معیارهای که در انتخاب و خرید عینک کوهنوردی باید در نظر داشته باشید

[vc_row][vc_column]
[vc_column_text text_larger=”no”]

خرید عینک کوهنوردی | معیاری های که در انتخاب آن باید در نظر داشته باشید !

باید این حقیقت را بپذیریم تعداد افرادی که برای خرید عینک کوهنوردی اقدام می‌کنند، بسیار کمتر از سایر عینک‌های آفتابی و عینک‌های طبی است، اما همین تعداد کم، سلامت بینایی و چشم خود را مدیون استفاده از این عینک‌ها هستند. می‌توان ادعا کرد که عینک‌های کوهنوردی همانند سایر تجهیزات مثل کوله پشتی کوهنوردی و کفش کوهنوردی مهم است و بخش مهمی از سلامت فرد در کوهستان را تأمین می‌کند. هوای کوهستان و سرمایه تفاوت بسیاری با هوای معمولی شهرها دارند و عوامل صدمه زننده در این آب و هوا بسیار بیشتر است.

پس اگر به دنبال انتخاب عینک کوهنوردی هستید، در این مطلب ما ابتدا چند ویژگی از این عینک‌ها معرفی خواهیم کرد و در نهایت به شما خواهیم گفت که چگونه یک عینک کوهنوردی مناسب را خرید کنید.

عینک کوهنوردی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

عینک کوهنوردی 1

عینک کوهنوردی یک مدل خاص و تخصصی از عینک‌های آفتابی و عینک‌های ورزشی است که به شکل‌های مختلفی سلامت چشم و بینایی کوهنوردان و ورزشکاران سنگنوردی را تضمین می‌کند. تفاوت زیادی بین عینک‌های آفتابی معمولی و عینک‌های کوهنوردی وجود دارد که به دلیل استفاده از آنها در موقعیت‌های متفاوت است. اگرچه در عینک آفتابی معمولی سلامت چشم و جلوگیری از اشعه یووی اهمیت ویژه‌ای دارد، اما باید این حقیقت را بپذیریم که بخش مهمی از فلسفه آنها، زیبایی و تیپ شخصیتی فرد است.

در مورد ویژگی‌های عینک کوهنوردی باید به توانایی آنها در جلوگیری از باد و نور مستقیم خورشید اشاره کنیم. زمانی که ارتفاع افزایش می‌یابد، فشار هوا کم می‌شود و به سرمای محیطی افزایش می‌یابد. این موضوع باعث می‌شود که شرایط باد در ارتفاع و در کوهستان بیشتر باشد و به همین دلیل پوشانندگی عینک برای چشم‌ها بسیار مهم است. از دیگر ویژگی آنها، مقاومت بالای عینک در برابر اشعه فرابنفش و فروسرخ است که معمولاً از عبور امواج بلندتر از ۴۰۰ نانومتر و کوتاهتر از ۲۰۰ نانومتر جلوگیری می‌کند. سوالی که اینجا وجود دارد این است که چرا کوهنوردان به استفاده از عینک نیاز دارند.

چرا استفاده از عینک کوهنوردی در کوهستان الزامی است؟

عینک کوهنوردی 10

در مورد اهمیت وجود عینک کوهنوردی برای افراد کوهنورد و سنگ نورد می‌توان به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی کوهستان‌ها اشاره کرد. در وهله اول آب و هوای کوهستان بسیار سرد است و فشار هوا در آنجا کاهش می‌یابد. بنابراین وزش باد در این مناطق امری عادی است و همراه شدن آن با سرمای هوا باعث سوزاننده شدن هوای سرد می‌شود. به همین راحتی هوای سرد کوهستان می‌تواند به پوست صورت و به بخش‌های مختلف چشم آسیب بزند.

افرادی که برای کوهنوردی و سنگنوردی به کوهستان سفر می‌کنند، معمولاً مدت زمان زیادی در هوای آزاد قرار دارند که این هوای آزاد باعث قرار گیری آنها در معرض نور مستقیم خورشید، اشعه فرابنفش و اشعه فروسرخ می‌شود. اشعه فرابنفش به امواج با طول موج بلندتر از ۴۰۰ نانومتر امواج فروسرخ به امواج کوتاه‌تر از ۲۰۰ نانومتر گفته می‌شود که هر دو بدون اینکه شخص متوجه شود به سطح چشم آسیب می‌رساند. وجود عینک کوهنوردی باعث جلوگیری از رسیدن این امواج مضر به سطح چشم و آسیب بینایی فرد می‌شود.

اما دلیل سوم برای استفاده از عینکهای آفتابی در کوهنوردی اتفاق می‌افتد که مربوط به کوهستانهای برف گیر است. برف موجود در کوهستان معمولاً در معرض آلودگی قرار ندارد و به خوبی نور آفتاب را منعکس می‌کند. این موضوع نه تنها آب شدن برف را به تأخیر می‌اندازد، بلکه مانند آینه نور را به چشم کوهنوردان منعکس کرده و باعث صدمه به چشم آن‌ها می‌شود. به همین دلیل وجود عینک‌های آفتابی مانند عینک کوهنوردی جولبو برای کوهنوردان و ضروری و حیاتی است.

بهترین عینک کوهنوردی را چجوری پیدا کنیم؟

عینک کوهنوردی 4

تا اینجای کار می‌دانیم که وجود عینک‌های کوهنوردی برای افراد کوهنورد و سنگنورد ضروری است و می‌تواند آنها را از صدمات جدی به چشم و بینایی نجات دهد. اما سوالی که اینجا وجود دارد این است که چگونه بهترین عینک کوهنوردی را با توجه به شرایط خود انتخاب کنیم؟ آیا معیار خاصی برای انتخاب عینک وجود دارد؟ توصیه می‌کنم که ۵ دستورالعمل زیر را در نظر داشته باشید:

  • انتخاب عینک با توجه به ظاهر صورت: اولین معیاری که در انتخاب و خرید عینک کوهنوردی باید در نظر داشته باشید، انتخاب عینک با توجه به ظاهر صورت است. صورت برخی از افراد گرد و صورت برخی دیگر کشیده است، صورت برخی از افراد پهن بوده و صورت برخی دیگر لاغر و باریک است. طبیعتاً عینک هیچکدام از این افراد با صورت دیگری همخوانی نداشته و شما به عنوان خریدار باید از طرح و اندازه متناسب با صورت خود انتخاب کنید تا از عبور هوا جلوگیری کنید.
  • مقاومت عینک در برابر اشعه فرابنفش و فروسرخ: در بند قبل نشان دادیم که مقاومت عینک در برابر اشعه‌های فرابنفش و فروسرخ تا چه اندازه اهمیت دارد و چگونه فرد را از صدمه جدی به چشم نجات می‌دهد. پس اگر به یک فروشگاه برای خرید عینک‌ کوهنوردی مراجعه می‌کنید، حتماً از دستگاه‌های مختلف مانند سنجش uv برای بررسی استاندارد عینک استفاده کنید و مطمئن باشید که در استفاده از آن به چشم شما صدمه‌ای نخواهد رسید.

 

عینک کوهنوردی 3

  • جلوگیری از تأثیر باد و طوفان بر چشم و اطراف آن: فلسفه استفاده از عینک در کوهنوردی و سنگنوردی، جلوگیری از تأثیر مستقیم باد و طوفان بر چشم و اطراف آن است. این عینک‌ها ممکن است در اندازه‌های بزرگ و یا کوچک ساخته شود تا به طور کامل به صورت چسبیده و مانع از تأثیر باد شود. شما نیز در انتخاب و خرید عینک کوهنوردی باید به این مسئله توجه داشته باشید.
  • انتخاب برند مناسب: در ادامه به معرفی برخی از برندهای معتبر تولید کننده عینک‌های آفتابی کوهنوردی اشاره خواهیم کرد، اما در مسئله انتخاب عینک‌های کوهنوردی باید به برند آنها توجه کنید و سعی کنید که یک برند شناخته شده و معتبر در بازار پیدا کنید. به عنوان مثال، در بازار ایران عینک طبی جولبو از طرفداران بیشتری برخوردار است و سهم مهمی در بازار ایران دارد.
  • انتخاب قیمت مناسب: شک نداشته باشید که قیمت در انتخاب عینک بسیار مهم است و چه بسا افرادی هستند که به خاطر قیمت محصول، از خرید آن منصرف شده‌اند. شما نیز باید با توجه به سطح حرفه‌ای کوهنوردی خود و همچنین بودجه‌ای که در اختیار دارید، بهترین عینک ممکن را انتخاب کنید تا هم سلامت شما دیدن شود و هم یک عینک مناسب داشته باشید.

عینک کوهنوردی طبی چیست؟

عینک کوهنوردی 6

عینک کوهنوردی طبی را می‌توان یک نوع عینک ترکیبی در نظر گرفت که امکان استفاده از آن به عنوان عینک آفتابی و عینک طبی وجود دارد. این عینک‌ها دارای قابلیت تعویض لنز هستند و دارنده عینک می‌تواند با توجه به موقعیت خود، لنز عینک را تغییر دهد. به عنوان مثال، در شرایط معمول و عادی می‌توان از لنز و عدسی طبی عینک استفاده کرد و در شرایط بحرانی و طوفان آن را با لنزهای کوهنوردی تعویض کرد. این وضعیت برای کوهنوردانی که از لحاظ بینایی دچار مشکل هستند و استفاده از عینک برای آنها ضروری است، بهترین حالت ممکن به حساب می‌آید.

معرفی برخی از برندهای تولید کننده عینک کوهنوردی

اگرچه در بندهای قبلی به تأثیر برند تولید کننده و قیمت عینک کوهنوردی در انتخاب آنها اشاره کردیم، اما می‌بینیم که بسیاری از افراد جامعه برند عینک آفتابی اورجینال را به عنوان یک اولویت مهم در انتخاب آن در نظر می‌گیرند و تحت هر شرایطی ترجیح می‌دهند که از یک برند خاص استفاده کنند. به منظور آشنایی بهتر شما با این برندها و نحوه عرضه آنها در بازار، به معرفی چند مورد از آنها خواهیم پرداخت.

  • عینک کوهنوردی اوکلی (Oakley):

 

عینک کوهنوردی 11

شرکت اوکلی برای اولین بار در سال ۱۹۷۵ در کالیفرنیای آمریکا احداث شد و برخی از شاخه‌های آن به شهر میلان و در کشور ایتالیا انتقال داده شد. این شرکت در زمینه تولید تجهیزات ورزشی فعالیت دارد که عینک‌های ورزشی مانند عینک کوهنوردی، عینک اسکی، عینک آفتابی اورجینال و انواع ساعت‌ها از محصولات آنها هستند. جالب است بدانید که این شرکت بیش از ۶۰۰ نوع عینک منحصر به خود شرکت دارد.

  • عینک کوهنوردی اوکی (Okey): شرکت اوکی در زمینه تولید عینک‌های ورزشی یک برند معتبر در دنیا محسوب می‌شود که محصولات آن در کشور آمریکا تولید می‌شوند. عینک کوهنوردی اوکی قابلیت‌های متعددی دارد که طراحی خاص برای شرایط طوفانی و همچنین بدنه آلومینیومی از مهمترین ویژگی این عینک‌هاست.

 

  • عینک کوهنوردی آدیداس (Adidas):

شرکت آدیداس یک شرکت بین المللی احداث شده در کشور آلمان است که در زمینه تولید لباس و تجهیزات ورزشی فعالیت می‌کند و ساخت انواع عینک‌های ورزشی از جمله فعالیت آنهاست. عینک‌های آدیداس به خاطر طرح منحصر به فرد و شکل خاص آنها، توسط تعداد زیادی از ورزشکاران معتبر دنیا استفاده می‌شوند.

  • عینک کوهنوردی دایزی (Daisy):

عینک کوهنوردی

برند دایزی در تولید عینک‌های ورزشی با قابهای منحصر به فرد شناخته می‌شود که امکان نصب چند نوع لنز آفتابی و طبی بر روی آنها وجود دارد. مدل‌های مختلفی از عینک دایزی در بازار ایران موجود است که مدل C5 آن بیشتر شناخته شده و تقریباً در همه فروشگاه‌های ورزشی به فروش می‌رسد. معمولاً کسانی که در بینایی مشکل دارند و مجبور هستند که از چند اینک استفاده کنند، ترجیح می‌دهند که به سراغ عینک کوهنوردی دایزی بروند.

  • عینک کوهنوردی بلیز (Blaze): برند بلیز یک برند نسبتاً جدید و ناشناخته در حوزه تولید عینک‌های ورزشی است که از سال ۲۰۰۹ فعالیت خود را در تولید این عینک در کشور انگلستان آغاز کرد. در حال حاضر این برند انواع مختلفی از عینک‌های کوهنوردی و عینک‌های طبی تولید می‌کند که عینک آفتابی کوهنوردی این شرکت توسط بسیاری از کوهنوردان ایرانی استفاده می‌شود. تنوع در طرح و امکان استفاده در شرایط مختلف از مهمترین ویژگی این عینک‌هاست.
  • عینک کوهنوردی جولبو (Julbo):

عینک جولبو

برای ما ایرانی‌ها، عینک‌های جولبو نسبت به سایر برندهای موجود در بازار بیشتر شناخته شده است و تقریباً در انواع فعالیت ورزشی از این عینک‌ها استفاده می‌شود. البته برند جولبو فقط در تولید عینک‌های ورزشی فعالیت ندارد و می‌توان بسیاری از محصولات دیگر این شرکت مانند عینک طبی را نیز در بازار پیدا کرد. معمولاً قیمت عینک کوهنوردی جولبو در سایت‌های بین المللی به دلار گذاشته می‌شود که بین۱۰۰ تا ۳۰۰ دلار قیمت آنها متغیر است.

قیمت عینک کوهنوردی

احتمالاً در انتهای این مطلب انتظار دارید که قیمت برخی از عینک‌های کوهنوردی را با توجه به برند آنها ذکر کنیم. البته این موضوع از نظر ما هیچ مشکلی ندارد و می‌توانیم به صورت لحظه‌ای قیمت این محصولات را مشخص کنیم. اما به طور کلی، در مورد قیمت عینک کوهنوردی بهتر است به فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت عینک اشاره کنیم. در وهله اول، برند تولید کننده عینک به عنوان مهمترین اصل در قیمت‌گذاری آنها شناخته می‌شود. معمولاً برندهایی که در بازار ایران شناخته شده هستند و از اعتبار بالاتری برخوردارند، با تقاضای بیشتری مواجه می‌شود و قیمت آنها افزایش می‌یابد. به عنوان مثال قیمت عینک کوهنوردی جولبو در بازار ایران نسبت به بسیاری از برندهای دیگر مناسب تر و ارزان تر است ( البته فقط در ایران ) .

اما نکته‌ای که در رابطه خرید عینک‌ کوهنوردی وجود دارد، این است که برخی از شرکت‌ها اقدام به تبلیغات برای عینک کوهنوردی ارزان می‌کنند و معتقدند که ارزانترین عینک را در اختیار شما قرار می‌دهند. در این مورد، توصیه ما این است که به این تبلیغات توجه نکنید و ترجیحات به سراغ یک فروشنده معتبر بروید. اگر شما یک عینک ارزان را از یک فروشنده معتبر بخرید، مطمئن باشید در صورت عدم رضایت می‌توانید آن را بازگردانید.

خرید عینک کوهنوردی

عینک کوهنوردی 9

در زمینه خرید عینک کوهنوردی دو مسیر پیش روی شماست که مسیر اول مراجعه حضوری به برخی فروشگاه‌ها و خرید عینک است و مسیر دوم خرید اینترنتی عینک‌های کوهنوردی است. روش اول برای کسانی که فاصله چندانی با فروشگاه‌های واقعی ندارند و با مدلهای مختلف عینک‌ها آشنا هستند مناسب است.

اما می‌بینیم که برخی از افراد در شهرهای دور دست هستند و امکان دسترسی به نمایندگی شرکت‌ها یا شرکت‌های معتبر را ندارند. خرید اینترنتی عینک کوهنوردی برای این افراد گزینه بهتری است. در خرید اینترنتی، خریدار می‌تواند مشخصات گزینه‌های مختلف را مطالعه کرده و آنها را با هم مقایسه کنند. در نهایت، با توجه به نیاز خود و ویژگی محصولات مختلف، می‌تواند سفارش خرید عینک را ثبت کند.

گروه بینا اپتیک به عنوان یک شرکت فعال در زمینه فروش عینک‌های آفتابی و عینک‌های طبی، این آمادگی را دارد که توصیه‌ها و مشاوره‌های لازم را برای خریدهای مختلف شما ارائه دهد. پس با کارشناسان ما در تماس باشید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

3 thoughts on “معیارهای که در انتخاب و خرید عینک کوهنوردی باید در نظر داشته باشید

    • مدیر فروشگاه عینک بینا میگوید:

      سلام و روز بخیر ؛
      پلاریزه بودن یک ویژگی برای عینک آفتابی هست اما ویژگی خیلی ضروری نمیباشد ؛ اینکه شما فکر کنید حتما عینک شما پلاریزه باشید تا تمام خصوصیات را داشته باشد خیر اینطور نیست ؛ بطور مثال در عینک جولبو فقط مدل کملیون ( فتوکرومیک + یووی + پلاریزه ) و مدل پلاریزه ( فقط پلاریزه ) دارای این خصوصیت هستند و دیگر عدسی ها این ویژگی را ندارند , بطور کلی 50 % محصولات دارای پلاریزه هستند .
      در مدل های جولبو عدسی اسپکترون که تنها یووی است برای کوه هم پیشنهاد گردیده است

دیدگاهتان را بنویسید