همه آنچه باید در مورد عینک پلاریزه بدانید

همه آنچه باید در مورد عینک پلاریزه بدانید !

احتمالاً زمانی که برای خرید عینک آفتابی به یک عینک فروشی مراجعه کرده‌اید، با اصطلاحی تحت عنوان عینک پلاریزه یا عدسی پلاریزه مواجه شده‌اید که تاکنون ذهنیت خاصی نسبت به آن نداشته‌اید. اما همین اصطلاح عجیب و غریب باعث ایجاد ویژگی منحصر به فردی در عینک‌ها می‌شود که ما را نسبت به  بسیاری از دردسرهای روزانه ایمن می‌کند. البته برای استفاده از این عینک‌ طبی و آفتابی بهانه‌های مختلفی وجود دارد و هر کسی با توجه به حرفه خود ممکن است از آنها استفاده کند یا خیر. اینجاست که آشنایی با عینک پلاریزه به شما در درک عملکرد آنها کمک می‌کند و می‌توانید یک گزینه بهتر انتخاب کنید.

عینک آفتابی پلاریزه

عینک پلاریزه چیست؟

اگر در تبلیغات یک فروشگاه یا در بین محصولات عینک فروشی به گزینه‌ای مانند عینک پلاریزه برخورد کردید، به معنی عینک‌هایی که مانع از رسیدن نور منعکس شده از سطوح مختلف به چشم می‌شود. به همین راحتی عینک‌های آفتابی پلاریزه قابل تعریف هستند. اما اگر بخواهیم به صورت تخصصی و پیچیده‌تر به بررسی این موضوع بپردازیم، لازم است شما را با پدیده پلاریزاسیون در حوزه نور آشنا کنیم که ضرورت چندانی ندارد.

اما عمل پلاریزاسیون در این عینک‌ها به چه صورت است؟ نوری که به سطوح مختلف مانند سطح آب، سطح برف، سطح جاده آسفالت، پرده شیشه خودرو یا هر سطح صیقل خورده‌ای دیگری می‌تابد، به صورت تابش‌های افقی و عمودی به سمت ما می‌آیند. عمل پلاریزاسیون به حالتی گفته می‌شود که تمامی اشعه‌های رسیده شده به چشم فیلتر شده و آن‌هایی عبور می‌کنند که آن نسبت به سطح چشم عمودی هستند. بخاطر داشته باشید که اشعه‌های افقی برای چشم مضر هستند و عینک پلاریزه برای جذب این اشعه‌ها ساخته شده است.

کاربردهای عینک پلاریزه

با توجه به دلیلی که برای ساخت عینک‌های پلاریزه ذکر شد، تقریباً می‌توانیم درک کنیم که کاربرد آنها به چه حوزه‌هایی محدود می‌شود. در یک نگاه کلی، لنز پلاریزه از رسیدن نور منعکس شده از سطوح مختلف به چشم جلوگیری می‌کند و به همین دلیل عینک‌های پلاریزه برای اهداف زیر استفاده می‌شوند:

  • استفاده در حین رانندگی به منظور جلوگیری از انعکاس نور از سطح جاده و از شیشه خودروهای روبرو؛
  • استفاده در ورزش‌های زمستانی برای جلوگیری از انعکاس نور از سطح برف و یخ؛
  • استفاده در ورزش‌های آبی برای جلوگیری از انعکاس نور آب؛
  • استفاده در تعطیلات و در سرگرمی‌هایی مانند ماهیگیری و قایق سواری.

عینک پلاریزه

انواع عدسی پلاریزه

شاید برای شما این دیدگاه اشتباه به وجود آمده باشد که عینک‌های پلاریزه از یک عدسی عینک خاص بهره می برد و به طور اختصاصی برای این کار طراحی شده است. اما این یک دیدگاه اشتباه است و در حقیقت خاصیت پلاریزاسیون به کمک یک لایه یا پوشش اضافی به لنز عینک اضافه می‌شود. با این تفاسیر، دو نوع لنز عینک موجود است:

  • عدسی پلاریزه 0.75 میلی متری: این عدسی‌ها دارای یک ورقه نازک فیلم مانند هستند که ضخامت آنها تنها 0.75 میلی متر است. مقاومت و استحکام این ورقه نازک بسیار کم است و معمولاً برای کاربردهای معمولی استفاده می‌شود.
  • عدسی پلاریزه 1.1 میلی متری: با وجود اینکه این عدسی‌ها تفاوت چشمگیری از لحاظ خصوصیات پلاریزاسیون ندارند، اما ضخامت آنها 1.1 میلیمتر است که باعث می‌شود استحکام بیشتری داشته و از آن برای ورزش‌ها و کارهای سنگین‌تر استفاده شود.

عینک پلاریزه

راه‌های تشخیص عینک پلاریزه

احتمالاً این سؤال برای شما به وجود آمده که چگونه تشخیص دهیم که عدسی عینک آفتابی پلاریزه است؟ یا اگر یک عینک را خریدیم چگونه پلاریزه بودن آن را امتحان کنیم؟ در وهله اول سعی کنیم که در خرید عینک آفتابی و خرید عینک طبی حتماً به سراغ یک فروشنده معتبر بروید. اما برای تشخیص عینک پلاریزه دو راهکار پیشنهاد می‌شود:

  • نگاه کردن به یک سطح براق: اگر به رودخانه دسترسی دارید یاب ماشین دسترسی دارید یا به هر شئ براق دیگری، عینک مورد نظر را بزنید و روبروی نور منعکس شده بایستید. اگر برق نور رسیده شده به چشم شما نسبت به حالت طبیعی کمتر باشد، عینک شما پلاریزه است. در غیر این صورت کلاه سر شما رفته!
  • نگاه کردن به صفحه مانیتور کامپیوتر یا به تلویزیون: عینک‌های پلاریزه نور فروسرخ همچنین نورهای افقی را از خود عبور نمی‌دهند. این موضوع باعث می‌شود که هنگام نگاه به صفحه مانیتور کامپیوتر یا تلویزیون بخشی از آن تیره دیده شود. پس رو به روی تلویزیون به صورت مستقیم بایستید و به آرامی سر خود را تکان دهید. اگر در حین تکان دادن سر متوجه شدی که بخشی از تصویر سیاه می‌شود، عینک شما پلاریزه است.

مزایای استفاده از عینک پلاریزه

با توجه به خصوصیاتی که برای عینک‌های پلاریزه و عدسی‌های آنها ذکر شد، بد نیست که مروری به مزایای استفاده از آنها داشته باشیم تا با خیال راحت‌تری بتوانید محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید. اگر از این عینک‌ها استفاده کنید چند امتیاز برای شما دارند:

  • جلوگیری از تابش مستقیم انعکاس نور به چشم: این بهترین مزیت استفاده از عینک پلاریزه است که نیازی به تحمل کردن نورهای منعکس شده از سطوح مختلف را ندارید. این وضعیت هم در حین رانندگی هم در ورزشهای آبی و زمستانی به ما کمک می‌کند.
  • برای ورزش‌های آبی و زمستانی ایده آل هستند: اگر ورزشکار هستید و به ورزش‌های آبی و زمستانی علاقه دارید، عینک‌های پلاریزه بهترین گزینه ممکن برای انجام با کیفیت این ورزش‌ها هستند. در واقع سطح بینایی و کیفیت دید شما به هیچ وجه توسط نور منعکس شده از سطوح مختلف تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

معایب استفاده از عینک پلاریزه

اگرچه در گروه بینا اپتیک ما فروشنده عینک پلاریزه هستیم و یکی از محصولات پرفروش ماست، اما منصفانه نیست که در مورد ایرادات احتمالی آن بحث نکنیم. در واقع همانند هر محصول دیگری، عینک‌های پلاریزه هم می‌توانند مشکلاتی داشته باشند:

  • ایجاد مشکل در دیدن تصاویر دیجیتالی: همانطور که برای تشخیص پلاریزه بودن یک عینک پیشنهاد دادیم، استفاده از این عینک‌ها برای دیدن تصاویر دیجیتالی چندان مناسب نیست و باعث کاهش کیفیت تصویر می‌شود.
  • ایجاد مشکل برای خلبانان خطوط هوایی: خلبانان خطوط هوایی علاقه زیادی به استفاده از این عینک‌ها دارند، تأثیر عینک ممکن است خود را به صورت کاهش کیفیت دید در مسافت زیاد نشان دهد.
  • عادت کردن چشم در صورت استفاده مکرر: این برای کسانی است که در استفاده از عینک‌های آفتابی اورجینال و عینک‌های طبی بیش از حد اصرار دارند. به عقیده چشم پزشکان، استفاده بیش از حد از این عینک‌ها باعث می‌شود که چشم نسبت به نورهای منعکس شده حساس شده و در مراحل بعد در کیفیت دید مشکل ایجاد کند.

تلاش شد که عینک پلاریزه از جهات مختلفی مورد بررسی قرار گیرد تا نقاط قوت و ضعف آن برای استفاده کنندگان از این عینک‌ها مشخص شود. اگر سوالی دارید یا موردی در این مطلب به موضوع مورد نظر شما اشاره نشده است، در قسمت نظر مطرح کنید تا کارشناسان ما پاسخگو باشند.

 

 

2 thoughts on “همه آنچه باید در مورد عینک پلاریزه بدانید

  1. کیارش میگوید:

    سلام من میگرن دارم و به محض بیرون رفتن و در معرض حتی افتاب عصر قرار گرفتن هم سر درد شدید میگرنی میگیرم این در حالیه که اگر چندین روز توی خونه باشم هرگز دچار سردرد نمیشم.قصد داشتم عینک یو وی چهارصد پولاریزه بخرم به نظرتون مناسب من هست؟

  2. کیارش میگوید:

    منظورم از افتاب عصر این بود که حتی با افتاب عصر یا صبح هم حمله میگرن بهم دست میده چه برسه به افتاب ظهر.لطف کنید راهنماییم کنید که چه عینکی برای چشمای خیلی حساس و افرادی که میگرن دارن بهتره

دیدگاهتان را بنویسید