لنز طبی برای آستیگمات | راهنمای خرید لنز طبی آستیگمات و خصوصیات آنها

لنز طبی برای آستیگمات | راهنمای خرید لنز طبی آستیگمات و خصوصیات آنها

یکی از مشکلات افراد مبتلا به آستیگماتیسم، محدودیت در استفاده از لنزهای طبی و لنزهای رنگی هستند و به همین دلیل برای آن‌ها لنز آستیگمات تولید شده است. این لنزها ساز و کار متفاوتی نسبت به لنزهای معمولی دارند و به همین دلیل افراد دارای مشکل بینایی آستیگماتیسم باید به سراغ این گزینه بروند. هم از لحاظ طراحی و هم از لحاظ تغییر قدرت بینایی، لنزهای آستیگمات یا لنزهای توریک تفاوت‌های چشمگیری با لنزهای معمولی دارند که در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.

پس با ما همراه باشید تا ابتدا یک معرفی کلی از لنز طبی آستیگمات داشته باشیم و در مورد برندهای موجود در بازار و همچنین شرایط انواع مختلف آن‌ها صحبت کنیم.

عکس لنز رنگی

لنز طبی آستیگمات چیست؟

لنز طبی آستیگمات یک نوع لنز خاص با طراحی منحصر به فرد است که به صورت انحصاری برای افراد دارای مشکل آستیگمات چشم طراحی شده‌اند. این لنزها در بسیاری از منابع تحت عنوان لنز توریک هم شناخته می‌شوند. ممکن است درک تفاوت این دو مورد برای شما مشکل باشد. بنابراین ابتدا این دو مورد را با هم مقایسه کنیم تا بتوانید نحوه ساز و کار آن‌ها را درک کنید.

لنزهای معمولی که شامل لنزهای طبی و لنزهای رنگی می‌شوند، یک دایره متقارن هستند که شبیه به یک کلاه بر روی چشم قرار می‌گیرند. قدرت این لنزها در تمام سطح آن یکسان است و به همین دلیل مهم نیست که لنز در داخل چشم حرکت کند یا بچرخد.

در طرف مقابل لنزهای توریک یا لنز طبی برای آستیگمات قرار دارد که طراحی آنها مانند یک نان پیراشکی است. شکل این لنزها بیضوی بوده و در قسمت پایین سنگین‌تر هستند. طراحی این لنزها به شکلی است که قدرت بینایی فرد در قسمتهای مختلف تغییر می‌کند. بنابراین لازم است که لنز توریک در داخل چشم فرد ثابت بماند و به همین دلیل بهترین انتخاب برای آنها شکل بیضوی است.

رنگ لنز تماسی 2

آستیگماتیسم چیست و چه تاثیری بر بینایی دارد؟

حالا برای اینکه موضوع را کمی روشن‌تر کنیم، می‌خواهیم در مورد بیماری آستیگماتیسم صحبت کنیم. صرف نظر از اینکه اندازه چشم انسان‌ها به چه شکل باشد، همیشه باید یک ساختار متقارن و یک منحنی متقارن در آن دیده شود که نور وارد شده از چشم توسط عدسی به طور مستقیم به شبکیه چشم متمرکز شود تا یک تصویر شفاف و واضح شکل گرفته و دستور آن به مغز صادر شود.

افراد مبتلا به آستیگمات، دارای چشم با منحنی نامنظم هستند. این افراد ممکن است چشم بزرگتر و برجسته‌تر نسبت به حالت معمول یا کوچکتر نسبت به حالت معمول داشته باشد. بنابراین تصویری که تشکیل می‌شود یا در قسمت جلوتر از شبکیه یا در قسمت پشت شبکیه شکل می‌گیرد. این موضوع باعث می‌شود که کیفیت دید فرد نامناسب باشد و نیاز است که این تفاوت اندازه اصلاح شود. اینجاست که یک لنز طبی آستیگمات یا یک لنز توریک استفاده می‌شود و وظیفه آن تنظیم شعاع چشم است.

به خاطر داشته باشید که بیماری آستیگماتیسم به عنوان یک بیماری ارثی شناخته می‌شود و قبلاً برای آنها خرید عینک طبی بهترین گزینه ممکن بود. اما به مرور زمان و با دسترسی به تکنولوژی‌های جدید امکان تولید لنز طبی برای آستیگمات فراهم شد و امروزه اکثر برندهای موجود در دنیا از این محصولات تولید می‌کنند. جالب اینکه انواع متفاوتی هم از این لنزها وجود دارد که فرد با توجه به شرایط خود می‌تواند یکی از آنها را انتخاب کند.

