اگر در انتخاب اندازه فریم عینک مانده‌اید؛ بخوانید !

اگر در انتخاب اندازه فریم عینک مانده‌اید؛ بخوانید

احتمالاً باید خیلی دوست داشته باشید که هنگام انتخاب اندازه فریم عینک کمتر کسی به شما ایراد بگیرد یا از بالا یا پایین فریم چشمان شما دیده شود. معمولاً افراد حرفه‌ای در این زمینه اطلاعات کافی دارند و می‌دانند که اندازه دسته عینک، در کدام قسمت بالا و پایین عینک نوشته شده و می دانند دقیقاً در چه محلی دنبالش بگردند. این موضوع برای افراد تازه کار و کسانی که اخیراً تصمیم به استفاده از عینک طبی گرفته‌اند، شدیدتر است و احتمالاً خیلی خوشحال می‌شوند که ما راهنمای انتخاب اندازه فریم عینک را به آنها معرفی کنیم.

انتخاب اندازه فریم عینک

فاکتورهای مؤثر در انتخاب اندازه فریم عینک

اگر قصد خرید عینک طبی دارید یا الان در یک عینک فروشی هستید، عینک مورد نظر را بچرخانید و به قسمت داخلی دسته آن نگاه کنید و بر روی دسته عینک چند عدد می‌بینید که ترتیب قرار گرفتن آنها هم مانند تصویر زیر است.

مطمئن باشید که این اطلاعات همینجوری و به صورت الکی نیستند و برای شما اطلاعات مناسبی دارند. این اطلاعات مشخصاتی در مورد اندازه عینک  موردنظر ارائه می‌دهند که می‌تواند بهترین راهنمای انتخاب اندازه فریم عینک باشد. این عدد از سه بخش تشکیل شده که قطر لنز، پهنای پل عینک و طول دسته‌ها را بر اساس میلیمتر نشان می‌دهد.

  • قطر لنز یا قطر عدسی طبی: این فاکتور بر اساس میلیمتر مشخص می‌شود و پهنای لنز را نسبت به هر سمت از پل عینک نشان می‌دهد. اگرچه این موضوع ممکن است در انتخاب‌های شخصی اهمیت بالایی داشته باشد، اما معمولاً با توجه به سبک فریم عینک و مدل آن مشخص می‌شود.
  • پهنای پل عینک: فاصله بالای هر کدام از عدسی‌ها و در مرکز عینک در نزدیکی دماغ گیر است. این قسمت از عینک برای راحت‌تر بودن آن بسیار مهم است. اگر اندازه پل عینک کم باشد، به مرور زمان به دماغ فشار آورده و باعث ایجاد نشانه بر روی آن می‌شود. اگر هم خیلی بزرگ باشد، احتمال سقوط عینک وجود دارد.
  • طول دسته عینک: برای طول دسته عینک طبی معمولاً اندازه استاندارد وجود دارد و در یکی از اندازه‌های استاندارد ۱۳۵، ۱۴۰ و ۱۴۵ میلی متر به بازار عرضه می‌شوند. اندازه دسته عینک باید به اندازه کافی بلند باشد که چشمان شما احساس راحتی داشته باشد. نداشتن طول مناسب از لحاظ بلندی و کوتاهی می‌تواند بر روی نحوه بینایی و سبک دیدن ما تأثیر داشته باشد.

انتخاب اندازه فریم عینک

رعایت چند مورد ساده در انتخاب اندازه فریم عینک

اگرچه اطلاعات داده شده در بند قبلی کاملاً تأیید شده و علمی هستند، اما باید بپذیریم که طرح فیزیکی صورت انسان‌ها همانند رفتار آنها غیرقابل پیش‌بینی است و ممکن است فیزیک صورت ما به شکلی باشد که با هیچ کدام از این استانداردها همخوانی نداشته باشد. اینجاست که کلیه اعداد و ارقام داده شده بر طبق استاندارد کاربرد چندانی نداشته و باید به سراغ روش‌های تجربی و عملی برویم. این حالت ما پنج پیشنهاد عملی به شما ارائه می‌دهیم:

در نظر گرفتن بالای فریم عینک

قسمت بالایی فریم عینک را می‌توان به عنوان مرجع اصلی آن در نظر گرفت و به طور دقیق باید با خط بالایی ابروهای شما هم تراز باشد. البته معمولاً نحوه قرارگیری دسته عینک در پشت گوش و همچنین قسمت پایین فریم باعث تنظیم درست این قسمت از آن می‌شود. منتها شما هم توجه داشته باشید که کوچک بودن اندازه عینک باعث پایین آمدن نوار بالای فریم و بزرگ بودن اندازه عینک باعث بالا رفتن این نوار بالایی نشود.

 در نظر گرفتن طراحی پل عینک

انتخاب پل عینک از چند جهت برای شما اهمیت دارد. اولاً طراحی مناسب پل عینک و محل مناسب آن باعث می‌شود که کمترین فشار بر روی قسمت بالای بینی وارد شده و احساس راحت‌تری داشته باشید. هیچ وقت به بهانه حفظ تعادل بیشتر، از عینک‌های با پل کوچک یا با دماغ گیر تنگ استفاده نکنید. در ضمن اندازه بزرگ این قسمت احتمال سقوط عینک و پایین افتادن آن بر روی دماغ را بالاتر می‌برد که به این موضوع هم توجه کنید.

انتخاب اندازه فریم عینک

 در نظر گرفتن لبه پایین فریم عینک

قاعده اصلی در انتخاب اندازه فریم عینک با توجه به لبه پایین آن، عدم قرارگیری این لبه بر روی گونه است. اگر به دلیل اشتباه شما، قسمت پایین فریم بر روی گونه سوار شود، احتمال تأثیر بر روی پوست و باقی ماندن جای آن وجود دارد. همچنین کسانی که مستعد آلرژی هستند، این موضوع می‌تواند عامل اصلی آلرژی پوستی شده و در مراحل بعد برای شما مشکل ساز باشد.

 تناسب اندازه صورت با اندازه عینک

انتخاب اندازه فریم عینک

 

یک مطلب تحت عنوان راهنمای انتخاب عینک با توجه به ظاهر صورت روی وب‌سایت خود داریم که اطلاعات کامل و دقیق‌تری در این مورد به شما ارائه می‌دهد. اما روال کار در انتخاب اندازه فریم عینک  به این شکل است که اندازه فریم عینک باید بالاترین تناسب ممکن را با صورت ما داشته باشد. شما هر استاندارد و هر قانونی برای انتخاب عینک بیاورید، در وهله اول باید مشخص کنید که عینک آفتابی می‌خواهید یا عینک طبی. در گام دوم باید به سراغ عینک مردانه یا عینک زنانه بروید. سپس مشخص کنید که صورت شما بلند است، کوتاه است، گرد است یا کشیده. در نهایت با کنار هم قرار  دادن این فاکتورها به این نتیجه می‌رسید که کدام یک از گزینه‌ها برای صورت شما بهتر است.

 تناسب پهنای عینک با پهنای صورت

به همان اندازه‌ای که تناسب بین اندازه صورت و اندازه فریم عینک در انتخاب اندازه فریم عینک نقش دارد، شک نداشته باشید که پهنای عینک یک فاکتور تاثیرگذار است. مطمئن باشید که هیچ وقت یک عینک بزرگ برای یک صورت کوچک مناسب نیست و در حالت عکس هم همین حالت وجود دارد. اگر می‌خواهید خیلی ساده این موضوع را درک کنید، عینک را بزنید و روبروی آینه فروشگاه بایستید. اگر کناره‌های فریم عینک از صورت شما پهن‌تر دیده شد، بدانید که این عینک برای صورت شما مناسب نیست.

نکاتی که در این مطلب به آنها اشاره شد، بسیار ساده و معمولی هستند و هر کسی با هر سطح توانایی می‌تواند آنها را انجام دهند. اما می‌توانید با کارشناسان بینا اپتیک هم تماس بگیرید و از آنها در مورد انتخاب اندازه فریم عینک بپرسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید