لنز چشم و بارداری؛ چه مواردی رو باید بدانید !

لنز چشم و بارداری؛ چه مواردی رو باید بدانید !

تاری دید، بالا رفتن نمره چشم و کاهش قدرت بینایی مواردی هستند که اغلب خانم‌های باردار در طول بارداری به آن اشاره می‌کنند. البته بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که این موضوع در بین حدود ۱۵ درصد از افراد باردار رایج است و معمولاً خیلی زودتر از تصور آنها به حالت طبیعی برمیگردد. بازخورد این موضوع در افراد سالم با بازخورد آن در افراد عینکی و کسانی که از لنز چشم استفاده می‌کنند متفاوت است. وقتی که بینایی شما کامل باشد، تنها کمی تاری دید دارید. اما اگر عینک طبی استفاده میکنید ، این استرس وجود دارد که چشمان شما ضعیف‌تر شده و باید به دنبال راهکار برای آن بگردید.

لنز در دوران بارداری

تاری دید یا بالا رفتن نمره چشم در بارداری طبیعی است؟

شاید این سؤال برای شما به وجود آمده باشد که تا قبل از بارداری خیلی سالم هستید و بعد از آن مشکلات شما بیشتر می‌شود. مگر در این دوره ۹ ماهه چه اتفاقی برای بدن می افتد؟ مهم‌ترین و اصلی‌ترین اتفاقی که در این دوره ۹ ماهه رخ می‌دهد، تغییرات شدید هورمونی و تغییر وضعیت بدن نسبت به حالت طبیعی است.

در این دوره‌ی گردش خون و سایر مایعات بین بافتی مختل می‌شود که این موضوع بر روی بینایی شما نیز تأثیر گذار است. موارد مختلفی برای تأثیر بارداری بر روی بینایی چشم ذکر شده است که مهم‌ترین آن‌ها احتباس آب یا همان کم شدن آب در برخی از بافت‌هاست. این موضوع به مرور زمان خود را به شکل ضخیم شدن و تغییر وضعیت قرنیه نشان می‌دهد. بنابراین به اکثر بیماران توصیه می‌شود که در دوران بارداری از انتخاب لنز طبی و لنز رنگی و حتی عینک طبی جدید خودداری کنند. حتماً می دانید که عمل لیزر چشم نیز در این دوره ممنوع است.

مشکلات بینایی در دوران بارداری تا چه اندازه پایدار است؟

حتماً از خودتان می‌پرسید که مشکلات بینایی در دوران بارداری تا کی باقی می‌ماند؟ خبر خوب در این مورد این است که تاری دید و کاهش بینایی در این دوره بعد از گذشت چند ماه به حالت طبیعی برمیگردد. در حقیقت، به مرور زمان گردش هورمون و خون در میان بافت‌های مختلف، از جمله قرنیه، به چرخه طبیعی خود بر می‌گردد و شخص از این لحاظ مشکلی نخواهد داشت. این موضوع می‌تواند به شما درباره نگرانی از بارداری و افزایش نمره چشم کمک کند. اما در این مورد نیز استثنائاتی وجود دارد که در صورت تغییر بیش از حد میزان بینایی‌تان، بهتر است به چشم پزشک متخصص مراجعه کنید.

لنز در بارداری

استفاده از لنزچشم  در دوران بارداری

استفاده از لنز چشم در دوران حاملگی به دو شکل قابل بررسی است. اگر تاکنون از لنز استفاده نکرده‌اید، با توجه به موارد گفته شده در بند اول، باز هم استفاده نکنید. اما اگر قبل از لنز طبی یا لنز رنگی استفاده کرده‌اید و عیار چشم شما با توجه به این لنزها مشخص شده است، اطمینان داشته باشید که استفاده از لنز چشم در این دوران مشکلی ندارد.

البته رعایت برخی نکات مانند رعایت بهداشت و توجه به فروشنده لنز نیز در این مورد تأثیر گذار است که در انتهای مطلب بیشتر به آن خواهیم پرداخت. کسانی که در دوران حاملگی هستند، به هیچ وجه نباید دچار عفونت چشم شود؛ زیرا استفاده از دارو در این افراد با محدودیت همراه است و می‌تواند مشکل ساز باشد.

شاید بد نباشد در این مدت از لنز روزانه و یک بار مصرف استفاده کنید

در واقع این پیشنهادی برای این مدت کوتاه نه ماهه است و به نظر می‌رسد که موافقان بیشتری داشته باشد. لنزهای روزانه و یکبار مصرف الزامات بهداشتی کمتری دارند و در انتهای روز می‌توانید آنها را دور بیندازید. بنابر این شما نیازی به شستشوی لنز و ضدعفونی کردن آن نخواهید داشت. این موضوع شانس عفونی شدن چشم شما را به شدت کاهش می‌دهد و از طرفی مطمئن هستید که چشمان شما تحریک نمی‌شود. حتی در صورت تحریک شدن چشم و خروج لنز از آن، می دانید که یک لنز ارزان قیمت را از دست داده‌اید.

لنز طبی برای خانم حامله

با تحریک چشم و تغییرات هورمونی چکار کنیم؟

خب! اگر شما باردار هستید و می‌خواهید از لنز چشم استفاده کنید باید به دنبال راهکاری باشید که از تحریک چشم در امان باشید و خشکی چشم شما را اذیت نکند. در حالت معمول، برای رفع خشکی چشم از اشک مصنوعی استفاده می‌شود که تأثیر بسیار قوی دارد و حتی مانع از عفونی شدن چشم می‌شود. اما در دوران حامگی استفاده از این قطه ها با محدودیت همراه است. برای مواجهه با این مشکل، چند راهکار پیش روی شماست:

  • اولین راه و شاید بهترین راه، مراجعه به یک چشم پزشک متخصص است که در مورد وضعیت بارداری شما اطلاعات کافی داشته باشد و با توجه به آن قطره‌های دارویی را تجویز کند.
  • حالت دوم، بیخیال شدن در استفاده از لنز است. این یعنی به محض اینکه متوجه شدید که چشمان شما تحریک شدند یا با خشکی چشم مواجه شده‌اید، به سراغ عینک‌های قدیمی بروید و تا رفع مشکل از لنز چشم استفاده نکنید.
  • راهکار سوم، کاهش زمان استفاده از لنز است. در واقع شما باید لنز طبی را همانند لنز رنگی استفاده کنید و استفاده از آن را فقط به برخی مجالس و دورهمی ها اختصاص دهید. راستی شما خیلی در مجالس تکان نمی‌خورید، پس دست و پاگیر بودن عینک طبی را بهانه نکنید!
  • ترجیحاً در این دوره استفاده از گوشی همراه، کامپیوتر و تلویزیون را به حداقل برسانید. تمامی این ابزارها در خیره ماندن چشم و جلوگیری از پلک زدن نقش دارند و باعث می‌شود که چشم شما خشک شود. پس از این شیوه نیز مانع تحریک چشم خود شوید.

بارداری 1

این 3 نکته را هرگز فراموش نکنید

حالا مشخص شد که استفاده از لنز چشم در دوران بارداری مشکل ساز نیست. ثانیاً راهکارهایی برای جلوگیری از تحریک چشم پیشنهاد دادیم و مشخص شد که تاری دید در دوران حاملگی طبیعی است. اما برای کسانی که نگران هستند، سه نکته مهم و تاثیرگذار وجود دارد که حتماً باید رعایت کنند:

از لنز برندهای معتبر استفاده کنید

با یک جستجوی اینترنتی ساده متوجه می‌شوید که برندهای مختلفی در زمینه تولید لنزهای طبی و لنزهای رنگی فعالیت دارند که معروف‌ترین آنها BAUSCH & LOMB، SOLOTICA، MORNING، AIR OPTIX و HERA هستند. انتخاب بین هر کدام از این گزینه‌ها به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که شما باید آنها را در نظر بگیرید. البته طبیعی است که شما به عنوان یک استفاده کننده عادی چندان با برندها و کیفیت جنس آنها آشنایی نداشته باشد. به همین منظور می‌توانید از چشم پزشک یا حتی از فروشنده کمک بگیرید تا به شما در این مورد کمک کنند.

از مراقبت چشم و نظافت غافل نشوید

تقریباً در تمامی مطالب به رعایت نظافت و مراقبت از چشم و نقش آنها در استفاده از لنزهای تماسی اشاره کرده‌ایم. اما این مسئله زمانی رنگی جدی و مهم به خود می‌گیرد که بحث بارداری و حاملگی مطرح باشد. افراد باردار برای استفاده از داروهای خوراکی و داروهای معمولی باید با پزشک خود هماهنگ باشند و تقریباً اغلب مواد دارویی برای آنها ممنوع است. پس اگر در اثر کوتاهی در رعایت نظافت و مراقبت چشم، دچار عفونت چشم می‌شوید، کار شما بسیار سخت خواهد بود. اگر قبلاً نظافت را رعایت می‌کردید، اکنون او زمان بیشتری به این موضوع اختصاص دهید.

از حرفه‌ای‌ها کمک بگیرید

آخرین موردی که خانم‌های باردار به هنگام استفاده از لنز چشمی باید رعایت کنند، خرید لنز طبی از فروشنده‌های معتبر و شناخته شده است. این اشتباهی است که متاسفانه به دلیل قیمت پایین یا به دلیل هر دیدگاه دیگری اغلب خانمها مرتکب می‌شوند و به سراغ فروشگاه لوازم آرایشی برای خرید لنز می‌رود. استفاده از لنز حساسیت بسیار بالایی دارد و به طور مستقیم سلامت چشم شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هرگونه کوتاهی در این مورد می‌تواند صدمات جبران ناپذیری برای چشم شما به همراه داشته باشد.

عینک در خیابان بزرگمهر

در انتها بد نیست به گروه بینا اپتیک به عنوان یکی از معتبرترین فروشنده‌های موجود در بازار اشاره کنیم. این شرکت بیش از ۵۹ سال سابقه در فروش حضوری و اینترتی انواع عینک‌های طبی و آفتابی و همچنین لنز طبی و لنز رنگی دارد که کار آنها را در پیشنهاد دادن برای افراد مختلف راحت می‌کند. در واقع گروه بینا اپتیک با برندهای مختلف آشنا هستند، ویژگی هر کدام از محصولات آنها را می‌دانند و می‌توانند بهترین گزینه برای شما در مورد لنز چشمی پیشنهاد دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید