علل سوزش چشم با لنز چشمی و پیشنهاد راهکار

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

علل سوزش چشم | تاکنون مشکل سوزش چشم با لنز چشمی را داشته‌اید؟ آیا تا به حال قرمز شدن یا خارش چشم شما را نسبت به استفاده از لنز طبی و لنز رنگی ناامید کرده؟ آیا از اینکه عینک طبی را انتخاب نکرده‌اید پشیمانید؟ قبل از اینکه لنزهای چشمی خود را خارج کنید و به سراغ خرید عینک طبی بروید، این مطلب را بخوانید و سپس تصمیم بگیرید.

به نظر شما این پاراگراف اول کمی شبیه پیام بازرگانی تلویزیون نشد؟! البته چاره دیگری نداشتیم و این سوالی است که اغلب مخاطبین ما در رابطه با سوزش چشم با لنز چشمی یا خارش چشم و قرمز شدن آن مطرح می‌کنند. حتی بسیاری از آنها بدون اینکه که شناخت کافی نسبت به لنزها داشته باشند و یا اصول اولیه در نگهداری از آن‌ها را رعایت کرده باشند، بلافاصله به ما مراجعه می‌کنند و درخواست یک عینک طبی مناسب می‌کنند.

اگرچه برای ما فرقی ندارد که شما از لنز طبی و فریم عینک استفاده کنید، اما در اینجا چند نکته به شما خواهیم گفت که احتمالاً در تصمیم گیری شما نقش خواهد داشت.

لنز چشم

برخی از دلایل اصلی مشکل سوزش چشم با لنز چشمی

قبل از اینکه به سراغ درمان سوزش چشم با لنز چشمی یا درمان قرمزی چشم خود بروید، ابتدا باید مشخص کنید که دلیل ناراحتی شما چیست. در واقع شما چه به سراغ فروشنده لوازم آرایشی برای خرید لنز طبی بروید! چه از فروشنده دستفروش خیابان بپرسید! و چه به سراغ ماهرترین عینک سازی و یا چشم پزشک بروید، از شما می‌پرسد که دلیل ناراحتی چشم شما چیست؟

بنظرم باید دلیل سوزش چشم با لنز چشمی را در یکی از موارد زیر پیدا کنید:

قرار گرفتن در معرض مواد آلرژن

علل سوزش چشم | یکی از شایع‌ترین علت ناراحتی استفاده از لنزهای تماسی، قرار گرفتن در معرض مواد آلرژن یا همان مواد آلرژی زا است. گرد و غبار موجود در هوا، وجود حیوانات خانگی و همچنین گرده گل در فصل بهار منابع بالقوه تحریک کننده چشم هستند. این مواد آلرژن می‌توانند در زیر لنز تماسی و بر روی چشم قرار گیرند و موجب ناراحتی و سوزش چشم با لنز چشم شوند.

اگر شما هم در معرض آلرژن ها هستید، به احتمال زیاد هم چشمهایتان قرمز می‌شود، هم خارش بیش از حد در چشم خود تجربه می‌کنید و هم احتمالاً اشک زیادی از چشم شما جاری می‌شود.

همچنین شما میتوانید مطالب بیشتر در این خصوص را در مقاله “ 6 نکته‌ای که مبتلایان به آلرژی هنگام استفاده از لنز طبی باید بدانند  ” مطالعه بفرمائید .

 لنز رنگی

خشکی چشم

پدیده خشکی چشم را در مطالب قبلی به طور کامل بررسی کردیم. اگر خشکی چشم شما مزمن باشد، استفاده از لنزهای تماسی بسیار تحریک کننده است. در مسئله خشکی چشم موارد متعددی دخالت دارند که برخی از عوامل شایع آن عبارتند از:

  • داروهای مختلف مانند آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای ضد افسردگی، قرص‌های ضد بارداری، داروهای ضد اضطراب
  • بالا رفتن و کهولت سن
  • شرایط التهابی مانند التهاب چشم، بلفاریت و اختلالات خود ایمنی
  • قرار گرفتن در معرض مناطق باتلاقی، مناطق خشک ودود
  • نگاه بیش از حد و بدون پلک زدن به یک تصویر خاص.

زنان معمولاً بیشتر در معرض خشکی چشم نسبت به مردان قرار می‌گیرد. این می‌تواند به خاطر تغییرات هورمونی در دوران بارداری و یائسگی باشد.

لنز چشم

حساسیت به محلول شوینده لنز

برخی از افراد ممکن است دلیل سوزش چشم با لنز چشمی و خارش آن را به محلول شوینده لنز و حساسیت نسبت به آن ربط بدهند. در واقع این یک موضوع کاملاً طبیعی و شایع است که برخی از افراد جامعه نسبت به ترکیبات به کار رفته در این محلول‌ها حساسیت دارند. ممکن است حساسیت یا عکس العمل بدن ما نسبت به شوینده‌های لنزهای طبی متفاوت باشد و هر فردی با توجه به شرایط بدنی خود نسبت به آن عکس العمل نشان دهد. بنابراین این حساسیت‌ها و ناراحتی‌ها معمولاً در طول ماه‌ها و سال‌ها استفاده از یک محلول شوینده تکراری رخ می‌دهد.

شست‌وشوی نامناسب لنزها و نگهداری نامناسب

علل سوزش چشم | یکی از نکاتی که تأثیر مهمی در استفاده از لنز طبی و لنز رنگی دارد و معمولاً در فروشگاه‌ها به خریداران گفته می‌شود، توجه ویژه به نظافت کردن و شستشوی لنز است. اگر لنزهای تماسی به طور صحیح بر روی چشم قرار نگیرند یا به شکل صحیح برداشته نشوند، بدون شک باعث ایجاد مشکلاتی مانند سوزش چشم با لنز چشمی می‌شوند. قرار گرفتن در معرض محصولاتی مانند ادکلن، عطر، لوازم آرایشی و محصولات مربوط به مو مشکل ساز هستند. این مواد می‌توانند به لنز شما منتقل شود و باعث تحریک چشم شوند.

استفاده از لنز تماسی نامناسب و بد

اگر لنزهای تماسی شما نامناسب باشد، ممکن است باعث تحریک چشم و ناراحتی آن شوند. انطباق نامناسب لنزها با توجه به مسائلی مانند سایش قرنیه و خراش دادن سطح آن نیز مشکل ساز است. بنابراین به هنگام خرید لنز طبی و خرید لنز رنگی به جنس لنز و میزان انحنای آن توجه داشته باشید که ممکن است باعث زخم شدن و خراشیدن سطح قرنیه و در نتیجه عفونت شوند.

لنز چشم

استفاده بیش از حد از لنز طبی و لنز رنگی

استفاده طولانی مدت از لنزهای تماسی یکی دیگر از عواملی است که در سوزش چشم با لنز چشمی نقش دارند. همچنین استفاده از لنزهای تماسی با تاریخ انقضاء گذشته می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی شود. این دو مورد حتی در ایجاد عفونت‌های باکتریایی و سایر مسائل چشمی هم نقش دارند.

نحوه درمان سوزش چشم با لنز چشمی

معمولاً اولین راهکاری که به هنگام مواجهه با ناراحتی چشمی انجام می‌دهیم این است که لنزها را از چشم خارج می‌کنیم. این راهکاری است که در اغلب موارد جوابگو است و فرد اظهار می‌کند که منشاء ناراحتی او از بین رفته است.

اگر با خارج کردن لنز ناراحتی شما از بین رفت

علل سوزش چشم | اگر بعد از خارج کردن لنز چشمی ناراحتی شما از بین رفت و احساس سوزش در چشم خود نداشتید، یعنی بخشی از منشا مشکل خود را پیدا کرده‌اید. در اینجا باید لنز خود را بررسی کنید و ببینید که آیا سالم است یا خیر؟ اگر متوجه شدید که بخشی از لنز خراشیده شده یا پاره شده است، لزومی به نگه داشتن آن ندارید.

اگر هم متوجه شدید که یک جسم خارجی مانند خاک یا یک مژه بر روی آن قرار گرفته، خوشبختانه شما مرجع مشکل را پیدا کرده‌اید و به راحتی می‌توانید با محلول شستشوی لنز، منشأ سوزش چشم خود را از بین ببرید. به عنوان مصرف کننده لنز طبی و لنز چشمی، به خاطر داشته باشید که روال رعایت بهداشت شخصی در شما پیچیده‌تر است. در مورد استفاده از اسپری مو و سایر مواد آرایشی و بهداشتی ملاحظات لازم را داشته باشید و به هنگام آرایش کردن و پاک کردن آرایش به این موارد توجه کنید.

اما اگر همه موارد فوق را انجام دادید و باز هم سوزش چشم با لنز چشمی شما همراه بود، نترسید هنوز هم راهکارهای زیادی وجود دارد.

لنز چشم

اگر سوزش چشم ادامه پیدا کرد

علل سوزش چشم | اگر تمامی راهکارهای سریع برای از بین بردن سوزش چشم با لنز چشمی انجام دادید و همچنان ناراحتی را در چشمان خود احساس کردید، از این مرحله به بعد باید به سراغ اپتومتریست و چشم پزشک خود بروید. این متخصصین آزمایش‌هایی بر روی چشمان شما انجام می‌دهند و علت ناراحتی شما را پیدا می‌کنند. معمولاً با توجه به شدت سوزش و سایر علائم چشمی، متخصصان راهکارهای مختلفی به شما پیشنهاد می‌دهند که برخی از آنها عبارتند از:

  • محدودیت در استفاده از لنز چشمی: در این حالت ممکن است پزشک شما بخواهد که طی یک مدت مشخص از عینک طبی استفاده کنید تا مشکل چشم شما به طور کامل برطرف شود.
  • تعویض لنز طبی یا تعویض محلول نگهدارنده: این پیشنهادی که توسط چشم پزشک مطرح می‌شود و معمولاً نگهدارنده هایی مانند پراکسید هیدروژن به شما پیشنهاد می‌شود.
  • استفاده از شوینده لنز جدید: ممکن است چشم پزشک تشخیص دهد که مشکل شما به خاطر تجمع پروتئین است و به شما توصیه کند که از یک شوینده جدید استفاده کنید.
  • استفاده از قطره چشم روان کننده برای جلوگیری از خشکی چشم.
  • استفاده از ویتامین‌های چشمی برای بهبود توانایی چشم در تولید اشک.
  • مصرف مکمل‌های غذایی مانند اسیدهای چرب امگا ۳ برای جلوگیری از تبخیر اشک چشم.

