لنز روزانه بهتر است یا لنز ماهانه

لنز روزانه بهتر است یا لنز ماهانه

چند وقت پیش یکی از مشتریان ما در گروه بینا اپتیک سوالاتی در مورد نحوه انتخاب لنز مطرح کرد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها مقایسه بین لنز روزانه و لنز ماهانه یا همان لنز فصلی بود. پاسخ دادن به این سؤال با چند جمله کوتاه و بدون مشخص کردن ویژگی‌های فنی هر کدام از این لنزها تقریباً غیر ممکن بود. به همین دلیل، این ایده به ذهنم رسید که آن را در قالب یک متن در وب سایت خود قرار دهیم تا دوستانی که همچنین مشکلی دارند بتوانند به راحتی لنز طبی و لنز رنگی مورد نظر خود را انتخاب کنند.

در مقایسه بین لنز روزانه و لنز ماهانه باید 6 فاکتور مهم در نظر گرفته شود تا ببینیم با توجه به شرایط فرد، کدام یک از آنها گزینه بهتری است.

مقایسه لنز روزانه با لنز ماهانه از لحاظ ساختار

لنز روزانه

 

باید لنز روزانه را به عنوان یکی از پر دردسرترین لنزها در استفاده و معمولی‌ترین لنز در ساختار معرفی کنیم. این لنزها از ماده سیکلو هیدروژل ساخته شده‌اند که ساختار آنها پیوستگی بیشتری داشته و عبوردهی اکسیژن در آنها بسیار کم است. این لنزها بیشتر به صورت یکبار مصرف هستند و فرد نمی‌تواند به صورت مداوم از آنها استفاده کند.

لنزهای ماهانه ساختار بهبود یافته تری دارند و طراحی آنها به شکلی است که زمینه انتقال اکسیژن به چشم فراهم شده و فرد در استفاده طولانی مدت از آنها احساس ناراحتی نمی‌کند. وجود این لنزها در طول شب و در حین خواب مشکل‌ساز نیست و برای کسانی که مشغله کاری زیادی دارند یا در موقعیت نامناسبی قرار می‌گیرند، استفاده می‌شوند.

مقایسه لنز روزانه با لنز ماهانه از لحاظ نحوه مصرف

لنز روزانه

به جرات این مورد را می‌توانم به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلیل نامگذاری این لنزها معرفی کنم. لنز روزانه برای کسانی مناسب است که بیشتر به صورت روزانه از آنها استفاده می‌کنند و می‌توانند در همین دوره زمانی آنها را تعویض کند. این گزینه برای افراد تنوع طلب مناسب‌تر است و این شانس به آنها داده می‌شود که در فواصل زمانی کوتاه، رنگ و نوع لنز مورد نظر خود را تغییر دهند.

لنز ماهانه یا همان لنز فصلی از لحاظ ساختار تفاوت زیادی با لنزهای روزانه دارد. این لنزها توانایی عبور دهی اکسیژن بیشتری دارند و و آب موجود در ساختار آنها بیشتر است. بنابراین هم از لحاظ سلامت برای چشم مشکلی ایجاد نمی‌کنند و فرد در استفاده از آنها احساس راحتی می‌کند. افرادی که تمایل چندانی به تعویض لنز ندارند و می‌خواهند در طول ماه فقط از یک لنز استفاده کنند، ترجیحاً باید از این گزینه استفاده کنند.

مقایسه لنز روزانه با لنز ماهانه از لحاظ قیمت

لنز روزانه 1

تقریباً از لحاظ ساختار و از لحاظ نحوه استفاده تفاوت بین دو نوع لنز را درک کردیم، اما جالب است بدانید که بسیاری از مشتریان ما قیمت را به عنوان یک اولویت مهم معرفی می‌کنند. به همین منظور، سعی کردیم بین محصولات مختلف و برندهای مختلف بگردیم تا بتوانیم تفاوت قیمتی این محصولات را به شما به خوبی نشان دهیم. برای این کار خودتان می‌توانید مقایسه کنید. قیمت لنز طبی روزانه ۳۰ عددی بوش‌اند لومب در بازار حدود ۱۷۶ هزار تومان است که تقریباً قیمت بالایی محسوب می‌شود.

حال اگر همین قیمت را با قیمت محصولات مربوط به لنز ماهانه مقایسه کنید متوجه می‌شوید که استفاده از این لنزها مقرون به صرفه‌تر است. در بازار لنز طبی فصلی مورنینگ با قیمت ۵۸۰۰۰ تومان و لنز طبی فصلی ایر اپتیکس با قیمت 96000 تومان به فروش می‌رسد. این مقایسه قیمتی نشان می‌دهد که لنز طبی ماهانه و لنز طبی فصلی از لحاظ اقتصادی برای خریدار مقرون به صرفه‌تر است و شخص با گزینه بهتری مواجه است.

