نیاز به تنظیم مجدد ندارد. فریم‌های فلزی از جنس فولاد ضد زنگ، آلومینیوم و تیتانیوم هستند.
  • فریم نایلون: فریم نایلونی ارزان، سبک وزن و طول عمر بالایی نسبت به سایر فریم‌ها دارد. انعطاف پذیری این فریم‌ها در استفاده از آنها برای ورزشهای شدید ایده آل است. این فریم‌ها قابلیت تنظیم ندارند و بهتر است هنگام سفارش به اندازه و فرم آنها توجه زیادی داشته باشید.
  • فریم عینک استات: این فریم‌ها در برخی منابع تحت عنوان فریم دست ساز ساخته می‌شوند و از عینک‌های بسیار سبک محسوب می‌شوند. تنوع رنگی بالا از مهمترین ویژگی این فریم‌هاست و نداشتن انعطاف پذیری و شکستگی از معایب آنهاست.

توصیه می‌کنم که حتماً مطلب راهنمای انتخاب جنس فریم عینک را مطالعه کنید تا بیشتر با این موضوع و گستردگی آنها آشنا شوید.

نکاتی برای استفاده بهتر از عینک‌های آفتابی

در انتهای راهنمای خرید عینک آفتابی بد نیست که به چند نکته مهم و تاثیرگذار برای خصوصیت عینک آفتابی اشاره کنیم که به شما در داشتن یک عینک خوب و مناسب کمک می‌کند:

  • فریم عینک باید به راحتی بر روی بینی و گوش شما قرار بگیرد، اما نباید باعث ایجاد نشانه و خوردگی شود؛
  • وزن عینک آفتابی باید بین گوش و بینی شما تقسیم شود. فریم‌ها باید به اندازه کافی سبک باشند تا از ایجاد فشار بر روی بینی یا بر روی گوش شما جلوگیری شود؛
  • مژه‌های شما نباید با فریم عینک تماس داشته باشد و به همین دلیل اندازه دسته را متناسب با صورت خود انتخاب کنیمد.

به دنبال خرید اینترنتی عینک آفتابی هستید؟ گروه ما در بینا اپتیک آماده ارائه هرگونه مشاوره در مورد خرید عینک آفتابی و خرید عینک طبی به هموطنان عزیز است. پس برای سفارش و خرید با ما در تماس باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید