اطلاعات لنز طبی و معنی هر کدام از آنها

اطلاعات لنز طبی و معنی هر کدام از آنها

زمانی که برای تصحیح بینایی خود به سراغ چشم پزشک می‌روید، یکی از پیشنهادهای آنها استفاده از لنز تماسی است و به شما یک نسخه می‌دهند که اطلاعات لنز طبی در آن آورده شده است. این اطلاعات تخصصی هستند و دسترسی به آنها برای شما سخت است. اما با کمی دقت و آشنایی با برخی از اصطلاحات، به راحتی می‌توانید از این اطلاعات استفاده کنید و در مورد کارایی و کیفیت لنز تماسی خود مطمئن شوید.

در این مطلب می‌خواهیم به شما بگوییم که اطلاعات لنز طبی شامل چه مواردی می‌شود، هر کدام از آنها چه معنی دارد و از این اطلاعات به چه شکلی می‌توانید استفاده کنید.

نسخه عینک

اطلاعات لنز طبی را به چه صورت به دست بیاوریم؟

اولین کاری که شما باید انجام دهید این است که اطلاعات لنز طبی را از نسخه دکتر یا از داخل جعبه لنز به دست بیاورید. خوشبختانه هم پزشکان و هم شرکت‌های تولید کننده لنزهای طبی و لنزهای رنگی، دستورالعمل مناسب و استاندارد برای استفاده از این ابزارها را دارند. این یعنی شما اگر با بخش‌های مختلف نسخه پزشکی یا جعبه لنز آشنایی داشته باشید، دسترسی به این اطلاعات چندان سخت نیست. پس برای به دست آوردن اطلاعات لنز طبی به سراغ موارد زیر بروید:

گام اول: تعیین نسخه مناسب توسط چشم پزشک

در ابتدا برای خرید لنز طبی یا حتی تعویض لنز طبی، لازم است به سراغ چشم پزشک بروید و آنها با مطالعه پرونده شما، یک نسخه مناسب می‌نویسند. این نسخه به شما تحویل داده می‌شود و به کمک آن می‌توانید از داروخانه یا مراکز معتبر لنز مورد نظر خود را بخرید. معمولاً برای نوشتن نسخه چشم پزشک فرم استانداردی وجود دارد که در آن ستون‌ها و ردیف‌های مشخصی وجود دارد که اطلاعات آنها قابل استفاده است.

به عنوان یک نکته به خاطر داشته باشید که شما قرار است از لنز تماسی استفاده کنید و به چشم پزشک خود در این مورد بگویید. معمولاً بین واژه لنز و عدسی طبی اشتباهاتی به وجود می‌آید که شما باید این مورد را به چشم پزشک خود بگویید تا در زمان نوشتن نسخه یا در زمان خرید لنز دچار دردسر نشوید.

گام دوم: آشنایی با اطلاعات عمومی درج شده در نسخه

سازمان بهداشت جهانی و حتی مراکز آموزش پزشکی در ایران، به چشم پزشکان و اپتومتریست ها توصیه می‌کنند که دستورالعملهای تجویز لنزهای تماسی در آنها از یک قانون استاندارد پیروی کند تا بیمار در خرید بنز دچار دردسر نشود. چشم پزشکان برای تجویز استفاده از لنز معمولاً اطلاعاتی مانند نام بیمار، تاریخ آزمایش، تاریخ صدور نسخه، تاریخ انقضای نسخه و نام، آدرس، شماره تلفن و شماره فکس متخصص اپتومتریست را ذکر می‌کنند.

اطلاعات لنز طبی معمولاً شامل مواردی مانند قدرت لنز و همچنین دستورالعمل خاص استفاده از آنها یا الزامات تجاری در مورد نحوه خرید و فروش لنز هم هست.

نسخه عینک

گام سوم: اصطلاحات تخصصی در نسخه چشم پزشکی

هم جعبه لنزهای تماسی و هم نسخه چشم پزشک دارای برخی اطلاعات تخصصی در مورد لنزهاست. این اطلاعات در مورد قدرت لنز و سایر فاکتورهای مؤثر در تجویز آنهاست. در نسخه شما ممکن است عبارت oculus dexter یا اختصار OD را ببینید. OD یک واژه لاتین برای چشم راست است. واژه oculus zinister، یا OS، به معنای چشم چپ است. اگر هر دو چشم شما نیاز به نسخه مشابه داشته باشند، اصطلاح oculus uterical یا OU را می‌بینید، به این معنی که نسخه برای هر دو چشم است.

تمامی این اصطلاحات و دستورالعمل‌ها بر مبنای یک پارامتر به اسم دیوپتر (Diopter) اندازه گیری می‌شوند که یک واحد مشخص برای اندازه گیری فاصله کانونی است. در بیشتر نسخه‌ها واحد دیوپتر با عنوان D نشان داده می‌شود.

نسخه عینک

گام چهارم: تعیین قدرت لنز طبی (PWR) و انحنای لنز (SPH)

قدرت لنز طبی و انحنای آن معمولاً به صورت دو عدد یا یک ردیف بعد از ستونهای OD و OS آورده می‌شود. این اصطلاحات نشان دهنده توانایی لنز برای اصلاح عدم توانایی چشم در دیدن موارد مختلف است. در مواردی که اپتومتریست یا چشم پزشک برای هر دو چشم از یک نمره برابر یا اصطلاحاً OU استفاده کرده باشد، معمولاً PWR به صورت یک عدد برای هر دو چشم گزارش می‌شود.

به عنوان مثال، اگر در ردیف یا ستون زیر OD عددی مانند -3.50 D را بخوانید، این نشان می‌دهد که در چشم راست خود 3.5 دیوپتر نزدیک بینی دارید. اگر خانه زیر OD برابر با +2.00 باشد، این نشان می‌دهد که شما 2.00 دیوپتر دوربینی را در چشم راست دارید. این به شما کمک می‌کند که به راحتی اطلاعات لنزطبی را به دست بیاورید و در خرید لنز تماسی از این اطلاعات استفاده کنید.

نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که اصلاح چشمان راست و چپ با یکدیگر متفاوت است. اگر هم در اطلاعات لنز طبی یا در نسخه تجویز شده پزشک با اصطلاحی مانند PL مواجه شدید، این اصطلاح مختصر واژه Plano است. این اصطلاح به معنی عدد صفر است و نشان می‌دهد که برای یکی از چشمان نیاز به استفاده از لنز یا خرید عینک طبی با شماره خاص نیست.

نسخه عینک

گام پنجم: آشنایی با میزان انحنای پایه ( بیس لنز) لنز

در جعبه لنز طبی یا در نسخه تجویز شده توسط چشم پزشک یک اصطلاح دیگر تحت عنوان Base Curve وجود دارد که احتمالاً به صورت مخفف BC نوشته می‌شود. این اطلاعات نشان می‌دهد که میزان انحنای داخلی لنز باید به چه صورتی باشد. اپتومتریست یا چشم پزشک میزان انحنا را با توجه به وضعیت سطح چشم شما اندازه می‌گیرند و متناسب با شکل قرنیه است. برخلاف اعداد فوق، این پارامتر بر اساس میلی متر اندازه گیری می‌شود و معمولاً عددی بین ۸ تا ۱۰ میلیمتر است. این مورد از اطلاعات لنز طبی معمولاً در ردیف‌های پایین آورده می‌شود و هر چه عدد آن بزرگتر باشد، یعنی میزان انحنای لنز بیشتر است.

گام ششم: اطلاعاتی در مورد قطر لنز

معمولاً در اطلاعات لنز طبی به قطر اندازه گیری شده برای لنز نیز اشاره می‌شود. قطر لنز به صورت مخفف با DIA نشان داده می‌شود و اندازه آن معادل یک خط مستقیم و عبور کرده از مرکز لنز تماسی است. شاید در این مورد بهتر باشد که نحوه اندازه گیری قطر دایره در دوران دبستان را به یاد بیاوریم. این اطلاعات به سازنده لنزهای تماسی اجازه می‌دهد که محصولات خود را با توجه به سفارش مشتریان و اندازه مورد نیاز آنها آماده کند.

قطر لنز همانند پارامتر BC بر اساس میلی متر اندازه گیری می‌شود و اهمیت بسیار بالایی دارد. کسانی که در جریان خرید لنز طبی به این مورد توجه ندارند، خود را در معرض سوزش بیش از حد چشم یا فرسایش سطح قرنیه قرار می‌دهند.

برندهای لنزنام تجاری و برند مناسب در حوزه‌ی لنز طبی

اگرچه این موضوع از وظایف چشم پزشکان و اپتومتریست نیست، اما باید بپذیریم که میزان آشنایی آنها با محصولات مختلف و برندهای تولید کننده آنها بسیار بیشتر است و حتی اطلاعات آنها در مورد قیمت لنز طبی هم قابل استناد است. به همین دلیل ممکن است چشم پزشکان در اطلاعات لنز طبی به یک برند خاص مانند لنز ایر اپتیکس یا لنز بوش اند لومب یا لنز مورنینگ هر برند دیگری اشاره کنند و از شما بخواهند که محصول این شرکت را استفاده کنید.

اما برای کسانی که لنز را خریده‌اند و می‌خواهند که از برند تجاری آن اطمینان داشته باشند، معمولاً همراه با جعبه لنز یک کارت و کاتالوگ داده می‌شود که شما با خواندن اطلاعات آن‌ها می‌توانید نسبت به اورجینال بودن محصول اطمینان کسب کنید. حتی در برخی محصولات امکان استفاده از شماره ساخت و شماره پروانه هم وجود دارد تا شما از کیفیت محصول مطمئن شوید.

عدسی طبی

آشنایی با برخی اصطلاحات دیگر به عنوان اطلاعات لنز طبی

اطلاعات و اصطلاحاتی که در ابتدای این متن ذکر شد، موارد مهمی هستند که شما هم در جعبه لنز و هم در نسخه چشم پزشک می‌توانید آنها را پیدا کنید و ویژگی‌های لنز خود را بدانید. اما فاکتورهای دیگری هم در نسخه پزشک یا در جعبه لنز وجود دارد که می‌تواند به شما در انتخاب بهتر یا در تعویض لنز تماسی کمک کند. از جمله این اطلاعات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدد CYL: این عدد معمولاً در نسخه چشم پزشک دیده نمی‌شود و در انتهای جعبه لنز وجود دارد. این عدد برای کسانی که از آستیگمات رنج می‌برند مناسب است و مقدار آن نشان دهنده مقدار آستیگمات چشم است. این پارامتر برمبنای دیوپتر اندازه گیری می‌شود و اکثر چشم پزشکان از یک عدد مثبت برای آن استفاده می‌کند. حتی اگر در نسخه شما این عدد به صورت منفی نوشته شود، در فروشگاه لنز به یک عدد مثبت می‌شود. عدد منفی به معنی آستیگماتیسم در نزدیک بینی و عدد مثبت به معنی آستیگماتیسم دوربینی است.
  • عدد AXIS: این عدد میزان درجه لنز برای تنظیم کردن نور بر سطح قرنیه و همچنین اصلاح شکل نامنظم قرنیه در نظر گرفته می‌شود. کسانی که در سطح قرنیه خود نامنظمی دارند، توانایی متمرکز کردن نور را ندارند و لنزهای طبی با کمک این اعداد می‌توانند این مشکل را برطرف کنند. معمولاً این عدد به صورت یک عدد بین 0 الی 180 درجه گزارش می‌شود.
  • اصطلاح قدرت اضافه شده یا ADD: در اطلاعات لنز طبی ممکن است فاگتوری تحت عنوان قدرت اضافه شده یا ADD آورده شود که مربوط به لنزهای بایفوکال است. این اصطلاح برمبنای دیوپتر اندازه گیری می‌شود و توسط چشم پزشک گزارش می‌شود.

انتخاب رنگ لنز طبی

معمولاً در انتخاب رنگ لنز اپتومتریستها دخالت چندانی ندارند و این خود شما هستید که به صورت سلیقه‌ای می‌توانید رنگ‌های مختلف را انتخاب کنید. شما به عنوان بیمار می‌توانید از چشم پزشک بخواهید که این موارد را در نسخه بیاورد و حتی از اطلاعات لنز طبی در جعبه لنز هم می‌توانید برای این مورد استفاده کنیم. لنزهای طبی رنگی گزینه‌های مناسبی هستند که هم به بازگشت بینایی شما کمک می‌کنند و هم در رنگ های مختلفی در بازار عرضه می‌شوند.

در انتها باید این نکته را متذکر شویم که اطلاعات لنز طبی بسیار تخصصی هستند و توسط چشم پزشک تشخیص داده می‌شوند. پس حتماً سعی کنید که از توانایی چشم پزشکان یا از شرکت‌های فروشنده لنز در این مورد مشورت بگیرید. از بخش خرید لنز رنگی می‌توانید گزینه‌های مختلفی از محصولات ما را ببینید که تنوع بالایی دارد. برای مشاوره بیشتر می‌توانید سؤالات خود را در بخش نظرات مطرح کنید و یا با کارشناسان ما در تماس باشید.

همچنین شما میتوانید اطلاعات دیگری را در این لینک مورد مطالعه قرار دهید .

منبع : https://www.wikihow.com/Read-a-Contact-Lens-Prescription

 

دیدگاهتان را بنویسید