مقایسه لنز روزانه با لنز ماهانه از لحاظ دسترسی به گزینه‌های مختلف

لنز روزانه 2

گاهی در جریان خرید لنز طبی نه قیمت لنز برای ما اهمیت دارد و نه نحوه استفاده از آنها را مد نظر قرار می‌دهیم. به عنوان مثال، در برخی از کشورها، به دلیل شرایط خاص مسافتی و اقتصادی ممکن است برخی از لنزها کمتر پیدا شوند. اینجاست که دسترسی به گزینه‌های مختلف برای ما اهمیت بیشتری دارد. معمولاً لنزهای روزانه به دلیل درد سر در استفاده کمتر طرفدار دارند و شرکت‌ها نیز تمایل چندانی به عرضه آنها در بازار ندارند.

این در حالی است که لنز ماهانه و لنز فصلی بیشتر در بازار موجود است و کسانی که از آنها استفاده می‌کنند، گزینه‌های متنوع‌تری در دسترس دارند. در بررسی بازار به راحتی می‌توانیم متوجه شوید که برندهایی مانند لنز بوش‌اند لومب دارای لنزهای روزانه هستند و هم لنزهای فصلی را در بازار عرضه می‌کنند. این در حالی است که برندهایی مانند مورنینگ و یوروپا در بازار ایران بیشتر به فروش لنزهای فصلی فعالیت دارند.

مقایسه لنز روزانه با لنز ماهانه از لحاظ نگهداری و استفاده

لنز روزانه 4

برای بررسی این مورد، لازم است یک بار دیگر به اسم این لنزها مراجعه کنیم و از آن به عنوان یک راهنما استفاده کنیم. لنز روزانه یا لنز یکبار مصرف به لنزهای گفته می‌شود که برای استفاده در یک روز طراحی شده‌اند و پس از آن باید از چشم خارج شده و به طور کامل نظافت و ضدعفونی شوند. برای این لنزها یک محلول مخصوص و یک جعبه مخصوص در نظر گرفته شده که فرد باید لنز خود را در این محفظه نگهداری کند.

اما لنز ماهانه دردسر کمتری دارد و فرد نیازی به نظافت و ضدعفونی کردن مداوم آنها ندارد. فردی که از لنزهای ماهانه یا فصلی استفاده می‌کند، نیازی به خروج آنها از چشم خود ندارد و به صورت مداوم و حتی در حالت خواب نیز امکان حفظ لنز در چشم خود را دارد. پس اگر کمتر در منزل هستید و فعالیت روزانه و شغلی شما بسیار زیاد است، ترجیحا از لنزهای فصلی و ماهانه استفاده کنید تا در این مورد کمتر دچار زحمت شوید.

مقایسه لنز روزانه با لنز ماهانه از لحاظ برندهای موجود در بازار

لنز روزانه 5

در مطالب قبلی به مسئله برندهای موجود در بازار در زمینه لنزهای طبی و لنزهای رنگی پرداختیم و نشان دادیم که تنوع برند در بازار بسیار بالاست. این موضوع برای کسانی که به دنبال استفاده از برندهای خاص هستند اهمیت بسیاری دارد. در مورد عرضه لنز روزانه در سطح بازار، گزینه‌های زیادی وجود ندارد و شاید مهمترین برند موجود در بازار همان برند لنز Bausch & Lomb باشد که در بندهای قبلی به قیمت آنها اشاره کردیم.

خوشبختانه در مورد لنز طبی فصلی و روزانه محدودیت کمتری وجود دارد و برندهای مختلفی در سطح بازار دیده می‌شوند. بهترین برندهای عرضه کننده لنز فصلی برندهای لنز مورنینگ (Morning) و لنز یوروپا (Europa) هستند که نمونه‌های مختلفی از محصولات آنها در بازار موجود است. این یعنی شانس انتخاب برندهای مختلف در مورد لنزهای طبی ماهانه بیشتر است.

به عنوان توصیه آخر، به خاطر داشته باشید که انتخاب لنز طبی چه به صورت ماهانه و چه به صورت روزانه، باید در ابتدا با توجه به توصیه چشم پزشک انجام گیرد و سپس در انتخاب نهایی وضعیت شغلی و میزان فعالیت فرد در نظر گرفته شود. هرچه این تناسب بهتر باشد، مطمئناً لنز انتخابی کارایی و بازدهی بیشتری خواهد داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید