خرید عینک آفتابی ورزشی | نکات کلیدی در خرید

نکات کلیدی در خرید عینک آفتابی ورزشی

خرید عینک آفتابی ورزشی به اندازه خرید عینک آفتابی اصل اهمیت دارد و ورزشکاران به فاکتورهای مختلفی در انتخاب خود توجه می‌کنند. بررسی‌های ورزشکاران بر اساس شکل ظاهری فریم عینک، اندازه عدسی عینک و فریم، رنگ عدسی عینک، جنس بدنه فریم عینک و حتی پوشش عدسی عینک انجام می‌گیرد. از عینک‌های ورزشی انتظار می‌رود که در برابر نور خورشید و نور ماوراء بنفش مقاوم باشند و در عین حال از چشم در برابر باد و گرد و خاک محافظت کنند.

پس اگر شما هم ورزشکار هستید و به فکر خرید عینک آفتابی ورزشی برای فعالیت خود هستید، ابتدا توصیه می‌کنم که از بخش عینک کوهنوردی بینا اپتیک بازدید کنید با ما همراه باشید تا یک راهنمای کامل به شما معرفی کنیم.

عینک آفتابی

فاکتورهای مهم در خرید عینک آفتابی ورزشی

معیارهای کلیدی و اصلی خرید عینک آفتابی ورزشی و انتخاب عینک مناسب در چهار مورد زیر خلاصه می‌شود:

  • انتخاب سبک و استایل عینک برای محافظت از چشم در برابر باد، باران، نور خیره کننده خورشید و نور ماورا بنفش؛
  • استفاده از فریم عینک سبک برای افزایش سکونت در استفاده از عینک؛
  • جلوگیری از آسیب‌های چشمی مرتبط با ورزش مانند استفاده از لنزهای پلی کربنات مقاوم و لنزهای مقاوم در برابر ضربه؛
  • امکان انتخاب رنگ‌های مختلف برای عدسی عینک ورزشی.

قابل توجه است که اکثر عینک‌های آفتابی که برای کاربردهای معمولی و برای سبک استایل شخصی استفاده می‌شوند، دارای عدسی‌های خاکستری رنگ هستند. این در حالی است که عینک‌های خاکستری نور خیره کننده را از بین می‌برند، اما در ایجاد کنتراست نقش ندارند.

معمولاً در خرید عینک آفتابی ورزشی با گزینه‌های دیگری مانند رنگ لنز قهوه‌ای، کهربائی، لنز زرد، لنز نارنجی و رنگ­های مختلف دیگر هم مواجه هستیم. این عدسی‌ها در ایجاد کنتراست و افزایش آن نقش دارند. بنابراین فرد ورزشکار با توجه به فعالیت خود می‌تواند هر کدام از این عدسی‌ها را انتخاب کنند.

در اکثر عینک‌های ورزشی شاهد استفاده از پلی کربنات به عنوان ماده‌ی اولیه‌ی لنز هستیم، زیرا مقاومت پلی کربنات در حدود ۲۰ برابر بیشتر از شیشه است و در عوض ۳ برابر سبک‌تر است. بنابراین می‌تواند فاکتور خوبی برای انتخاب عینک آفتابی ورزشی برای ما باشد.

البته فاکتورهای دیگری هم در انتخاب عینک آفتابی نقش دارند که ما هم می‌توانیم به آن‌ها فکر کنیم. به عنوان مثال:

  • رنگ لنز عدسی و تراکم رنگ آن؛
  • سبک انتخاب شده برای فریم عینک؛
  • انتخاب عدسی عینک آفتابی با توجه به نور خیره کننده‌ای مانند نور منعکس شده از سطح آب در ماهیگیری یا در ورزشهای آبی.

به عنوان یک قاعده کلی، انتخاب رنگ عدسی عینک آفتابی به نور، رنگ محیطی و ورزش بستگی دارد. به عنوان مثال، در ورزش تیراندازی از لنزهایی استفاده می‌شود که هدف مورد نظر را با رنگی متفاوت نسبت به محیط نشان دهد و به دید بهتر آنها کمک می‌کند. انتخاب سبک و طراحی فریم‌عینک موضوع شخصی است و بیشتر به انتخاب تیپ شخصی و شرایط پوشش شما بستگی دارد.