اگر انجام این موارد و رعایت دستورالعمل‌های چشم پزشک از بین بردن سوزش چشم با لنز چشمی نقش نداشته باشند، چشم پزشک می‌تواند راهکارهای دیگری به شما پیشنهاد دهد که چند مورد از آنها در زیر آمده است:

راهنمای لنز چشمی

 تعویض لنز چشمی

انواع مختلفی از لنز تماسی برای انتخاب وجود دارد که شما می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید:

  • لنزهای یکبار مصرف روزانه: این لنزها برای از بین بردن مشکل آلودگی مناسب هستند. از آنجایی که شما هر روز از یک جفت لنز جدید استفاده می‌کنید، هیچ وقت امکان ایجاد آلودگی و مشکل در آنها وجود ندارد.
  • لنزهای با محتوای آب بالا: شما می‌توانید لنزهایی با محتوای آب بالا انتخاب کنید. این گزینه‌ها به شما کمک می‌کند که خشکی چشم خود را کاهش دهید و راحتی خود را افزایش دهید.
  • لنزهای هیدروژل های سیلیکون: این لنزها با یک تکنولوژی پیشرفته ساخته شده‌اند که باعث افزایش رطوبت چشم می‌شود. همچنین در این لنزها امکان رساندن اکسیژن بیشتر به چشم هم وجود دارد.

البته به خاطر داشته باشید که ممکن است به تعویض برند تولید کننده لنز تماسی هم نیاز داشته باشد. به خاطر داشته باشید که همه مارک‌ها و برندهای لنزهای مشابه تولید نمی‌کنند و شما باید بهترین گزینه ممکن را با توجه به شرایط خود انتخاب کنید.

انسداد پانکتال

علل سوزش چشم | انسداد پانکتال یک روش درمانی خاص برای خشکی چشم است که کانالهای خروج اشک چشم را می‌بندند. این روش شامل قرار دادن قطعه کوچکی از آکریلیک یا سیلیکون در مجرای اشکی است که امکان خروج آن را از بین می‌برد. بنابراین روش انسدادی باعث می‌شود که توزیع اشک در داخل چشم به طور کامل انجام گرفته و رطوبت بیشتری در آن باقی بماند.

ارتوکراتولوژی

علل سوزش چشم | ارتوکراتولوژی شامل استفاده از لنزهای با قابلیت نفوذ گاز هستند که برای استفاده در شب طراحی شده‌اند. این لنزها برای مشکلات مختلفی مانند نزدیک بینی، کم خوابی و آستیگماتیسم مناسب هستند. با وجود طراحی این لنزها شما می‌توانید به راحتی در طول شب بخوابید و آنها اکسیژن لازم و شرایط مناسب برای استفاده از لنزها را فراهم می‌کنند.

مشکل سوزش چشم با لنز چشمی می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد و هر کسی باید شرایط خود در استفاده از لنزهای تماسی را در نظر بگیرد. چشم پزشک‌ها بهترین افراد برای بررسی وضعیت چشم شما و فروشندگان معتبر بهترین مشاوره برای خرید لنز مختلف هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با کارشناسان ما در گروه بینا اپتیک در تماس باشید و از بخش نظرات برای مطرح کردن سؤالات خود استفاده کنید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column]

تخفیف!
440,000 تومان
مقایسه
تخفیف!
660,000 تومان
مقایسه
700,000 تومان
مقایسه
تخفیف!
250,000 تومان
مقایسه
[/vc_column][/vc_row]

One thought on “علل سوزش چشم با لنز چشمی و پیشنهاد راهکار

  1. سميرا میگوید:

    سلام .من از ٢٥ ديماه از لنزهاي طبي رنگي استفاده ميكنم.هيچ مشكلي وجود نداشت تا اينكه يك روز يك قطره اب از شير چكاندم توي چشمم چون خشك شده بود.از فرداي اون روز چشمم عفونت شديد كرد دكتر هم رفتم خوب نشد الان يه چيز برجسته روي خط قرنيه م قسمت پايينش هست و اطرافش هم رگ هاي ريز و درشت خوني متورم.الان نميدونم چيكار كنم.چشمم قرمز شده و متورم.تازه ديشب گل مژه هم زد.
    و اين درحاليه كه دوس دارم به استفاده از لنز ادامه بدم چون واقعا عينك اذيتم ميكنه

دیدگاهتان را بنویسید