انواع لنز طبی آستیگمات

لنز روزانه

شرکت‌های تولید کننده لنزهای طبی برای پاسخگویی به نیاز مشتریان خود و همچنین حضور قوی‌تر در بازار رقابتی، انواع مختلفی از لنزهای طبی آستیگمات را تولید کرده‌اند که هر کدام از آنها شرایط متفاوتی دارد. از جمله این لنزها می‌توان به سه مورد زیر اشاره کرد:

لنز طبی آستیگمات توریک

این لنزها معروف‌ترین و محبوب‌ترین گزینه برای اصلاح آستیگماتیسم هستند که به دلیل استفاده از هیدروژل معمولی و سیلیکون هیدروژل، ساختاری نرم و انعطاف پذیر دارند. این لنزها به شکل بیضوی طراحی شدند و امکان تغییر در ساختار آنها برای نزدیک بینی و دوربینی فراهم است. نکته‌ای که در رابطه با لنزهای توریک وجود دارد این است که باید در داخل چشم ثابت باشند و جابجایی آنها تنها به صورت عمودی صورت گیرد. هرگونه تغییر چرخشی یا تغییر عرضی لنز توریک می‌تواند کیفیت بینایی فرد را تحت تأثیر قرار دهد و منجر به کاهش کیفیت دید فرد شود.

لنز طبی آستیگمات نفوذپذیر برای گاز

این محصولات از جمله لنزهای سخت موجود در بازار هستند که نفوذ پذیر بالایی در برابر گازها و به طور ویژه گاز اکسیژن دارند. برای معرفی این محصولات از نام‌هایی مانند GP و RGP استفاده می‌شود. ساختار سخت و صلب این لنزها برای افراد مبتلا به آستیگماتیسم یک موهبت بزرگ است. در حالی که لنزهای نرم به دلیل انعطاف پذیری خود امکان جابجایی و چرخش در داخل چشم را دارند، چرخش این لنزها محدودتر شده و به صورت ثابت بر روی چشم حفظ می‌شوند.

افرادی که تجربه بالاتری در استفاده از لنزهای GP دارند معتقدند که کیفیت دید و وضوح آنها بهتر از لنزهای توریک است و پیشنهاد مناسبی است. البته نباید این نکته را فراموش کنیم که سخت بودن و کلفت بودن این لنزها ممکن است سازگاری با آنها را سخت‌تر کند و شخص نیاز به تجربه و زمان بیشتری برای استفاده از این لنزها داشته باشد.

لنز طبی آستیگمات ترکیبی

این لنزها که تحت عنوان لنزهای هیبریدی هم شناخته می‌شوند، ترکیبی از لنزهای سخت نفوذ پذیر در برابر گاز و لنزهای نرم توریک هستند. در این محصولات شاهد استفاده از مواد سوخت در قسمت مرکزی لنز و مواد هیدروژل و سیلیکون هیدروژل در قسمت اطراف آن هستیم. بنابراین می‌توان ادعا کرد که این لنزها ترکیبی از مزایای هر دو نوع لنز آستیگمات را به همراه خود دارند و عملکرد بسیار خوبی نشان می‌دهند. ضخامت این لنزها بسیار نزدیک به لنزهای نرم توریک است و لبه آنها نسبت به لنزهای GP نازک‌تر است. بنابراین هم سازگاری با لنز راحت‌تر بوده و هم احتمال افتادن آنها در حین فعالیت کمتر است.

بهترین مارک لنز طبی برای آستیگمات

لنز تماسی 3

اما اگر به آستیگماتیسم مبتلا هستید و به دنبال یک لنز مناسب برای خود می‌گردید، خوشبختانه برندهای متعددی از این محصولات در بازار وجود دارد و شما محدودیت خاصی ندارید. مدت زمان استفاده از این لنزها هم با یکدیگر متفاوت است و شانس شما برای خرید لنز طبی مناسب بالاست. از برندهای موجود در بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لنز آستیگمات یوروپا: محصولات شرکت یوروپا در دو دسته لنزهای سالانه و فصلی قرار می‌گیرند که لنز توریک سالانه یوروپا و لنز توریک فصلی یوروپا را شامل می‌شوند.
  • لنز آستیگمات بایوفینیتی: از برند بایوفینیتی لنز توریک فصلی در بازار وجود دارد که قیمت آن از جمله قیمت‌های متوسط در بازار محسوب می‌شود و کیفیت ساخت و خوبی دارند.
  • لنز آستیگمات سولکو: این شرکت ایتالیایی هم در زمینه تولید لنزهای طبی آستیگمات بیکار ننشسته و می‌توان به محصولات آنها مانند لنز طبی آستیگمات سالانه سولکو و لنز طبی آستیگمات فصلی سولکو اشاره کرد. این برند را می‌توان یکی از گرانترین و بهترین برندهای موجود در بازار معرفی کرد.
  • لنز آستیگمات آرین: شرکت کره‌ای آرین هم محصولاتی مانند لنز طبی آستیگمات فصلی آرین را در بازار دارد که می‌توان آن را ارزان‌ترین لنز طبی در بازار معرفی کرد.
  • لنز آستیگمات مورنینگ: از شرکت مورنینگ هم دو نوع محصول متفاوت تحت عنوان لنز طبی سالانه آستیگمات مورنینگ و لنز طبی فصلی آستیگمات مورنینگ وجود دارد که قیمت آنها متناسب و متعادل است.
  • لنز آستیگمات ایر اپتیکس: برند ایر اپتیکس یکی از شناخته شده ترین و معروف‌ترین برندها در تولید لنزهای طبی و لنز طبی رنگی است که محصولاتی مانند لنز طبی فصلی آستیگمات ایر اپتیکس را به بازار عرضه کرده است.
  • لنز آستیگمات ماکسیما: برند ماکسیما را هم می‌توان یکی دیگر از برندهای ارزان موجود در بازار نامید که برای افراد مبتلا به آسیب ماتیسم یک نوع لنز تحت عنوان لنز طبی فصلی آستیگمات معرفی کرده است.
  • لنز آستیگمات بوش‌اند لومب: این محصولات توسط شرکت ساف لنز به بازار عرضه می‌شوند و از آن‌ها لنز طبی فصلی آستیگمات بوش‌اند لومب در بازار وجود دارد. قیمت این محصولات متوسط رو به بالاست و کیفیت آنها هم قابل قبول و مناسب است.

در اینجا توصیه می‌کنم که حتماً از قسمت بهترین مارک لنز چشم بازدید کنید تا با محصولات مختلف ما و همچنین کیفیت آنها بیشتر آشنا شوید

نکته نهایی

لنز در زمستان

برای بسیاری از افراد، مسئله رنگ لنز و تأثیر آنها بر روی رنگ چشم فرد در اولویت قرار دارد. اما در مورد افراد مبتلا به آستیگماتیسم این موضوع بیشتر به کیفیت دید و وضوح لنزها گره خورده است. گاهی استفاده از یک نوع لنز طبی آستیگمات می‌تواند کیفیت دید فرد را چند برابر بهبود ببخشد. البته دو موضوع بسیار مهم وجود دارد که مورد اول قیمت لنز طبی آستیگمات است. قیمت این لنزها با توجه به نوع لنز و همچنین برند تولید کننده آنها متغیر است. به طور کلی می‌توان لنز ماکسیما و لنز آرین را به عنوان یکی از ارزان‌ترین لنزهای بازار معرفی کرد و در طرف مقابل لنزهای سولکو قیمت بالاتری نسبت به سایر برندها دارند.

خرید لنز طبی آستیگمات موضوع مهم دیگری است که افراد مبتلا به آستیگماتیسم باید به آن توجه کنند. خرید لنز از یک شرکت یا فروشگاه معتبر، انتخاب لنز با توجه به وضعیت چشم و همچنین در نظر گرفتن قیمت محصول فاکتورهای مهمی هستند که در خرید نهایی به شما کمک می‌کنند.

البته شما هر سؤال یا ابهامی که در مورد لنز طبی آستیگمات دارید می‌توانید در بخش نظرات بپرسید یا از شماره‌های درج شده در سایت برای تماس با ما استفاده کنید.

مطالعه مطالب زیر می‌تواند به شما کمک کند:

  • رنگ لنز یخی را بیشتر بشناسیم
  • لنز طبی رنگی و دلایل استفاده از آن
  • نکات آرایشی تابستانه برای کسانی که از لنز طبی استفاده می‌کنند
  • مقایسه لنز تماسی هیدروژل و لنز تماسی سیلیکون هیدروژل

 

دیدگاهتان را بنویسید