برای استفاده بهتر از لنز در زمستان این نکات را از دست ندهید

برای استفاده بهتر از لنز در زمستان این نکات را از دست ندهید

چند روز پیش با چند نفر از دوستان و کارشناسان فعال در حوزه لنز طبی و عینک سازی صحبت می‌کردیم که استفاده از لنز در زمستان چه دردسرهایی برای بیماران و افراد عادی دارد. هر کدام از دوستان پیشنهادات متفاوتی داشتند و حتی برخی از آنها معتقد بودند که با انجام چند راهکار ساده می‌توان از این مشکلات فرار کرد. تجربه ما در گروه بینا اپتیک نشان می‌داد که اغلب استفاده‌کنندگان از لنز در فصل زمستان دچار مشکل می‌شوند و راهکار خاصی برای مقابله با آن بلد نیستند.

بنابراین ابتدا سعی می‌کنیم برخی از مشکلات استفاده از لنز در زمستان را معرفی کنیم و پیشنهاداتی که دوستان مطرح کردند را به صورت تجربی در اختیار شما بگذاریم.

بزرگ‌ ترین مشکل استفاده از لنز در زمستان چیست؟

لنز تماسی پاسخ کوتاه؛ خشک شدن چشم.

این دقیق‌ترین پاسخ در مورد مشکلات مربوط به فصل زمستان و آب و هوای سرد برای استفاده کننده از لنز است. در واقع کسانی که از لنز تماسی استفاده می‌کنند، به طور ویژه در ماه‌های سرد سال دچار خشکی چشم می‌شوند. این مشکل ناشی از تأثیر آب و هوای محیط است که تحت تأثیر آن بخش‌های داخلی چشم رطوبت خود را از دست داده و به مرور زمان خشک می‌شود. اما گاهی می‌بینیم که این افراد خود را در معرض بخاری یا آتش قرار می‌دهند که این موضوع نیز مشکل‌ساز می‌شود.

آب و هوای بادی و شرایط خشک به طور ویژه باعث تحریک لنزهای تماسی می‌شوند. باد به راحتی به داخل چشم نفوذ می‌کند و چشم را خشک می‌کند. برای فرار از این شرایط و جلوگیری از ایجاد مشکل برای استفاده از لنز در زمستان راه حل خاصی به آن صورت وجود ندارد؛ زیرا حتی گرمای منزل یا وجود شومینه در منزل نیز ممکن است باعث خشک شدن چشم و تحریک لنز شود.

 چگونه از خشک شدن چشم جلوگیری کنیم؟

خشکی چشم

 

این یک سؤال کلی است که دوستان ما هر کدام به یک شکل به این سؤال جواب می‌دادند. ساده‌ترین و شاید جذاب‌ترین راهکار، استفاده از یک مرطوب کننده در فضای داخلی منزل است که به مرور زمان از خشک شدن هوای محیط جلوگیری کرده و در نتیجه مشکلی برای رطوبت چشم به وجود نمی‌آید.

یکی دیگر از متخصصین پیشنهاد دیگری داشت و پیشنهاد آنها استفاده از قطرات مخصوص چشم یا اشک مصنوعی بود که راهکار مناسبی به نظر می‌رسید و هم به استری شدن فضای داخلی چشم کمک می‌کرد.

اما پیشنهاد یکی از دوستان کمی عجیب‌تر به نظر می‌رسید و برای کسانی که به استفاده از لنز عادت کرده‌اند چندان خوشایند نبود. به عقیده این فرد، افراد بیمار یا افراد دچار اختلالات چشمی در فصل زمستان باید لنز را کنار گذاشته و به سراغ عینک طبی بروند. جالب است بدانید که عینک دودی نیز یک حفاظ خوب در برابر رسیدن باد به سطح چشم بوده و مشکلات مربوط به استفاده از لنز در زمستان را از بین می‌برند.

عینک کوهنوردی 7

 

آیا ممکن است لنزهای تماسی در فصل زمستان یخ بزنند؟

 

لنز تماسی 1

 

خیر! لنزهای تماسی حتی در شرایط بسیار سرد مانند منفی ۶۰ درجه سانتی‌گراد نیز یخ نمی‌زنند. در اوایل دهه ۱۹۸۰ آزمایشات مختلفی برای از بین بردن این افسانه دروغین انجام گرفت و در آنها مشخص شد که لنزهای ساخته شده نسل جدید به هیچ وجه یخ نمی‌زنند و فرد می‌تواند با خیال راحت از آنها استفاده کند. تنها مشکلی که در استفاده از لنز در زمستان وجود دارد، احساس خشکی چشم و ناراحتی ناشی از آن است که با راهکارهای پیشنهاد شده در بالا مانند قطره چشمی اشک مصنوعی حل می‌شود. البته در مواردی که شدت ناراحتی و تحریک چشم خیلی زیاد باشد، مراجعه به چشم پزشک بهترین راهکار است.

آفتاب سوختگی چشم؟! داریم؟

لنز تماسی

بله متاسفانه پدیده‌ای به اسم آفتاب سوختگی چشم وجود دارد که معمولاً در فصل زمستان اتفاق می‌افتد. در مطالب قبلی (همه آنچه که باید در مورد عینک کوهنوردی بدانید)، نشان دادیم که استفاده از عینک صرفاً مربوط به فصل تابستان نیست و در زمستان نیز مفید است. اگر شما در حال برنامه‌ریزی برای انجام ورزش‌های زمستانی مانند اسکی یا اسنوبرد هستید، باید به خاطر داشته باشید که یک عینک آفتابی کوهنوردی و یا یک عینک محافظ uv داشته باشید. اگرچه ممکن است میزان اشعه ماوراء بنفش مضر در محیط کم باشد، به خاطر داشته باشید که اشعه منعکس شده از سطح برف می‌تواند سوزانده باشد. اگر گرمای داخلی چشم به بیش از ۴۰ درجه برسد بدون شک با آفتاب سوختگی چشم مواجه خواهید شد.

اشعه ماوراء بنفش مضر می‌تواند به چشم شما آسیب برساند و منجر به فوتوکراتیت شود. حال اگر در فصل زمستان از لنز نیز استفاده کنید، ممکن است این صدمه به چشم شما بیش از حد جلوه کند و باعث شود که صدمات جبران ناپذیری به چشم شما وارد شود. بنابراین هنگام ورزش‌های زمستانی حتماً از عینک استفاده کنید و در صورت وجود چنین مشکلی، باید برای چند روز استفاده از لنز تماسی را کنار بگذارید و از عینک طبی استفاده کنید. حتی در صورت لزوم مشاوره با یک چشم پزشک نیز ضروری به نظر می‌رسد.

سه نکته مهم برای استفاده از لنز در زمستان

در بالا سعی کردیم که مشکلات مربوط به استفاده از لنز در زمستان را معرفی کنیم و حتی اشاره‌ای به آفتاب سوختگی سطح چشم نیز داشته باشیم. اما با توجه به این مشکلات، راهکارهایی وجود دارد که انجام دادن آنها از ایجاد مشکل برای چشم و ایجاد ناراحتی جلوگیری می‌کند. برای این منظور، سه نکته زیر را رعایت کنید:

همیشه قطره چشم یا اشک مصنوعی همراه داشته باشید

خشکی چشم

لنزهای تماسی در هوای سرد خشک می‌شوند و این باعث می‌شود که چشم خشک  وحتی ممکن است دچار قرمزی چشم شوید. عکس العمل چشم جاری کردن اشک چشم است که سبب ناراحتی شما و ضعیف کردن وضعیت بینایی شما می‌شود. این موضوع در شرایط رانندگی و در مواقع حساس آزار دهنده است و بهترین راهکار، همراه داشتن قطره چشم و اشک مصنوعی است. البته به خاطر داشته باشید که انتخاب این دو گزینه باید با نظر چشم پزشک و استفاده از برندهای معتبر و تأیید شده است.

 به صورت دراز مدت در معرض حرارت مستقیم قرار نگیرید

لنز تماسی 3جمع شدن گروهی در اطراف آتش یا استراحت کردن در کنار شومینه یکی از کارهای محبوب در فصل زمستان است. اما باز هم بلای آن سر کسانی می‌آید که از لنز استفاده می‌کنند. گرمای شدید و حرارت مستقیم چشم شما را خشک می‌کند و آنها را تحریک می‌کند که روی لنزهای تماسی تأثیر می‌گذارد. سعی کنید زمان قرار گرفتن در کنار آتش یا بخاری را محدود کنید و فاصله خود را به شکلی تنظیم کنید که حرارت تأثیر چندانی بر روی لنز و چشمان شما نداشته باشد. راستی مورد اول را هم رعایت کنید!

 از عینک آفتابی استفاده کنید !

زمستان یعنی آب و هوای سرد، حرارت ناشی از بخاری و تقریباً باد همیشگی. اگر هم برف ببارد، منعکس شدن نور خورشید به چشم. بنابراین سعی کنید عینک آفتابی خود را همیشه زمانی که از منزل خارج می‌شوید همراه خود داشته باشید و در اکثر مواقع از آن استفاده کنید. لابد می دانید که اشعه یو وی حتی در هوای ابری نیز وجود دارد و برای چشم مضر است. از طرفی باید از رسیدن باد به سطح چشم جلوگیری کنید. پس اگر می‌خواهید تجربه خوبی در استفاده از لنز در زمستان داشته باشید، حتماً یک عینک آفتابی خوب و استاندارد همراه داشته باشید.

موردی هست که در مورد استفاده از لنز در زمستان به آن پاسخ نداده باشیم؟ خوشحال می‌شویم که از بخش نظرات استفاده کنید و پیشنهادات خود را به ما ارائه دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید