کلیاتی در مورد لنز طبی دائمی

لنز طبی دائمی را بهتر بشناسید !

تعداد کسانی که به دلایل مختلفی از مشکلات بینایی رنج می‌برند، کم نیست و برخی از این افراد به دلیل شرایط زندگی و شغلی خود به استفاده از لنز طبی دائمی روی می‌آورند. لنزهای طبی با لنزهای رنگی و لنزهای زیبایی تفاوت چشمگیری دارند و در بهبود وضعیت فرد یا بیمار تاثیر مستقیم دارد. این لنزها به شکلی طراحی و ساخته می‌شوند که به سلامتی چشم لطمه نزده و با اصول و قوانین چشم پزشکی مطابقت داشته باشند. مسائل مختلفی مانند پیدا کردن بهترین مارک لنز طبی یا قیمت لنز طبی دائمی و مواردی از این قبیل برای خریداران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به همین دلیل در این مطلب سعی می‌کنیم که ضمن ارائه یک تعریف مشخص از این لنزها، نکات مختلفی در رابطه با آنها ذکر کنیم.

لنز طبی دائمی 2

لنز طبی دائمی چیست و کاربرد لنز به چه صورته ؟

لنز طبی دائمی یک لایه شفاف و نازک با طراحی منحنی متناسب با ساختار چشم است که با قرار گرفتن بر روی چشم، زمینه تغییر در میزان بینایی یا تغییر در رنگ چشم را فراهم می‌کند. لنزهای طبی دائمی از مواد مختلفی ساخته می‌شوند و به همین دلیل شرایط رسیدن اکسیژن در آنها نسبت به سایر لنزها بهتر است. یکی از مشکلاتی که در رابطه با لنزهای رنگی و لنزهای طبی با مدت زمان محدود وجود دارد، بحث رسیدن اکسیژن به چشم و جلوگیری از صدمه به آن است.

مدت زمان استفاده از لنزهای طبی متفاوت است که برخی از آنها به صورت لنز طبی هفتگی، برخی به صورت ماهانه و برخی نیز به صورت سالانه هستند. هر کدام از این لنزها دارای ویژگی‌هایی هستند که ماندگاری آنها بر روی چشم باعث تأثیر منفی بر میزان بینایی شده و احتمال بیماری‌های چشمی را افزایش می‌دهند. این در حالی است که لنز طبی دائمی برای استفاده بلندمدت یا همان دائمی طراحی شده است و فرد می‌تواند اطمینان داشته باشد که استفاده از این لنز، چه به صورت رنگی و چه به صورت شفاف، مشکلی از لحاظ سلامت چشم به وجود نمی‌آورد.

نحوه استفاده و گذاشتن لنز طبی

 

یکی از اشتباهاتی که در رابطه با انواع لنزهای طبی و زیبایی وجود دارد، مسئله گذاشتن لنز در داخل چشم است که بسیاری از افراد در این مورد کوتاهی کرده و باعث به وجود آمدن مسائل مختلفی برای چشم خود می‌شود. مهم‌ترین نکته در استفاده و گذاشتن لنز طبیعتا به رعایت نظافت و نکات بهداشتی در آن برمی‌گردد. اصلی ترین ابزاری که در این مورد استفاده می‌شود، دست و به طور ویژه انگشت اشاره است. بنابراین اولین گام در گذاشتن لنز طبی، شستن دستها با استفاده از صابون و تمیز کردن آن از هرگونه آلودگی است.

در گام دوم باید لنز با استفاده از انگشت اشاره برداشته و در مقابل یک آینه، به شکل صحیح بر روی چشم قرار گیرد. با حرکت دادن چشم به سمت‌های مختلف و در نهایت با بستن و باز کردن پلک‌ها، فرایند قرار گیری لنز بر روی چشم به شکل صحیح انجام می‌گیرد. اگر بعد از گذاشتن لنز بر روی چشم احساس خارش یا هر حالت ناخوشایندی داشتید، مجدداً این کار را انجام دهید و در صورت بروز مشکل، با چشم پزشک یا سازنده لنز تماس بگیرید.

