اگر این 7 جمله را در مورد کاربرد انواع لنز تماسی شنیدید، باور نکنید!

کاربرد لنز تماسی | اگر این 7 جمله را در مورد کاربرد انواع لنز تماسی شنیدید، باور نکنید!

اگر باور نمی‌کنید که با خوردن هسته آلبالو، درخت در معده‌تان سبز شود، حتماً برخی از جمله‌ها در مورد کاربرد لنز تماسی را هم باور نمی‌کنید. متاسفانه بسیاری از مردم بدون اینکه از لنز چشم استفاده کرده باشند، داستان‌هایی در مورد آنها درست می‌کنند که برخی از آنها نه جنبه علمی دارند و نه جنبه تجربی.

اینکه لنزهای تماسی در چه مواردی استفاده می‌شوند! اینکه همزمان با چه بیماری‌هایی می‌توانیم از آنها استفاده کنیم! یا این که می‌توانیم با وجود لنز چشم بخوابیم یا خیر! پاسخ‌های متنوعی دارند. اما ما به عنوان یک شرکت مرتبط با لنزهای چشمی چند مورد از این جمله‌های عجیب را پیدا کرده‌ایم و با آنها پاسخ خواهیم داد تا کاربرد لنز تماسی را به شکل بهتری معرفی کنیم.

تنها کسانی امکان کاربرد لنز تماسی دارند که نیاز به اصلاح دید کم داشته باشند!

لنز رنگی

این اطلاعات نادرست توسط برخی از افراد مطرح می‌شود که هرگز مزایای استفاده از لنزهای تماسی را امتحان نکرده‌اند و در مورد آن‌ها اطلاعات چندانی ندارند.

«بیش از ۹۰ درصد از افرادی که از ضعیفی چشم و وضعیت نامناسب بینایی رنج می‌برند، امکان کاربرد لنز تماسی را دارند»

می‌توان گفت تقریباً همه آسیب‌های چشمی شناخته شده در حوزه چشم پزشکی، با استفاده از لنزهای تماسی و لنزهای چشمی قابل برطرف هستند. از رایج‌ترین نقایص بینایی افراد را می‌توان به نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم تقسیم بندی کرد. خوشبختانه لنزهای تماسی دامنه وسیعی از دید فرد را پوشش می‌دهند و حتی می‌توان از آن‌ها برای اصلاح بینایی شدیداً ضعیف هم استفاده کرد.

می‌توانیم از آب شیر برای تمیز کردن لنزهای تماسی استفاده کنیم!

لنز رنگی

برخی از افراد بر این باورند که در محلول‌های شستشوی لنز تماسی نوعی کلاهبرداری انجام گرفته توسط شرکت‌های داروسازی است تا بتوانند پول بیشتری از افراد جامعه بگیرند. اما این طرز فکر کاملاً اشتباه است و با سلامت چشم افراد در ارتباط است.

اکثر شرکت‌های تولید کننده لنزهای چشمی، دستورالعمل و توصیه‌هایی برای جلوگیری از استفاده از آب شیر برای شستشوی لنزها و حتی برای عدسی عینک طبی دارند و به عنوان کاتالوگ همراه با محصول خود به مشتری می‌دهند. اما چرا؟

«آب شیر حاوی تعداد زیادی میکروارگانیسم است که تنها برخی از آنها مشکل ساز نیستند. این در حالی است که برخی دیگر ممکن است یک خطر جدی برای سلامت چشم باشند و به شدت به آن آسیب برسانند». خطرناک‌ترین میکروارگانیزم برای چشم، آمیب است که در آبگرمکن ها و در مخزن‌های آب گرم به شدت رشد می‌کنند و عامل اصلی عفونت و حتی کوری افراد هستند.

همچنین آب شیر حاوی مقادیر نامشخصی از مواد معدنی و کلراید است که اگرچه به طور مستقیم به چشم آسیب نمی‌رسانند، اما کاربرد لنز تماسی را مختل می‌کنند. بنابراین، هنگام خرید لنز چشم، حتماً یک محلول چند منظوره با کیفیت خوب هم بخرید.

افراد دیابتی امکان استفاده از لنز تماسی را ندارند!

مقاله دیابت و مشکلات چشم

این یک داستان قدیمی است که هنوز هم در محافل پزشکی به آن پرداخته می‌شود. البته تحقیقات صورت گرفته در سال ۲۰۱۳ تا حدود زیادی این حرف را نقض کرده و مشکلی برای افراد دیابتی وجود ندارد.

این مطالعه نشان داده که کاربرد لنز تماسی برای افراد دیابتی که تحت درمان صحیح قرار دارند خطرناک نیست. با این حال، استفاده از لفظ «پیروی از درمان صحیح» در این تحقیق مورد تاکید قرار گرفته و باید به آن توجه داشته باشیم.

بیماران دیابتی اگر رژیم غذایی صحیح را دنبال نکنند، به مرور زمان افت و خیز قند آنها باعث منقبض شدن رگهای خونی و در نتیجه پاره شدن آن‌ها می‌شود. این به خودی خود روی عملکرد چشم تأثیر منفی می‌گذارد و صرفاً نمی‌تواند به دلیل استفاده از لنز در چشم باشد. بنابراین افراد دیابتی که مشکلات بینایی آنها بسیار شدید است، امکان کاربرد لنز تماسی را ندارند و باید بعد از درمان و تحت نظر پزشک از این لنزها استفاده کنند شد.

استفاده از لنز چشم در حین رانندگی مشکل ساز است و باید از عینک طبی استفاده کنید!

تعیین این موضوع به قوانین کشورهای مختلف بستگی دارد و اگر شما نیاز به رانندگی دارید، حتماً باید قوانین مربوط به استفاده از عینک طبی و لنز طبی را از مسئولین مربوطه بپرسید. معمولاً اگر مجبور به استفاده از عینک باشید، در گواهینامه شما قید می‌شود. حالا اگر شما بخواهید که لنز چشمی را جایگزین عینک طبی کنید، باید این تغییر با مجوز نهادهای مربوطه راهنمایی و رانندگی صورت گیرد و شما امکان تعویض آنها به صورت خودکار و خودسر را ندارید.

می‌توانیم با وجود لنز چشم بخوابیم!

لنز رنگی

اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید که قرار است برای مدت طولانی استفاده شود، به کار گرفتن آنها در هنگام خواب نیاز به مجوز چشم پزشک و همچنین توصیه شرکت تولید کننده لنز دارد. امروزه برخی از شرکت‌ها ادعا می‌کنند که توانایی تولید لنز با قابلیت استفاده هنگام خواب را دارند.

به لطف مواد خاصی که در ساخت لنزها استفاده شده، لازم نیست هر بار که بخوابید لنزها را از چشم در بیاورید. سیلیکون هیدروژل دارای نفوذ پذیری اکسیژن بسیار خوبی است و به همین دلیل با وجود آنها چشم در هنگام خواب می‌تواند به راحتی اکسیژن جذب کند. با این وجود لازم است که هفته‌ای دو بار آنها را از چشم خارج کنید و بعد از شستشوی کامل با مایع لنز مجدداً استفاده کنید.

البته هنوز هم چشم پزشکان با کاربرد لنز تماسی به هنگام خوابیدن موافق نیستند و معتقدند که احتمال بروز عفونت چشم را افزایش می‌دهد. اگر برای سلامتی چشم خود نگران هستید، خارج کردن لنز و مجدد قرار دادن آن روز بعد، دردسر چندانی ندارد و خود را در معرض عفونت احتمالی قرار ندهید.

هر چه میزان آب ساختار لنز بیشتر باشد بهتر است!

اگر لنزهای تماسی به خوبی روانکاری شوند و اشک در فضای چشم وجود داشته باشد، استفاده از آنها برای فرد راحت‌تر بوده و احتمالاً کمتر دچار التهاب و تحریک چشم می‌شود.

خشکی چشم تبعاتی مانند خارش و سوزش به دنبال دارد و به همین دلیل کاربرد لنز تماسی با محتوای آب زیاد باعث می‌شود که تحمل آنها راحت باشد. به همین دلیل بسیاری از مشتریان لنزهای تماسی با درصد بالای آب را ترجیح می‌دهند.

اما در طرف مقابل این نکته را هم به خاطر داشته باشید که هر چه میزان آب استفاده شده در ساختار لنز بیشتر باشد، میزان نفوذپذیری آن به اکسیژن کمتر خواهد بود. چشم‌ها به عنوان یک ارگان زنده باید نفس بکشند و اکسیژن باید از لنز عبور کند تا به قرنیه برسد.

به همین دلیل همیشه بحث انتخاب بین نفوذپذیری به اکسیژن و وجود آب در ساختار لنز برای متخصصین یک چالش بوده و شاید برای شما به عنوان مصرف کننده پیچیده باشد. به همین دلیل است که در اکثر موارد توصیه می‌شود که در خرید لنز چشم با متخصص مشورت کنید و اجازه دهید که آنها گزینه مناسبی را به شما پیشنهاد دهند.

نگاه کردن متوالی به صفحه رایانه یا تلویزیون آسیب زاست!

لنز رنگی

قبلاً در مورد تأثیر نور آبی ناشی از گوشی‌های هوشمند و صفحه کامپیوتر صحبت کردیم. هر نوع صفحه نمایش، خواه تلویزیون، رایانه یا تلفن هوشمند باشد، تأثیر منفی فیزیکی روی ساختار چشم ندارد و به همین دلیل نمی‌تواند دلیلی برای ممانعت از کاربرد لنز تماسی باشد.

اما کسانی که بیش از ۵ ساعت در طول روز را جلوی صفحه کامپیوتر می‌گذرانند، باید حتماً محلول مرطوب کننده چشم را در نظر بگیرند تا کمبود آب در ساختار لنز و ساختار چشم جبران شود. در غیر این صورت احساس سوزش و خارش شدیدی خواهند داشت.

دلیل واقعی استفاده از محلول مرطوب کننده این است که وقتی به صفحه نمایش نگاه می‌کنیم، کمتر چشمک می‌زنیم و این بدان معنی است که اشک چشم کمتر از اطراف چشم را می‌پوشاند و منجر به خشکی آن می‌شود.

همانطور که می‌بینید، دلیل قطعی علمی و تأیید شده برای جمله‌های گفته شده در مورد کاربرد لنز تماسی وجود ندارد و بیشتر آنها ممکن است به دلیل تجربه فرد یا سایر عوامل خارجی تأثیر گذار باشند. ضمن این که نمونه‌های مختلفی از لنز چشم در بازار وجود دارد که هر فرد با توجه به شرایط خود می‌تواند از آن استفاده کند و به عنوان یک جایگزین برای عینک طبی به کار ببرد.

البته باید قبول کنیم که نگرانی‌هایی در مورد لنز رنگی و محل خرید آنها وجود دارد. برخی از مصرف کنندگان لنز مورد نظر خود را از فروشگاه‌های لوازم آرایشی تهیه می‌کنند. این یک اشتباه بزرگ در کاربرد لنز تماسی است و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. امیدواریم شما هم با نظرات خود مطلب ما را کامل‌تر کنید تا کیفیت محتوا را بالاتر ببرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید