تفاوت لنزهای فشرده 1.67 با 1.74

تفاوت بین لنزهای فشرده 1.67 با 1.74

تفاوت بین لنزهای فشرده 1.67 با 1.74 | برای افرادی که نمره چشم آنها توسط چشم پزشک بالا تشخیص داده شده، استفاده از عدسی فشرده یا عدسی با شاخص انکسار بالا (high index lenses) راهکار پیشنهادی توسط عینک سازهاست. لنزهای عینک طبی با توجه به میزان فشردگی آنها و همچنین میزان شکست نور، در گروه‌های مختلف قرار می‌گیرند که عدسی‌های فشرده 1.67 و 1.74 به عنوان عدسی‌های با شاخص بالا شناخته می‌شوند.

اما چه تفاوتی بین آنها وجود دارد؟ آیا انتخاب بین عدسی طبی فشرده 1.67 و عدسی با شاخص انکسار بالا 1.74 با یکدیگر متفاوت است؟ این سوالاتی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

عدسی فشرده یا عدسی با شاخص انکسار بالا چیست؟

عینک طبی

لنزهای با شاخص بالا لنزهایی برای استفاده در عینک طبی و عینک آفتابی هستند که توانایی بالایی در شکستن نور دارند. ماده بکار رفته در ساخت این عدسی‌ها بسیار متراکم است و در نتیجه باعث می‌شود که نور به راحتی در آن‌ها شکسته شود. نور شکسته شده در عدسی فشرده در فاصله کوتاه‌تری نسبت به عدسی به چشم می‌رسد و به همین دلیل می‌توان از آنها برای ساخت لنز عینک طبی با ضخامت کمتر استفاده کرد.

وقتی که یک متخصص چشم پزشکی به شما می‌گوید که چشم شما ضعیف است یا نمره چشم شما فلان است، در حقیقت خطای انکساری چشم شما را نشان می‌دهد. این خطای انکساری باید توسط یک جسم دیگر مانند لنز طبی یا عدسی عینک طبی اصلاح شود تا وضعیت دید فرد به حالت طبیعی برگردد. بنابراین، اگر فردی مبتلا به نزدیک بینی است، باید عدسی به کار گرفته شود که این شیوه دید اصلاح شود.

چرا عدسی با شاخص انکسار بالا طرفدار زیادی دارد؟

اصولاً لنزهای با شاخص بالا یا لنزهای فشرده مزایای بسیار خوبی مانند ضخامت کمتر، و ظاهر بسیار زیبا و شیک دارند. این لنزها برای کسانی که نمره چشم بالاتری دارند مفید هستند. در واقع این افراد امکان استفاده از عدسی شیشه‌های معمولی ندارند و یا مجبور خواهند بود که از یک عدسی با ضخامت بالا و ته استکانی استفاده کنند. به همین دلیل لنز عینک بسیار سنگین بوده و استفاده از آن ناراحت کننده می‌شود.

با وجود عدسی فشرده امکان شکستن نور در فاصله کمتر فراهم می‌شود. بنابراین، بدون اینکه نیاز به یک عدسی ضخیم داشته باشیم، با استفاده از پلاستیک با شاخص بالا می‌توان نور را خیلی راحت‌تر شکست داد و دوربینی یا نزدیک بینی شخص مورد نظر را اصلاح کرد. با این وجود افرادی که در بینایی خود مشکل دارند و نمره چشم آنها از ۶ بالاتر است، می‌توانند این گزینه را به عنوان یک گزینه ایده‌آل استفاده کنند.

تفاوت بین لنزهای فشرده 1.67 با 1.74

عینک طبی 3

 

عدسی فوق فشرده 1.74 لنزهایی گفته می‌شود که ضخامت آنها بسیار نازک‌تر بوده و در عوض قیمت بالاتری دارند. با این حال استفاده از این عدسی‌ها برای افرادی که نمره چشم بالایی دارند بهتر است. به طور ویژه، نمره نوشته شده در نسخه چشم پزشک و شرایط بینایی شما را مشخص می‌کند که کدام گزینه برای شما بهتر است و آیا اصلاً خرید آن ارزش دارد یا خیر. اما به عنوان یک قانون کلی شما می‌توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • افرادی که نمره چشم پایین دارند، مانند نمره چشم بین صفر تا ۲، می‌توانند از لنزهای پلاستیکی استاندارد استفاده کنند. میزان فشردگی این عدسی‌ها معمولاً از 1.60 کمتر است.
  • افرادی که نمره چشم و آنها در محدوده ۵ دیوپتر قرار می‌گیرد، بهترین گزینه برای استفاده از عدسی فشرده 1.67 هستند. برخی از مدل‌های مختلف این عدسی‌ها امکان پوشش دادن آستیگمات را دارند و حتی از پوشش‌های آنتی رفلکس هم برای آنها استفاده شده است.
  • افرادی که نمره چشم آنها ۸ دیوپتر و بالاتر است، می‌توانند به سراغ استفاده از عدسی با شاخص انکسار بالا 1.74 بروند.
  • عدسی 1.67 قیمت پائین تری نسبت 1.74 دارد و به اصطلاح اقتصادی تر هست .
  • هر دو عدسی در شرکت آساهی دبل آسفریک دارند ولی در دیگر شرکتها مثل هویا و زایس و حتی بسیاری از شرکتهای کره ای فقط آسفریک هستند.
  • تفاوت ضخامت در نمره برابر بین 1.67 و 1.74 عدسی فشرده 1.74 حدود 1 الی 2.5 میلیمتر نازک تر است و حتی وزن کمتری دارد.
  • در بسیاری از برندها عدسی های 1.67 فتوکرومیک دارند اما بندرت برندی 1.74 فتوکرومیک داشته باشد .
  • در نمرات بسیار بالا که بصورت سفارشی میباشد سایز عدسی ها بسته به نمره انتخاب میشود و گاها در عدسی 1.74 بصورت لانتی تولید میگردد.

علیرغم این موارد، چند تفاوت کلیدی دیگر هم بین لنزهای با شاخص بالا وجود دارد. یکی از این موارد قیمت لنز عینک طبی است. بررسی‌های بازار نشان می‌دهد که قیمت عدسی‌های فوق فشرده 1.74 به مراتب بالاتر از برادران کوچکتر خود یعنی عدسی‌های 1.67 هستند. شاید به همین دلیل است که تقاضا برای استفاده از عدسی‌های 1.67 نسبت به سایر گزینه‌ها بیشتر است. البته نباید این حقیقت را هم فراموش کنیم که شکل‌های مختلفی از این عدسی‌ها وجود دارد و حتی امکان استفاده از آنها به صورت عدسی عینک آفتابی هم فراهم است.

نکته مهم: شرایط عدسی‌ها و مواردی مانند هزینه و بودجه دلیلی نمی‌شود که شما با نمره چشم بالا به سراغ عدسی فشرده 1.67 بروید. اگر نمره چشم شما بالاتر از ۸ باشد هیچ دلیلی مبنی بر عدم استفاده از عدسی‌های 1.74 نخواهید داشت.

آیا عدسی با شاخص انکسار بالاتر هم وجود دارد؟

عدسی عینک 1

بله! امروزه برخی از شرکت‌ها عدسی‌های فوق فشرده با ضریب فشردگی 1.9 هم معرفی کرده‌اند، اما هیچ وقت به محبوبیت بالایی نرسیدند و حتی از تولید خارج شدند . این عدسی‌ها از جنس شیشه هستند و وضوح بصری عالی دارند. با این وجود بسیار نازک و شکننده بوده و قیمت آنها به مراتب بالاتر از گزینه‌های دیگر است. این باعث می‌شود که مصرف کنندگان تمایل چندانی به عدسی‌های با شاخص انکسار بالاتر از 1.74 نداشته باشند.

آیا با وجود پایین بودن نمره چشم، می‌توانیم از عدسی فشرده استفاده کنیم؟

اگر نمره چشم شما به حدی پایین باشد که در حد استفاده از عدسی با شاخص انکسار بالا قرار نگیرد، استفاده از این لنزها فایده چندانی ندارد. در حقیقت اگر این کار را انجام ندهید، حتی ممکن است تصاویر را واضح‌تر ببینید. البته ممکن است برخی شرایط خاص وجود داشته باشد که شما را مجبور به استفاده از این لنزها کند، اما در حالت عمومی نیازی به استفاده از آنها ندارید.

البته برخی از برندهای خاص مانند برند عدسی ترنزیشن (Transitions) محصولات خود را به طور ویژه با مواد پلاستیکی با شاخص بالا ساخته‌اند و امکان ایجاد ویژگی فتوکرومیک را هم در آن‌ها به وجود آوردند. در این صورت اگر شما به فکر استفاده از محصولات این برند باشید، در حقیقت شما با وجود نمره چشم پایین، از یک عدسی فشرده استفاده می‌کنید. اما به طور کلی می‌توانیم نتیجه بگیریم که استفاده از آنها سود چندانی ندارد و در طرف مقابل هیچ زیانی برای چشم هم ایجاد نمی‌کند.

امکان استفاده از پوشش‌هایی برای عدسی با شاخص انکسار بالا وجود دارد؟

عدسی طبی

خوشبختانه اکثر شرکت‌های تولید کننده برای عدسی فشرده امکان استفاده از پوشش‌های مختلف را فراهم آوردند.

شما اگر محصولات ما را در بینا اپتیک و درقسمت عدسی‌های فشرده ببینید متوجه می‌شوید

که امکان استفاده از پوشش آنتی رفلکس، پوشش‌های ضد خش، پوشش‌های رنگی، پوشش آیینه‌ای، پوشش پلاریزه و پوشش HVLL  دورا ویژن و لوتوتک ( البته شرکتهای معروف ) برای آنها وجود دارد.

بنابراین در این مورد نگران نباشید و شما با نمره چشم بالا هم می‌توانید عینک طبی دلخواه خود را انتخاب کنید و با وجود آن فعالیت‌های مختلف را انجام دهید.

کجا می‌توانم عدسی فشرده پیدا کنم؟

کجا بهتر از بینا اپتیک ! حتماً به قسمت محصولات ما سری بزنید و ببینید که ما عدسی‌های مختلف را با توجه به میزان فشردگی آن‌ها در دسته‌های مختلف قرار داده‌ایم. در این دسته بندی محصولات با توجه به برندهای مختلف به ترتیب قرار گرفته‌اند و برای هر محصول توضیحات کامل و کافی نوشته‌ایم. پس حتی بدون اینکه نیازی داشته باشید که مستقیماً با ما تماس بگیرید، خیلی راحت می‌توانید اطلاعات هر کدام از این عدسی‌ها را مطالعه کنید و ببینید که شرایط آنها با چشم شما همخوانی دارد یا خیر.

البته ما در گروه بینا اپتیک یا همان عینک فروشی بینا امکان تماس تلفنی شما را هم فراهم آورده‌ایم و اگر سوالی در مورد عدسی فشرده دارید یا می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد عدسی با شاخص انکسار بالا به دست بیاورید، با ما تماس بگیرید.

 

4 thoughts on “تفاوت لنزهای فشرده 1.67 با 1.74

دیدگاهتان را بنویسید