لنز طبی دائمی 1

انواع لنز طبی

برای دسته بندی انواع لنز طبی معیارهای مختلفی وجود دارد و هر منبعی می‌تواند آنها را با توجه به مواد اولیه به کار رفته در آنها، نحوه قرار گیری لنز بر روی چشم، قیمت لنزها، رنگ لنز و همچنین مدت زمان استفاده از لنز دسته بندی کند. با توجه به اینکه این مطلب ما به طور ویژه به معرفی لنز طبی دائمی پرداخته، از معیار مدت زمان استفاده برای دسته بندی آنها استفاده می‌کنیم:

  • لنز طبی یکبار مصرف: این لنزها به طور ویژه برای یک بار استفاده طراحی شده‌اند و امکان استفاده مجدد از آنها وجود ندارد. معمولاً افرادی که برای انجام برخی فعالیت‌های خاص عجله دارند یا مجبور هستند که در برخی پروژه‌ها از عینک استفاده نکنند، می‌توانند از لنز طبی استفاده کنند و مهمترین ویژگی آن عدم نیاز به محلول لنزهای تماسی است.
  • لنز طبی هفتگی: لنزهای طبی هفتگی را می‌توان یک نوع آزمایش برای استفاده از لنز طبی دائمی در نظر گرفت. طراحی این لنزها به صورتی که برای یک هفته در روزهای مختلف می‌توان از آن استفاده کرد. این لنزها باید به صورت روزانه نظافت و نگهداری شوند و به همین دلیل محلول لنز تماسی برای آنها ضروری است. اگرچه افراد عادی امکان استفاده از لنز طبی هفتگی را دارند، اما معمولاً چشم پزشکی از آنها به عنوان پیش درآمد لنزهای طبی دائمی استفاده می‌کنند.
  • لنز طبی فصلی: عملکرد این لنزها تقریباً همانند لنزهای طبی هفتگی است و شخص استفاده کننده مجبور است که روزانه آنها را از چشم خارج کرده و نسبت به نظافت و نگهداری آن‌ها اقدام کنند. لنزهای طبی ماهانه از لحاظ رسیدن اکسیژن به سطح چشم وضعیت بهتری نسبت به دو مورد قبلی دارند و به همین دلیل در بلندمدت استفاده می‌شود.
  • لنز طبی سالانه: با کمی تغییر در ساختار لنزهای هفتگی و ماهانه و همچنین بالا بردن احتمال رسیدن اکسیژن به چشم و تغییر ساختار آنها، لنز طبی سالانه تولید می‌شود که برای استفاده در یک سال طراحی شده‌اند. این لنزها باید به صورت روزانه از چشم خارج شود و شخص نمی‌تواند با آنها بخوابد. بنابراین استفاده از محلول لنزهای تماسی در مورد آنها ضروری است.
  • لنز طبی دائمی: لنزهای طبی دائمی بهترین گزینه ممکن برای کسانی هستند که به طور مداوم از لنز استفاده می‌کنند و آنها را به عینک یا سایر گزینه‌ها ترجیح می‌دهند. بارزترین ویژگی لنزهای دائمی، توانایی بالای آنها در رساندن به اکسیژن است که باعث می‌شود فرد در هر حالتی امکان استفاده از این لنزها را داشته باشد. معروف‌ترین نوع لنز دائمی، لنز طبی سیلیکون هایدروژل است که به صورت ژله‌های سیلیکونی آب دار بوده و در رساندن اکسیژن به سطح چشم موفق عمل می‌کنند.

قیمت لنز طبی دائمی

بدون شک مسئله استفاده از لنزها بدون در نظر گرفتن قیمت آنها امکان پذیر نیست و هر خریدار یا استفاده کننده‌ای نیاز دارد که از وضعیت آنها به خوبی اطلاع پیدا کرده و سپس برای خرید آنها اقدام کند. وقتی که لنزهای مختلف را می‌بینیم، نوع لنز از لحاظ جنس، نوع لنز از لحاظ رنگ، نوع لنز از لحاظ زمان مصرف و مواردی از این قبیل بر قیمت لنز طبی دائمی تأثیر می‌گذارد. پس وقتی که به عنوان خریدار به فروشگاه اینترنتی یک شرکت سر می‌زنید یا حتی با بخش فروش آنها تماس می‌گیرید و درخواست لیست قیمت محصولات آنها را می‌کنید، مطمئناً با پاسخ واضح و مشخص مواجه نخواهید شد و موارد مختلفی از شما پرسیده می‌شود.

ممکن است در  بحث قیمت لنز طبی دائمی متوجه شوید که قیمت آنها نسبت به قیمت لنز طبی یکبار مصرف بالاتر است که این موضوع با توجه به مدت زمان استفاده از آنها همچنین کیفیت مواد به کار رفته در آنها طبیعی است. این وضعیت در مورد قیمت لنز طبی سالانه نیز وجود دارد.

گاهی فروشنده لنز قیمت‌های خود را با توجه به فاکتورهای دیگری اعلام می‌کند. مثلاً ممکن است در لیست قیمت آنها به قیمت لنز طبی بی رنگ یا قیمت لنز طبی رنگی اشاره شود که قیمت آنها با یکدیگر متفاوت است. در هر صورت، اگر شما قصد اطلاع از قیمت لنز طبی دائمی را دارید یا باید به صورت حضوری به فروشگاه مراجعه کنید یا از طریق فروشگاه‌های اینترنتی مانند بینا اپتیک اقدام کنید و از کارشناسان فروش آنها کمک بگیرید.

نکاتی در مورد خرید لنز طبی

زمانی که تصمیم به خرید لنز طبی می‌گیرید، یعنی باید تمامی شرایط لازم را فراهم کنید تا بتوانید بهترین استفاده و بهره را از این محصول ببرید. نگران پیدا کردن گزینه نباشید! مطمئن باشید که شرکت‌های تولید کننده لنزهای طبی به اندازه کافی برای شما و امثال شما لنز تولید کرده‌اند و برای هر سلیقه‌ای چند گزینه دارند. اما در جریان خرید لنز طبی دائمی به چند مورد توجه کنید:

بهترین لنز را با توجه به شرایط خود انتخاب کنید

لنزها از لحاظ ساختار و از لحاظ طراحی با یکدیگر متفاوت هستند. برخی از آنها به صورت لنز طبی نرم بوده و با ساختار چشم هماهنگ می‌شود، این در حالی است که برخی دیگر این قابلیت را ندارند. برخی از لنزها به صورت طبی دائمی بوده و برخی نیز به صورت موقتی هستند. در کنار این موارد، مسئله شغل و شرایط زندگی خریدار نیز در انتخاب گزینه نهایی مؤثر است. از کسی که قصد خرید لنز طبی را دارد، باید تلاش کند تا بهترین گزینه را با توجه به شرایط خود انتخاب کند.

به دنبال بهترین مارک لنزچشم بگردید

احتمالاً در سطح اینترنت و یا حتی در سطح بازار با تبلیغات شرکت‌های متعددی در زمینه فروش لنز طبی مواجه شده‌اید و برخی از آنها اقدام به فروش لنزهای ارزان قیمت می‌کنند. این قیمت‌های ارزان ممکن است تبعات متعددی داشته باشند و حتی بینایی شما را به خطر بیندازد. حتی اگر مجبور شوید که قیمت بالاتری برای خرید لنز طبی دائمی بپردازید، بهتر است به دنبال بهترین مارک لنز طبی در بازار باشید و نیاز خود را از این طریق تأمین کنید.

با چشم پزشک خود مشورت کنید

فراموش نکنید که چشم پزشک تنها کسی است که از وضعیت چشم شما خبر دارد و می‌داند که میزان بینایی شما به چه صورت بوده و چه ابزاری برای بهبود بینایی شما بهتر است. اگر قصد استفاده از لنز طبی دائمی یا حتی لنز طبی سالانه را دارید، بهتر است در این مورد با پزشک خود مشورت کنید و از او بخواهید که نکات و موارد ضروری را به شما آموزش دهد.

لنز طبی دائمی

حتماً آموزش‌های لازم در مورد استفاده از لنز را ببینید

اگرچه ظاهر لنزها بسیار ساده و معمولی است و به راحتی می‌توانید آن را استفاده کنید، فراموش نکنید که استفاده از لنز طبی دائمی نیاز به تمهیدات خاصی دارد و باید مراقبت‌های لازم را از آن داشته باشید. سعی کنید که این نکات و آموزشی را از شرکت فروشنده لنز یا حتی از چشم پزشک خود دریافت کنید.

نکاتی در مورد نگهداری از لنز طبی

آخرین موردی که در این مطلب باید به آن اشاره کنیم، نحوه نگهداری از لنز طبی دائمی است که امروزه متاسفانه دیدگاه‌ها و نظرهای مختلفی برای این کار مطرح می‌شود که اغلب آنها فاقد هیچ گونه وجهه علمی هستند. لنزهای طبی با توجه به ساختار و مواد اولیه به کار رفته در آنها، در دسته‌های مختلف قرار می‌گیرند که هر کدام از آنها شرایط ویژه‌ای دارند. برای نگهداری از لنز طبی چند توصیه زیر را رعایت کنید:

تنها از محلول لنزهای تماسی برای شستن آنها استفاده کنید

یکی از اشتباهاتی که افراد مختلف هنگام تمام شدن محلول لنزهای تماسی مرتکب می‌شوند، استفاده از آب معمولی یا آب دهان و بزاق برای تمیز کردن لنز است. اولاً آب معمولی ممکن است میکروارگانیزم های مختلفی داشته باشد که باعث عفونت می‌شود. بزاق دهان نیز حاوی آنزیم و برخی باکتریها است که هم باعث ایجاد عفونت می‌شود و هم به مرور زمان می‌تواند سطح لنز را از بین ببرد.

نگهداری لنز طبی در یخچال

این مورد نیز توسط طیف وسیعی از مشتریان ما پرسیده می‌شود و اکثر آنها در مورد نگهداری لنز در یخچال یا در هوای معمولی دچار تردید هستند. لنزهایی که درون محلول لنز تماسی قرار داده می‌شوند، از همه لحاظ استریل شده و نیازی به گذاشتن در یخچال نیست. البته با توجه به اینکه درجه حرارت و نور خورشید می‌تواند بر روی محلول لنزها تأثیر منفی بگذارد، می‌توانید این محلول را در یخچال قرار دهید، به شرطی که از یخ زدن آن جلوگیری کنید.

هیچ وقت با دست کثیف لنز را برندارید یا در چشم خود قرار ندهید

چه زمانی که اقدام به گذاشتن لنز طبی دائمی در داخل چشم خود می‌کنید و چه زمانی که می‌خواهید آنها را از چشم خود خارج کنید، دست شما باید به طور کامل شسته و هیچ گونه آلودگی در آن دیده نشود. آلودگی و باکتری‌ها برای لنزها بسیار خطرناک هستند خطرناک‌تر آنکه این آلودگی‌ها به چشم شما که یک عضو حساس است، انتقال داده می‌شود. پس توصیه می‌شود که حتماً قبل از این کار دست خود را با آب و صابون بشویید.

در این مطلب سعی کردیم که لنز طبی دائمی را به شکلی قابل لمس و عمومی تعریف کنیم و جزئیاتی در مورد نحوه استفاده از آن و همچنین انواع مختلف آن را ذکر کردیم. اگر در هر کدام از این موارد دچار ابهام هستید یا قصد خرید لنز طبی دائمی را دارید، با کارشناسان ما در تماس باشید.

 

3 thoughts on “کلیاتی در مورد لنز طبی دائمی

دیدگاهتان را بنویسید