عینک آفتابی

عینک آفتابی ورزشی زنانه و عینک آفتابی ورزشی مردانه

این یکی دیگر از معیارهای است که شما در زمان خرید عینک آفتابی ورزشی باید به آن توجه داشته باشید. معمولاً عینک‌های آفتابی زنانه اندازه کوچکتری دارند، ظرافت در آنها بیشتر است و طراحی عینک به شکلی است که وزن آن بسیار ساده است. این در حالی است که در خرید عینک آفتابی مردانه شما با گزینه‌هایی ضخیم‌تر و محکم‌تر مواجه هستید که برای فعالیت بیشتر طراحی شده‌اند و در برابر ضربه و فشار مقاوم هستند.

انتخاب عینک پلاریزه

اگر به فکر آشنایی با عینک پلاریزه هستید، توصیه می‌کنم که مطلب به ما را تحت عنوان همه آنچه باید در مورد عینک پلاریزه بدانید مطالعه کنید تا بیشتر با آنها آشنا شوید. در اینجا فقط به این نکته اشاره می‌کنیم که عینک‌های پلاریزه برای دفع نور خیره کننده منعکس شده از سطح آب و از سطح برف در ورزش کوهنوردی مناسب است.

عینک آفتابی

رنگ عدسی‌ها و استفاده از آنها

در بندهای قبلی اشاره کردیم که رنگ عدسی عینک آفتابی ورزشی بسیار متنوع است و گزینه‌های مختلفی در بازار موجود است. هر کدام از این رنگ‌ها تفاوت محسوسی در دیدن ورزشکاران ایجاد می‌کند و به همین دلیل انتخاب آنها بسیار مهم است. به هنگام خرید عینک آفتابی ورزشی با گزینه‌های زیر مواجه هستید:

  • لنز خاکستری: این یکی از محبوب‌ترین رنگ لنزهاست. عدسی خاکستری همه نور‌ها را به طور یکسان کاهش می‌دهد و از طرف دیگر تاثیری در افزایش کنتراست یا بهبود رنگ و حال نسبت به یکدیگر ندارد. این عدسی‌ها برای آب و هوای روشن و آفتابی استفاده می‌شوند.
  • لنز دودی: لنز دودی یا همان عینک دودی به طور ویژه به عنوان رنگ پایه استفاده می‌شود به نوعی نقش ایجاد خاصیت منعکس‌کننده در انتها دارد. این عدسی‌ها همانند عدسی‌های خاکستری هستند، با این تفاوت که عدسی‌های دودی قهوه‌ای و آبی هم وجود دارد.
  • عدسی کهربایی و عدسی قهوه‌ای: این عدسی‌ها برای کسانی که به دنبال افزایش کنتراست هستند، محبوب‌ترین گزینه است. عینک‌های طبی و عینک‌های قهوه‌ای وضوح دید را به مراتب بالاتر می‌برند، ظاهری گرم به محیط می‌دهند، در تصاویر تفاوت ایجاد می‌کنند و برای شرایط آب و هوایی مناسب و نور روشن انتخاب می‌شوند.
  • عدسی زرد: استفاده از رنگ لنز زرد به هنگام خرید عینک آفتابی ورزشی سبب  کاهش دید می‌شود و نوعی شرایط تار را ورزشکار ایجاد می‌کند. کنتراست لنز زرد بسیار بیشتر از سایر رنگ‌ها و امکان دید ایده­آلی را فراهم می‌کند. این عدسی‌ها برای هوای آفتابی و خورشید قوی و همچنین نور خیره کننده مناسب نیستند.
  • عینک محافظ شفاف: این عینک‌ها هیچ تاثیری در کاهش نور ندارند و صرفاً برای محافظت از چشم در برابر ضربه، گرد و غبار، گرد و خاک و ساییدگی است.
  • لنز سبز: این عدسی‌ها آرام بخش هستند و اغلب به عنوان عینک آفتابی کلاسیک خلبانی از آنها استفاده می‌شود. عدسی‌های سبز در افزایش کنتراست نقش دارند اما عملکرد آنها مانند لنزهای قهوه‌ای و خاکستری نیست. رنگ لنز خاکستری سبز یک گزینه محبوب است.
  • لنز قرمز و نارنجی: این عدسی‌ها بهترین گزینه برای دفع نور آبی هستند و معمولاً در عدسی بلوکات از آنها استفاده می‌شود. این عدسی‌ها رنگ ها را به خوبی نشان می‌دهند و تمرکز فرد را بالا می‌برند. عدسی‌های قرمز و نارنجی برای نور بالا مناسب هستند و بیشتر برای گلف بازان، دوچرخه سواران و تیراندازان محبوب هستند.
  • عدسی آبی: عدسی آبی بیشتر بخاطر استایل شخصی و بخاطر مد استفاده می‌شود و رنگ زرد را با تاکید بیشتری نشان می‌دهد. به همین دلیل بازیکنان تنیس (به دلیل زرد بودن توپ تنیس) علاقه زیادی به این عینک‌ها دارند.
  • عدسی بنفش: این عینک‌های آفتابی برای شکارچیان بهترین انتخاب هستند. عدسی بنفش در پوشاندن تصویر زمینه سبز رنگ، مانند درختان نقش دارد و به همین دلیل برای دیدن یک هدف سیاه رنگ، سفید رنگ و نارنجی رنگ در یک زمینه تاریک مناسب هستند. بازیکنان ورزش گلف هم علاقه زیادی به لنزهای بنفش دارند.

عدسی فتوکرومیک

عدسی فتوکرومیک لنزهایی گفته می‌شود که با توجه به شرایط نور رنگ آنها تغییر می‌کند. در این عدسی‌ها به طور معمول تغییر رنگ آن‌ها از ۲۰ تا ۳۰ درصد در هوای تاریک شروع می‌شود و به ۷۰ تا ۸۰ درصد  در هوای روشن می‌رسد. کسانی که به فکر خرید عینک آفتابی ورزشی هستند باید ببینند که وضعیت نور محیطی آنها به چه شکلی تغییر می‌کند و در صورت تغییر شدید باید از لنزهای فتوکرومیک استفاده کنند.

عینک آفتابی

انتخاب نهایی عینک آفتابی ورزشی با توجه به دسته لنزها

برای معرفی توانایی لنزها در انتقال نور مرئی از یک واحد به اسم واحد LVT استفاده می‌شود که مخفف انگلیسی Visible Light Transmission است. این واحد نشان می‌دهد که عدسی مورد نظر چه میزان از نور مرئی را از خود عبور می‌دهد. اگر این واحد را مبنا قرار دهیم، می‌توانیم عدسی‌ها را در ۵ رده متفاوت قرار دهیم:

  • رده 0: 80-100٪ VLT
  • رده 1: 46-79٪ VLT
  • رده 2: 18-45٪ VLT
  • رده 3: 8-17٪ VLT
  • رده 4: VLT 3-8٪

بنابراین معیار خوبی برای میزان عبور نور از عدسی‌ها در اختیار داریم. حالا با توجه به این رده‌ها می‌توانیم از رنگ­های مختلف برای عدسی عینک آفتابی استفاده کنیم:

  • رده 0 – لنز روشن
  • رده 1 – زرد کم رنگ و نارنجی کم رنگ
  • دسته 2 – نارنجی، گل رز، قرمز و قهوه‌ای روشن
  • رده 3 – لنزهای استاندارد آفتابی و خاکستری
  • رده 4 – لنزهای خاکستری تیره و قهوه‌ای صورتی

این یعنی شما به عنوان ورزشکار می‌توانید مشخص کنید که چه اندازه از نور از عدسی عبور کند و کدام رنگ برای لنز شما مناسب است.

به عنوان جمع‌بندی، در خرید عینک آفتابی ورزشی باید ببینید که شما به چه سطحی از دید، چه سطحی از کنتراست، چه سطحی از نور و چه سطحی از اندازه عدسی عینک نیاز دارید تا بتوانید بهترین گزینه ممکن را انتخاب کنید. در ضمن مسئله فریم عینک رو هم نباید فراموش کنید که کاملاً در انتخاب شما تأثیر گذار است. خوشحال می‌شویم که پیشنهادات خود را در بخش نظرات وارد کنید و برای پاسخ به سؤالات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید