بایدها و نبایدهای تمیز کردن عدسی عینک طبی و عینک آفتابی

بایدها و نبایدهای تمیز کردن عدسی عینک طبی و عینک آفتابی

یک تجربه تکراری! ها کردن و تمیز کردن عدسی عینک با استفاده از گوشه لباس. یعنی اگر کمی اغماض به خرج ندهیم، تقریباً همه ما به شکل‌های مختلف تجربه این کار را داریم. در مطالب قبلی به عدسی پلی کربنات و عدسی نشکن اشاره کردیم و گفتیم که وجود پوشش ضد خش برای عدسی عینک‌ها الزامی است. تجربه شخصی نشان می‌دهد که واقعاً همه عدسی‌ها نسبت به خط و خش مقاوم نیستند حتی برندهای معرف عدسی و باید با این حقیقت تلخ کنار بیاییم.

پس تمیز کردن عدسی عینک طبی یا عینک آفتابی به طور مستقیم با طول عمر آن در ارتباط است و اگر به درستی این نکات را رعایت کنیم، مطمئناً مدت زمان بیشتری از آنها استفاده می‌کنیم.

برای تمیز کردن عدسی عینک قبل از هر چیزی دستان خود را بشویید

شستن عینک

دست‌های شما چقدر تمیز هستند؟ روزانه با دستان خود چه چیزهایی را لمس می‌کنید؟ کدام یک از این مواد برای عدسی عینک طبی عینک آفتابی ایمن هستند؟ هنگامی که سعی می‌کنید که عینک خود را کنترل کنید، مطمئناً تنها چیزی که نمی‌خواهید این است که خاک یا چربی از دستان شما به لنز عینک انتقال یابد.

پس به عنوان توصیه اولیه، قبل از تمیز کردن عدسی عینک خود، دستان خود را به درستی بشویید و خشک کنید. همچنین اگر از مایع دستشویی مرطوب کننده استفاده نکنید بهتر است، زیرا ممکن است بقایای باقی مانده از این ماده بر روی عدسی باقی بماند و دوباره درد سر شستشوی لنز را داشته باشید.

 لطفاً بیخیال گوشه پیراهن خود شوید!

خوشبختانه یا متاسفانه! در دسترس ترین گزینه برای تمیز کردن عدسی عینک همان گوشه لباس است. اگرچه معمولاً لباس‌ها به خوبی سطح عدسی را تمیز می‌کنند، اما همیشه بهترین راهکار نیستند. لباس‌هایی که می‌پوشید از جنس‌های متفاوتی هستند و ممکن است خود آنها عامل خط و خش روی عدسی باشد.

حالا ممکن است دانشجو باشید و چند روز لباس را پوشیده باشید! مطمئناً ذرات گرد و غبار و چربی کمی روی آن نیست! پس وقتی که عدسی را روی لباس می‌کشید، این ذرات هم باعث خراش می‌شوند و هم عدسی را کثیف‌تر می‌کند. پس بهتر است که یک پارچه میکروفیلم که معمولاً در عینک فروشی‌ها به شما داده می‌شود استفاده کنید و همیشه همراه خود داشته باشید.

 از صابون مایع یا مایع دستشویی ملایم استفاده کنید

شستن عینک

اگر لکه چربی روی عینک خود داشته باشید، آب معمولی نمی‌تواند آن را پاک کند. هیچ وقت وسوسه نشوید که از صابون‌های دستشویی یا از مواد شوینده خشن استفاده کنید، زیرا این امر می‌تواند به لنزهای شما آسیب برساند. درضمن اکثر محصولات بازار با یک پوشش محافظ برای اضافه کردن یک خصوصیت به عینک به بازار عرضه می‌شوند. پس اگر از یک صابون اسیدی برای تمیز کردن عدسی عینک استفاده کنید، احتمالاً این پوشش را از بین می‌برید.

بهترین کار در تمیز کردن عینک‌های آفتابی و عینک طبی، استفاده از صابون مایع ملایم است. اگر هم صابون مورد نظر مرطوب کننده دارند، بازهم تکرار می‌کنیم که استفاده نکنید و بر روی عدسی شما لکه باقی خواهد ماند.

 لطفاً از شیشه پاک کن استفاده نکنید!

عدسی پرگرسیو

متاسفانه این یکی دیگر از اشتباهات تکراری، به طور ویژه در خانمهای عینکی است. شاید لنزهای پدربزرگ شما از جنس شیشه باشد و مشکلی با شیشه پاک کن نداشته باشد. اما به احتمال زیاد لنز شما پلاستیکی است و دوام آنها در برابر مواد شوینده کمتر است. در ضمن روش تمیز کردن عدسی عینک شیشه‌ای با عدسی‌های پلاستیکی تفاوت زیادی دارد.

استفاده از شیشه پاک کن نه تنها آنها را تمیز نمی‌کند، بلکه باعث خراب شدن آن‌ها می‌شود. به هنگام خرید عینک آفتابی از فروشنده بخواهید یک شوینده یا یک تمیز کننده مناسب و استاندارد به شما معرفی کند. این شوینده‌ها معمولاً اندازه کوچکی دارند و شما به راحتی می‌توانید در کیف خود آن را همراه داشته باشید. البته در مورد عدسی‌های شیشه‌ای استفاده از شیشه پاک کن موردی ندارد، اگرچه در بازار نداریم یا خیلی کم هستند!

 برای آبکشی نهایی از آب ولرم استفاده کنید

انتخاب اندازه فریم عینک

قبل از اینکه لنزهای خود را پاک کنید، ابتدا باید آنها را زیر آب بشویید تا هرگونه گرد و خاک و ذرات ریز ممکن روی آن را بشویید. اگر این کار را انجام ندهید و مستقیماً از بهترین پارچه‌ها هم استفاده کنید، به احتمال زیاد سطح عدسی عینک با وجود فشار انگشت شما خراشیده خواهد شد. همچنین بهتر است که از صابون ملایم و مایع برای شستن عدسی استفاده کنید.

تمیز کردن عدسی عینک با استفاده از صابون و به شکل مناسب باعث می‌شود که لنزهای شما شفاف‌تر باشند و هیچ ماده چسبنده‌ای در آن باقی نماند. البته هیچ وقت از آب داغ روی لنزهای خود استفاده نکنید، زیرا این کار به شکل قابل توجهی به لنزها و پوشش آنها آسیب می زند. پس این توصیه را رعایت کنید که برای تمیز کردن عدسی عینک خود حتماً از آب ولرم یا از آب سرد استفاده کنید.

 استفاده از روشهای اولتراسونیک

نمی‌دانم که شما به این روش دسترسی دارید یا خیر، اما امکان استفاده از امواج التراسونیک برای تمیز کردن عدسی عینک آفتابی و عینک طبی در چند سال اخیر فراهم شده و نیازی به هیچ روش دیگری نیست. در این شیوه، امواج التراسونیک مستقیماً به سطح لنز عینک تابان می‌شوند تا مواد آلاینده و گرد و غبار موجود بر روی آنها از بین برود. البته این یک روش پیشرفته است و به احتمال زیاد در ایران هیچ کدام از عینک سازی ها و عینک فروشی‌ها به آن دسترسی ندارند.

هدف ما در گروه بینا اپتیک این است که مشتریان ما بتوانند بهترین کیفیت را از محصولات خریداری شده دریافت کنند و برای مدت زمان طولانی‌تری از آن استفاده کنند. معمولاً فروشندگان ما اطلاعات کاملی در اختیار خریداران قرار می‌دهند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن از عینک استفاده کنند. همین اطلاعات هم در مورد فریم عینک وجود دارد تا طول عمر عینک افزایش یابد. حالا اگر شما پیشنهادی در مورد نحوه تمیز کردن عدسی عینک دارید یا درقسمتی دچار ابهام هستید در بخش نظرات بنویسید تا دیگر کاربران از آن استفاده کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید