تأثیر اشعه uv بر چشم و راه‌های مقابله با آن

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

تأثیر اشعه uv بر چشم و راه‌های مقابله با آن

متاسفانه چیزی که خانواده‌های ایرانی در استفاده از عینک آفتابی می‌بینند، تنها جلوگیری از شدت نور خورشید است و بسیاری از آنها از تأثیر اشعه uv بر چشم اطلاع چندانی ندارند. نکته جالبتر اینکه اگر فردی در هوای ابری از عینک دودی استفاده کند، به احتمال بسیار زیاد مسخره خواهد شد! اما تحقیقات پزشکی و چشم پزشکی نشان می‌دهد که تأثیر اشعه uv بسیار خطرناک است و می‌تواند بیماری‌های چشمی متعددی ایجاد کند.

در این مطلب به بررسی تأثیر اشعه uv بر چشم خواهیم پرداخت و می‌خواهیم ببینیم که چه بیماری‌هایی به وجود می‌آید. در انتها هم سعی می‌کنیم که راهکارهایی برای جلوگیری از تأثیر منفی این اشعه پیشنهاد دهیم تا در انتخاب و خرید عینک آفتابی به شما کمک کند.

بیماری‌های مرتبط با تأثیر اشعه uv بر چشم

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش به طور مستقیم با برخی از بیماری‌های جدی چشمی مانند دژنراسیون ماکولا و آب مروارید در ارتباط است. چشم پزشکان معتقدند که تاثیر اشعه uv بر چشم خود را در قالب بیماری‌های مختلفی نشان می‌دهد که موارد زیر نمونه‌های آنها هستند:

  • دژنراسیون ماکولا: دژنراسیون ماکولا یا تباهی لکه زرد یکی از بیماری‌هایی است که باعث کاهش ماکولای چشم شده و به مرور زمان منجر به از بین رفتن بینایی می‌شود. این بیماری یکی از اصلی‌ترین عوامل از دست رفتن بینایی در ارتباط با سن است. دژنراسیون ماکولا در طول زمان رشد می‌کند، بنابراین از آنجایی که فرد در طول عمر خود در تماس مستقیم با اشعه ماوراء بنفش است، به احتمال زیاد این بیماری یکی از موارد تأثیر اشعه uv بر چشم است.
  • آب مروارید: آب مروارید زمانی رخ می‌دهد که لنز طبیعی و اولیه چشم تیره می‌شود و در نهایت باعث تاری دید و کوری فرد می‌شود. لنز یا عدسی چشم مسئول متمرکز کردن نورها بر قسمت شبکیه چشم است. بیماری آب مروارید را می‌توان با عمل جراحی ساده و از طریق جایگزینی عدسی چشم با یک عدسی مصنوعی درمان کرد. به طور کلی تأثیر اشعه uv بر چشم باعث ایجاد انواع خاصی از آب مروارید می‌شود که ۱۰ درصد از آنها تحت تأثیر این اشعه قرار دارند.
  • سرطان پوست: یکی دیگر از بیماری‌های جدی که از تأثیر اشعه ماوراء بنفش روی چشم به وجود می‌آید، سرطان پوست است که می‌تواند پلک‌ها و ناحیه اطراف چشم را تحت تأثیر قرار دهد. تقریباً همه پزشکان و چشم پزشکان از تأثیر uv و نقش آن بر بیماری سرطان پوست آگاه هستند. از آنجایی که حفاظت از چشم در برابر اشعه نور خورشید و نور ماوراء بنفش سخت‌تر است، این موضوع می‌تواند بیش از حد چشم بیماران را تحت تأثیر قرار دهد.
  • فتو کراتیت یا آفتاب سوختگی قرنیه: فوتوکراتیت در اصطلاح عمومی به دلیل قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید بدون استفاده از محافظ چشم به وجود می‌آید. معمولاً این مشکل پس از یک روز اسکی یا اسنوبرد در ارتفاع زیاد یا گذراندن یک روز آفتابی در ساحل به وجود می‌آید. آفتاب سوختگی قرنیه بسیار دردناک است و در موارد شدید می‌تواند باعث از بین رفتن ناگهانی بینایی شود.
  • ناخنک چشم: ناخنک چشم یا بیماری Pterygium یکی دیگر از مواردی است که نشان دهنده تأثیر اشعه uv بر چشم است. این بیماری باعث ایجاد یک لایه یا یک لکه بر روی بخش سفید چشم می‌شود. حتی در برخی موارد این لایه بر روی قرنیه هم رشد می‌کند. ناخنک چشم اغلب بی ضرر است، اما اگر بیش از حد بزرگ شود باعث تأثیر منفی بر روی دید شما می‌شود. در این حالت پزشکان عمل جراحی را ضروری می‌دانند. معمولاً کسانی که مدت زمان زیادی در معرض نور خورشید یا در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار گیرند، مبتلا به این بیماری می‌شود.

عینک آفتابی

چگونه به طور کامل از تأثیر اشعه uv بر چشم جلوگیری کنیم؟

اگر از کسانی هستید که زمان زیادی را در هوای آزاد و در معرض نور خورشید هستید، بدون شک در معرض ابتلا به این بیماری‌ها قرار دارید. اما راهکارهایی وجود دارد که به سادگی می‌توانید از تأثیر اشعه uv بر چشم خود جلوگیری کنید. در اینجا چند نکته اطمینان‌بخش به شما خواهیم گفت که در محافظت از چشمان شما تأثیر گذار هستند:

خرید عینک آفتابی مناسب

عینک آفتابی باید بتواند ۹۹ تا صد در صد از اشعه UV-A و UV-B را مسدود کند. شما می‌توانید از طریق خرید عینک آفتابی اصل، یک پوشش محافظت قوی در برابر اشعه ماوراء بنفش برای خود ایجاد کنید. حق استفاده از لنزهای فتوکرومیک باعث می‌شود که نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش به طور کامل از بین رفته و تأثیر آن بر چشم شما کاهش یابد. خوشبختانه اکثر لنزهای تماسی هم در برابر اشعه uv مقاوم هستند، اما مشکلی که وجود دارد این است که این لحظه‌ها فقط بخش داخلی چشم را پوشش می‌دهند و حاشیه کنار آن بدون محافظ باقی می‌ماند. از آنجایی که قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش ممکن است از طرف هوا، زمین یا هر طرف دیگری باشد، مطمئنا استفاده از عینک دودی با عدسی‌های بزرگ گزینه بهتری نسبت به لنزهای طبی و لنزهای رنگی است.

عینک آفتابی و کلاه

استفاده از کلاه محافظ بزرگ

این کلاه‌ها به دلیل اندازه بزرگ و بافت گسترده خود، حدود نیمی از اشعه‌های uv را از بین می‌برند. حتی اگر از این نزدیک به چشمان شما باشد، تأثیر کلاه به شکلی است که می‌تواند نوردهی از بالا یا پایین را به طور کامل کنترل کرده و در نتیجه از تابش مستقیم نور و تأثیر اشعه uv بر چشم جلوگیری ‌کند.

 آگاهی از عوامل خطر محیط از لحاظ نور خورشید و اشعه فرابنفش

قرار گرفتن در معرض اشعه uv به محل و محیط اطراف شما بستگی دارد. اگر شما در ارتفاع بالا قرار گرفته باشید، احتمالاً شدت اشعه uv نسبت به ارتفاعات کمتر بالاتر است. همچنین اشعه ماوراءبنفش ممکن است از سطوح مختلفی مانند برف و یخ، شن و ماسه، آب و حتی آسفالت منعکس شود. بنابراین حضور در این محیط‌ها به راحتی می‌تواند شما را در معرض اشعه uv قرار دهد. استفاده از عینک کوهنوردی یکی از بهترین گزینه‌ها در این شرایط است که از خشکی چشم جلوگیری می‌کند و هم مانع از تأثیر اشعه uv بر چشم می‌شود.

اطلاع از سایر عوامل خطرزا

عوامل افزایش نور ماوراء بنفش و بازتاب آن بسیار زیاد هستند و هر کدام از آنها می‌توانند به عنوان عامل خطرساز برای چشم شناخته شوند. به عنوان مثال برخی از داروهای پزشکی، حساسیت چشم و پوست شما را به نور خورشید افزایش می‌دهند (در این مورد باید با پزشک خود صحبت کنید). سابقه جراحی قبلی در چشم یا بیماری‌های چشمی هم می‌تواند عوامل خطرساز برای آسیب چشم در برابر نور ماوراء بنفش باشد.

علاوه بر این اگر شما در زمینه‌های خاصی مانند جوشکاری یا اسکن‌های پزشکی یا تابش نور برای برنزه کردن قرار می‌گیرید، بدون شک تأثیر اشعه uv بر چشم شما بیشتر خواهد بود. به هنگام انجام چنین فعالیت‌هایی استفاده از عینک دودی و کلاه محافظ بهترین راهکار ممکن است.

 علائم چشم

سنجش بینایی منظم و معاینه چشم پزشکی

معاینه چشم به صورت جامع و سنجش بینایی به شکل منظم بهترین راهکارها هستند تا از سلامت چشمان خود مطمئن شویم. اگر بیش از ۵۰ سال سن دارید یا عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی را قبلاً تجربه کرده‌اید، لازم است که حتماً به صورت سالیانه و با توصیه چشم پزشک مورد بررسی و معاینه قرار گیرید.

در انتها به خاطر داشته باشید که تأثیر اشعه uv بر چشم بسیار شدید است و می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری برای چشمان شما داشته باشد. اگر در این زمینه تجربه دارید خوشحال می‌شویم که در بخش نظرات آنها را مطرح کنید. در ضمن در بخش قیمت عینک آفتابی می‌توانید گزینه‌های مختلف را ببینید و در مورد خرید آنها تصمیم بگیرید.

منبع: https://www.regionaleyecare.com/2018/03/27/ultraviolet-light-and-your-eyes-2018/[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column]

[/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید